Search
Close this search box.

دلایل حساسیت دندان

دندان‌ها از اصلی‌ترین اجزای زیباسازی صورت شما هستند که همواره ممکن است دچار حساسیت شوند. این امر می‌تواند ناشی از پوسیدگی دندان یا وجود عیوبی در ریشه دندان شما باشد.

برای آشنایی با انواع حساسیت و علت ایجاد این حساسیت در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

محتوای این مطلب نمایش

حساس شدن دندان به سرما و گرما

 دلایل زیادی می‌تواند موجب حساس شدن دندان به سرما یا گرما شود. در صورت مشاهده این علائم، همیشه بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا بررسی شود که علت حساس بودن دندان شما چیست. در همه موارد، حساسیت دندان به دما مرتبط به عصب دندان است که باعث تحریک آن می‌شود.

اگر عصب دندان شما در حال ملتهب شدن باشد، ممکن است این حساسیت را از خود بروز دهد، به عنوان مثال ایجاد حفره ناشی از پوسیدگی دندان یا ترک خوردگی دندان باعث التهاب در عصب دندان می‌شود و اصطلاحا آن دندان  را “دندان عصبی” می‌نامند.

شایع‌ترین حساسیت دندان، حساسیت به سرما است. بدیهی است کسانی که هنگام خوردن خوراکی‌های سرد مانند بستنی دندان‌شان درد می‌گیرد نباید از درمان تیر کشیدن دندان غافل شوند.

درد گرفتن دندان گاهی اوقات ممکن است پس از خوردن نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های گرم رخ دهد، که این نیز می‌تواند مرتبط به حساسیت‌های عصبی دندان باشد. توجه داشته باشید  هرچه مقدار این درد بیشتر و زمان بروز آن سریع‌تر باشد، یعنی دندان شما زمان زیادی است که مشکل عصبی دارد و باید به درمان آن بپردازید.

از سوی دیگر حساس شدن دندان به هوا هم ممکن است موجب ایجاد درد در دندان شما شود؛ یعنی هوای سرد یا گرم، اوقاتی که دندان شما دارای پوسیدگی شدید است، عصب‌های دندان  شما را تحریک می‌کنند که می‌تواند در دندان‌های شما ایجاد درد کند.

پس دیدیم که حساس شدن به گرما و سرمای دندان، اغلب نشانه وجود مشکلات عصبی در دندان است و شما باید هرچه زودتر به درمان آن اقدام کنید تا با اختصاص زمان و هزینه کمتری درمان شوند.

علت هوا کشیدن دندان جلو چیست؟

درد گرفتن دندان یا هوا کشیدن دندان می‌تواند یکی از نشانه‌های حساسیت دندان به دلیل آسیب مینای دندان باشد. عوامل اصلی آسیب زننده به مینای دندان در ادامه بیان شده است.

پوسیدگی دندان درمان نشده

حساسیت دندان یکی از علائم پوسیدگی دندان است؛ شروع پوسیدگی دندان با یک سوراخ یا خراش کوچک روی دندان شما همراه است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. هنگامی که باکتری از مینای دندان عبور می‌کند، منجر به خراب شدن و حساسیت دندان می‌شود.

مسواک زدن سریع و استفاده نادرست از خلال دندان

در حالی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عادات خوبی هستند، اما مسواک زدن اصولی نکته‎‌ای است که شما باید مورد توجه قرار دهید. مسواک زدن تهاجمی با استفاده از یک مسواک نامناسب می‌تواند سطح مینای دندان شما را خراش دهد؛ سپس باکتری‌ها فرصت شکستن مینای دندان و ایجاد حساسیت و پوسیدگی دندان را به دست می‌آورند. 

در حالی که خلال دندان برای از بین بردن بقایای مواد غذایی بعد از غذا استفاده می‌شود، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از خلال دندان را توصیه نکند چرا که خلال دندان می‌تواند باعث ایجاد خراش روی سطح مینای دندان شود.

مینای دندان شما در نگاه اول ممکن است محکم به نظر برسد اما بر خلاف سایر قسمت‌های بدن ما نمی‌تواند خود را ترمیم کند.

دندان قروچه یا دندان قرچه

دندان قروچه یا دندان قرچه موردی دیگری است و زمانی که ما به استرس واکنش نشان می دهیم رخ می‌دهد. در حالی که اکثر ما گاهی این کار را انجام می‌دهیم، اما کسانی که در محیط‌های پر استرس کار می‌کنند یا از اضطراب رنج می‌برند، بیشتر مستعد دندان قروچه هستند.

فک‌های منقبض‌شده فشار زیادی به سطح دندان‌های شما وارد می‌کند و به تدریج دندان‌های بالا و پایین شما را فرسوده می‌کند. هنگامی که مینای دندان در اثر نیروی ساییدن دندان‌ها می‌شکند یا آسیب می‌بیند،  راه برای نفوذ عوامل پوسیدگی باز خواهد شد؛ که موجب حساسیت دندان‌ها می‌شود.

دندان ترک خورده

گاهی اوقات ممکن است دلیل آسیب دیدگی و ایجاد یک ترک کوچک روی مینای دندان، حساسیت دندان ممکن است رخ دهد.

حساس شدن دندان به شیرینی یا حساس شدن دندان به ترشی در دندان‌های ترک خورده بیشتر است چرا که بخاطر حساسیت ایجاد شده روی عصب دندان‌ها، دندان آسیب دیده سریعتر از سایر دندان‌ها درد می‌گیرد.

 ترک خوردن دندان، می‌تواند شما را در معرض خطر عفونت دندان قرار دهد؛ زیرا باکتری‌ها می‌توانند از طریق ترک‌های روی دندان به لایه‌های داخلی دندان شما دسترسی پیدا کنند.

نمایان شدن ریشه دندان

ریشه دندان بخشی از دندان شما است که در زیر خط لثه قرار گرفته، ریشه دندان حاوی اعصاب و رگ‌های خونی است. هنگامی که لثه آسیب می‌بیند، ریشه دندان در معرض نفوذ باکتری‌های مواد غذایی که می‌خورید قرار می‌گیرد که منجر به حساسیت دندان می شود.

تحلیل رفتن لثه، دندان قروچه و سیگار کشیدن برخی از دلایل اصلی آسیب به ریشه دندان هستند.

درمان دندان جلو

گاهی اوقات ممکن است دندان‌های آسیب دیده شما، همان دندان‌های جلوی دهان شما باشند. اولین نکته این است که هرچه سریعتر اقدام به درمان هوا کشیدن دندان جلو کنید. چرا که هرچه سریع‌تر اقدام کنید می‌توانید با هزینه کمتری دندان را درمان کنید.

دندان‌های جلو از جمله دندان‌هایی هستند که راه درمانی آن غالبا انجام ایمپلنت است. در ادامه درباره ایمپلنت توضیح خواهیم داد.

ایمپلنت یا کاشت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک پیچ تیتانیومی است که در استخوان فک شما قرار می‌گیرد و جایگزین ریشه دندان شما می‌شود. پس از نصب، استخوان اطراف ایمپلنت شما به تدریج به آن جوش می‌خورد و ایمپلنت را محکم در جای خود نگه می‌دارد.

سپس یک دندان ساخته شده توسط متخصص با قالب‌های مخصوص ساخته شده مناسب دهان شما که با رنگ و شکل باقی دندان‌های موجود شما مطابقت دارد، در جای مخصوص ایمپلنت قرار می‌گیرد و لبخندی طبیعی به شما هدیه می‌دهد.

کاشت دندان که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا دندان‌هایی که درمان آن‌ها تاثیر زیادی نداشته باشد، انجام می‌شود. ایمپلنت  پس از نوجوانی که رشد استخوان کامل شده است انجام می‌شود.

مراحل دقیق انجام ایمپلنت به شرح زیر است

آماده سازی فک برای کاشت: 

ایمپلنت دندان و ترمیم آن معمولاً از یک پیچ تیتانیوم و یک تاج تشکیل شده‌است. یک سوراخ با قطر کوچک  در جایی که دندان وجود ندارد ایجاد می‌شود تا فیکسچر ایمپلنت تیتانیوم را در محل خود هدایت کند؛ برای جلوگیری از آسیب رساندن به ساختارهای حیاتی فک و صورت مانند عصب تحتانی در فک پایین، دندانپزشک باید هنگام سوراخ کردن و اندازه‌گیری استخوان فک از مهارت و تخصص بالایی برخوردار باشد. در بسیاری از موارد دندانپزشکان از سی‌تی‌اسکن هنگام قرار دادن ایمپلنت استفاده می‌کنند.

تعیین سطح:

بعد از اینکه سوراخ اولیه پایلوت در محل مناسب قرار گرفت، به آرامی باز می‌شود تا امکان قرار دادن پیچ ایمپلنت فراهم شود. پس از قرار گرفتن در محل، بافت اطراف لثه روی ایمپلنت محکم می‌شود و یک پیچ محافظ در بالای آن قرار می‌گیرد تا استخوان‌سازی شروع شود. پس از حداکثر شش ماه بهبودی، دندانپزشک شما ایمپلنت را باز می‌کند و یک اباتمنت که جایگزین دندان را نگه می‌دارد، وصل می‌کند. در برخی موارد، اباتمنت ممکن است در طول عمل اولیه متصل شود. هنگامی که اباتمنت در جای خود قرار گرفت، دندانپزشک شما یک روکش موقت یا نهایی می‌سازد. گاهی اوقات می توان تاج نهایی را در همان روزی ساخت که اباتمنت قرار داده می‌شود.

حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت

بعد از کامپوزیت احتمال دارد یک سری مشکلات و حساسیت‌هایی به وجود بیاید که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

لثه های حساس

ناراحتی لثه‌ها بعد از کامپوزیت هنگام فشردن دندان‌‌ها، هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و… باعث درد می‌شود.

التهاب پس از لمینت

هنگام پر کردن حفره، دندانپزشک شما بخش پوسیده دندان شما را بیرون می‌آورد. در شرایط خاص، این کار موجب التهاب و درد در دندان شما می‌باشد.

اصلاح نیش

پرکردن برخی اوقات باعث می‌شود که دندان آسیب دیده بالاتر از دندان‌های دیگری باشد. به دلیل فشار اضافی روی دندان زیری، بستن دهان ممکن است برای شما ناخوشایند باشد.

پخش شدن درد در تمامی دهان

درد در دندان‌هایی که در کنار دندان کامپوزیت شده قرار دارند، یک اتفاق رایج است. این امر پدیده‌ای به نام درد ارجاعی است. درد ارجاعی زمانی رخ می‌دهد که فرد در دندانی غیر از دندان پوسیده احساس درد کند.

واکنش آلرژیک

حساسیت پس از پر کردن دندان ممکن است نشان دهنده حساسیت‌ به مواد پرکننده باشد. اگر نشانه‌هایی از حساسیت دارید، به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا برای پر کردن از یک ماده متفاوت استفاده کند.

چگونه با حساسیت دندان مقابله کنیم؟

با انجام موارد زیر می‌توانید حساسیت بعد از پر کردن کامپوزیت را کاهش دهید:

● داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مصرف کنید.

● از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم حتما خودداری کنید.

● از مصرف غذاها و نوشیدنی های ترش مانند مرکبات، ترشیجات و ماست خودداری کنید.

● با دقت مسواک بزنید و با احتیاط نخ دندان بکشید.

● از خمیر دندان‌های مخصوص ضد حساسیت استفاده کنید.

حساس شدن دندان در بارداری

در بارداری بدن شما در حال تغییر است، بنابراین درد کمر یا مشکلات دیگر در این دوره یکسان است.

اما در حالی که برای کمک به خواب شبانه بالش‌ها را روی هم جمع می‌کنید، ممکن است متوجه یک منبع دیگر ناراحتی بارداری شوید؛ دندان‌هایتان.

درد برای  دندان‌های حساس در دوران بارداری ممکن است برای مادران وجود داشته باشد و دانستن اینکه سایر زنان باردار از علائم مشابه رنج می‌برند ممکن است تا حدودی آرامش‌بخش باشد.

با این وجود، آنچه ممکن است باعث درد دندان و لثه شما شود و نحوه برخورد ایمن با درد در اینجا آمده است.

حساس شدن دندان در بارداری

تغییرات هورمونی که در بدن شما اتفاق می‌افتد بزرگترین عامل درد دندان و لثه در دوران بارداری است.  جریان خون در بارداری تاثیر خود را در حساسیت دندان می‌گذارد. شایع‌ترین علل دندان‌های حساس در دوران بارداری عبارتند‌از:

1.هورمون ها

هورمون‌های بارداری در واقع می‌توانند بر نحوه واکنش بدن شما به باکتری‌ها تاثیر بگذارند، این امر می‌تواند منجر به عفونت دندان‌ها و لثه‌ها و ایجاد درد در دهان نماید.

2.افزایش جریان خون

 بدن شما برای حمایت از شما و کودک‌تان بیشتر فعالیت می‌کند که منجر‌به افزایش جریان خون در بدن می‌شود. این افزایش جریان خون می‌تواند لثه‌های حساس و متورم ایجاد کند. بنابراین، بخاطر حساس شدن دندان به آب سرد و گرم می‌توانند در دهان شما ایجاد درد کند.

3.بیماری لثه

 زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه هستند، که می‌تواند تاثیری برای زایمان زودرس باشد. البته خونریزی لثه‌ها و عفونت آن‌ها قطعاً می‌تواند منجر به درد دهان و ناراحتی‌های فراوان شود.

چگونه بتوانیم در دوران بارداری از حساسیت دندان و درد آن بکاهیم؟

بارداری می‌تواند برخی از داروهایی که اغلب برای درمان دندان‌ها و لثه‌ها استفاده می‌شود را محدود کند، اما با مراقبت و توجه بیشتر، می‌توانید دندان‌های خود را در طول نه ماه بارداری سالم نگه‌دارید. چهار کاری که می توانید برای دندان‌های حساس خود در دوران بارداری انجام دهید:

1. مسواکی مناسب با موهای نرم انتخاب کنید بطوریکه بین و اطراف دندان‌ها را به طور کامل و به آرامی تمیز کند تا درد و خونریزی لثه را کاهش دهد.

2.به غذاهایی که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند توجه داشته باشید و بهتر است از خوردن «غذاهای محرک» اجتناب کنید.

3.کمتر شیرینی بخورید. شکر باکتری‌های دهان شما را تغذیه می‌کند که منجر به حفره و درد می‌شود. مقدار شیرینی‌هایی را که می‌خورید کم کنید. سپس با مسواک زدن، دهانتان پاک و بدون باکتری نگه‌دارید.

4.به دندانپزشک خود مراجعه کنید. از بارداری به عنوان بهانه‌ای برای اجتناب از معاینه دهان خود استفاده نکنید، فقط به دندانپزشک خود یادآوری کنید که باردار هستید تا اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهد. کلینیک دندانپزشکی ترنج خدمات دندانپزشکی ویژه زنان باردار ارائه می‌کند که می‌توانید حتی قبل از حضور در کلینیک مشاوره رایگان داشته باشید.

حساس شدن دندان بعد از عصب کشی

هنگامی که پر کردن عمیق همراه با عصب‌کشی دندان انجام می‌دهید، تحریک شدن عصب‌های دندان امری غیرمعمول نیست.

عصب‌های تحریک شده می‌تواند منجر به التهاب و درد شود.

مینای دندان شما معمولاً از عصب در برابر قرار گرفتن در معرض خطرات و حساسیت‌ها محافظت می‌کنند، اما عصب‌کشی به انتهای شبکه عصبی می‌رسد و باعث ایجاد احساسات ناخوشایند و هوا کشیدن دندان می‌شود. با این حال، عصب‌های تحریک شده می‌توانند به مرور زمان بهبود یابند.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های عصب‌کشی، نصب و قرار دادن صحیح پرکننده، در دهان بیماران است. دندانی که به درستی عصب کشی و پر نشده باشد ممکن است بر روی سلامت دهان و لبخند بیماران تأثیر بگذارد که می‌تواند باعث ناراحتی شود.

اگر درباره پر کردن دندان عصب کشی شده سوالی دارید این محتوا رو حتما بخوانید: چند روز بعد از عصب‌کشی دندان را پر کنیم؟

علل حساس شدن دندان بعد از پر کردن

اگر بعد از پر کردن دندان از درد رنج می‌برید، چند دلیل اصلی دارد:

دندان شما پس از پر کردن حساس است، پس حساسیت کاملاً طبیعی است اما پس از اتمام درمان مهم است که از خوردن غذاهای سرد و گرم و ایجاد شک دمایی به دندان حداقل برای چند ساعت پرهیز کنید.

درد باید تقریبا پس از یک هفته کاهش یابد و حساسیت ناشی از پر کردن باید پس از دو تا چهار هفته متوقف شود، اگر از این مدت طولانی‌تر شد به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر پر کردگی شما به خوبی روی دندان شما قرار نگرفته باشد، باعث درد و ناراحتی می‌شود. این مشکل را باید با مراجعه مجدد به دندانپزشک و تعویض پرکردگی برطرف کرد.

پر کردن دندان معمولاً یک فرآیند سریع و بدون درد است، اما در صورت داشتن احساس درد چند نکته کلیدی برای کمک به کاهش درد و حساسیت ذکر کرده‌ایم:

● مصرف داروهای مسکن طبق تجویز

● مسواک زدن به آرامی

● استفاده از خمیر دندان مخصوص

● اجتناب از جویدن و خوردن غذا با پرکردگی تازه

● پرهیز خوردن خوراکی‌های سرد و گرم

● اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌های ترش و شیرین

علل حساس شدن دندان بعد از لمینت

دو دلیل اصلی برای درد دندان پس از لمینت وجود دارد: از دست دادن مینای دندان و قرار دادن نامناسب که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

از دست دادن مینای دندان

مهم‌ترین علت حساسیت از بین رفتن مینای دندان است، قبل از قرار دادن روکش‌چینی، دندانپزشک باید حدود 0.5 میلی‌متر از دندان را تراشید تا لمینت هم‌سطح با بقیه دندان‌ها قرار بگیرد. همین کار می‌تواند باعث حساسیت کوتاه مدت شود زیرا عصب‌های زیرین تحت فشار قرار می‌گیرد.

برای جزییات بیشتر این محتوا را بخوانید: لمینت با تراشیدن دندان

قرار دادن نامناسب لمینت یا اختلاف ارتفاع دندان پس از قرار دادن روکش

بیشتر بیماران پس از روکش دندان، چندین روز طول می‌کشد تا بتوانند به لمینت عادت کنند، این مشکل پس از چند روز خود به خود برطرف می‌شود. اگر پس از چند روز باز هم شما احساس ناخوشایندی داشتید، به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا با تنظیمات جزئی مشکل را برطرف کنند.

آیا باید منتظر درد بعد از روکش باشم؟

حساسیت دندان بعد از انجام روکش معمولی است، در اینجا چند مورد از عوارض موقت اشاره می‌کنیم:

حساسیت به دما

 شایع‌ترین حساسیت، حساسیت به سرما یا گرما است که به دلیل از بین رفتن مینای دندان است.

درد لثه

 دندان‌های شما ممکن است کمی احساس ناراحتی کنند، همچنین لثه‌های شما نیز ممکن است برای چند روز درد بگیرند.

چه مدت حساسیت را تجربه خواهم کرد؟

ناراحتی ناشی از روکش‌ها یک تا دو هفته کاهش می‌یابد، در موارد نادر، امکان دارد مشکلات طولانی‌ مدت را تجربه کنید. علائم هشدار دهنده حساسیت اکثرا مانند:

● حساسیتی که از دو هفته بیشتر طول بکشد

● درد دندان زیر روکش بدون دلیل 

● ترک یا شکستگی در روکش

حساس شدن دندان بعد از بلیچینگ

بسیاری از افراد به‌دلیل تغییر رنگ، اقدام به جرم‌گیری می‌کنند. تغییر رنگ دندان می‌تواند در اثر نوشیدن قهوه، چای، کشیدن سیگار یا حتی برخی از داروها ممکن است باعث تغییر رنگ شوند.

اما جرم گیری دندان ساده یا حرفه‌ای می‌توانند باعث حساسیت شوند.

دندان‌ها در ساختار دارای سه لایه هستند:

1. مینا – لایه خارجی

2. عاج – لایه میانی

3. پالپ – لایه داخلی دندان که اعصاب و عروق خونی دارند

همه اشکال بلیچینگ دندان ممکن است باعث التهاب لایه داخلی شود که همین امر موجب ایجاد حساسیت و درد است. اما خوش‌بختانه، حساس شدن دندان بعد از جرمگیری موقتی است، به خصوص زمانی که جرمگیری سطحی باشد.

اگر بعد از جرمگیری دچار سوزش یا درد دهان می‌شوید، ممکن است این درد به لثه‌های شما مربوط باشد. جرمگیری دندان اغلب اگر به درستی انجام نشوند ممکن است باعث تحریک لثه‌ها شود.

اگر در حین سفید کردن دندان‌های خود دچار حساسیت دندانی شدید، حتما باید درمان را متوقف کرده و طبق نظر متخصص پس از برطرف شدن مشکل درمان را ادامه دهید.

در جرمگیری دندان توسط پزشک، هرچه غلظت پراکسید هیدروژن بیشتر باشد، زمان کمتری را صرف درمان خواهید کرد. گاهی اوقات درمان‌های حرفه‌ای ممکن است از مواد اضافی برای مقابله با حساسیت دندان‌ها از جمله فلوراید و نیترات پتاسیم استفاده شود.

دندان های حساس به جرمگیری چه علائمی دارند؟

اگر قبلاً تجربه سفید کردن دندان را نداشته‌اید، ممکن است ندانید که دندان‌های شما به چه موادی حساس هستند. حساسیت‌های رایج پس از بلیچینگ معمولاً به صورت درد شدید هنگام مسواک زدن، خوردن یا آشامیدن ظاهر شود. اما حساسیت دندان پس از سفید کردن ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد.

چگونه حساسیت‌های پس از جرمگیری را درمان کنید؟

به نکاتی که دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند دقت کنید و با دقت توصیه‌های دکتر را اجرا کنید تا زودتر علائم حساسیت برای شما برطرف شود.

مصرف داروی ضد التهاب قبل از درمان جرمگیری

استفاده از ژل 5٪ نیترات پتاسیم و 2٪ ژل فلوراید سدیم قبل از مرحله اول درمان طبق نظر پزشک می‌تواند برای مقابله با حساسیت  به شما کمک کند.

علاوه بر در نظر گرفتن نکات قبل برای کمک به دندان‌های حساس پس از جرمگیری، حتما باید اقداماتی برای جلوگیری از وقوع برخی حساسیت‌ها انجام دهید. از دندانپزشک خود در مورد استفاده از یک محصول سفید کننده دندان با غلظت کمتر پراکسید هیدروژن برای درمان‌های داخل مطب مشورت بگیرید تا امکان وقوع حساسیت را پایین بیاورید.

البته توجه کنید هرچه غلظت پراکسید هیدروژن مورد استفاده برای جرمگیری کمتر باشد، مدت زمان درمان شما بیشتر می‌شود، اما همانطور که گفتیم حساسیت کمتری خواهید داشت.

حساسیت‌های خاص دندان

دندان از اصلی‌ترین اجزای لبخند شماست، اما به جرعت می‌توان گفت هنگام ایجاد حساسیت دندان درد بدی در دهان شما می‌پیچد که موجب ناراحتی خواهد شد.

گاهی این حساسیت‌ها می‌تواند نشانه‌ی وجود مشکلی در دندان شما باشد مثلا هنگامی که به دندان خود شک دمایی وارد می‌کنید مانند هنگامی که خوراکی  خیلی سرد یا خیلی گرم میل می‌کنید و دندانتان درد می‌گیرد نشانه وجود پوسیدگی در دندان خواهدبود. حساسیت‌های دیگر مانند درد دندان بعد از ترمیم پوسیدگی و پر کردن یا عصب کشی، امری عادی‌ است اما همین حساسیت اگر بیشتر از یک هفته به طول انجامید دوباره باید به پزشک معالج مراجعه نمایید تا مشکل را برطرف کند.

ناگفته نماند دندان‌های پس از کامپوزیت و لمینت نیز ممکن است دچار درد شود که این درد هم موقتی خواهد بود چرا که هنگام اضافه شدن یک روکش به دندان امکان ایجاد حساسیت وجود دارد که این امر پس از عادت عصب‌های دندان به روکش برطرف خواهد شد.

3 پاسخ

  1. سلام
    مرسی از سایت خوبتون
    منم دندانهام حساس هست. میخواستم بپرسم برای رفع حساسیت دندانی چکار باید بکنم؟

    1. با سلام و احترام

      متشکر از لطف شما
      در درجه اول توصیه میشود که از محرک های حساسیت زا نظیر سرما یا گرمای شدید و یا غذاهای ترش پرهیز نمایید
      همچنین میتوانید روش مسواک زدن خود را تغییر دهید (روش اره ای) که از تحلیل بیشتر لثه های خود جلوگیری کنید
      بعلاوه با استفاده از خمیردندان ها و یا دهانشویه های ضد حساسیت میتوان حساسیت دندانی را کم کرد

      در مواردی که مسواک زبر باعث بریده شدن نسج دندان و حساسیت ان شده باشد، میتوان با ترمیم های دندانپزشکی ناحیه ساییده شده را ترمیم نمود.

      تکنولوژی های جدید نظیر لیزر نیز در رفع حساسیت های دندانی کارآمد میباشند

      کلینیک دندانپزشکی ترنج

  2. من چندروزپیش دندونموکامپوزیت کردم دندون پایینم یه کوچلوتراش زدبه شدهوامیکشه اذیتم میکنه خمیردندان ضدحساسیت هم زدم چیکارکنم خوب نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلایل حساسیت دندان

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.