درمان عفونت دندان در دوران بارداری

دوران بارداری زمان بسیار مهمی است که میزان مراقبت از مادر به مراتب باید بیشتر از زمان‌های دیگر باشد.

چرا که سلامت نوزاد به طور مستقیم وابسته به سلامت مادر است و حتی ساده‌ترین مواد هم ممکن است سلامت جنین را تحت و شعاع قرار دهد.پس بیشتر از هر زمان دیگر مراقبت باید چندین برابر شود.

در این دوران توجه به فعالیت‌ها و خواب و تغذیه مادر بسیار مهم است و فرد باردار نباید انواع دارو حتی دارو دندان درد را بدون مشورت پزشک خود استفاده کند.

در این دوران برای مراجعه به دندان پزشک و انجام خدمات دندان پزشکی نیز باید وسواس به خرج داد چرا که ممکن است در مراحل رشد و نمو جنین تأثیر سوء بگذارد.

همچنین بخوانید: دندانپزشکی برای زنان باردار

حال اگر مادر باردار در این دوران دچار عفونت دندانی شود چه باید کرد؟

بهترین روش درمانی برای درمان فوری آبسه دندان مادر باردار چیست؟

چه دارو دندان درد و یا دیگر داروها برای مادر باردار منع مصرف دارند؟

در کدام هفته‌های بارداری می‌توان برای انجام خدمات درمانی به دندان پزشک مراجعه کرد؟

این‌ها هرکدام سؤالات مهمی و نگران‌کننده‌ای هستند که حتماً ذهن هر فرد باردار و خانواده‌اش را به خود مشغول کرده‌اند. در ادامه به بررسی پاسخ این سؤالات می‌پردازیم.

اهمیت درمان عفونت دندان در زمان بارداری

با توجه به اینکه بروز عفونت در دندان ممکن است نشان ‌دهنده و تظاهر بیماری دیگر باشد، باید توجه لازم به آن را در زمان بارداری داشت تا در صورت وجود احتمالی بیماری دیگر به سرعت از آن پیشگیری شود یا اقدام به درمان و استفاده از دارو دندان درد شود.

زمان مراجعه مادر باردار به دندان پزشک نیز بسیار مهم است و به طور معمول پیشنهاد می‌شود سه ماه دوم بارداری تقریباً از 14 هفته تا 26 هفته برای درمان بیماری‌های درمانی و انجام خدمات دندانپزشکی به دندان پزشک مراجعه شود.

در ماه‌های اول چون جنین و قسمت‌های مختلف بدن در حال شکل‌گیری اولیه است، پیشنهاد می‌شود به دندان پزشک مراجعه‌ای نشود تا 3 ماهه اول و تشکیل اولیه جنین بدون مشکل سرانجام یابد.

اگر موقع بارداری دندان درد شدیم چه کار کنیم؟

نکته قابل توجه در مورد مشکلات دندانی و به خصوص به وجود آمدن عفونت دندانی در مادران باردار شایع است و یکی از دلایل مهم آن می‌تواند مربوط به تغییرات هورمونی باشد پس باید درمان عفونت دندان انجام شود.

همچنین تورم در بدن مادر باردار قسمت‌های مختلف موضوعی غیر قابل انکار است و همین تورم در لثه‌ها آسیب‌ پذیری را بیشتر می‌کند.

علاوه بر این بعد از تولد نوزاد و در زمان شیر دهی نیز آسیب به دندان‌ها بسیار شایع است و پوسیدگی زیادی در این دوران رخ می‌دهد.

چرا که مادر در دوران شیردهی از میزان کلسیم بدن خود کاسته می‌شود و در صورتی که توجه کافی به تغذیه مادر در این دوران نباشد، احتمال پوسیدگی در دندان‌ها و به دنبال آن عفونت بسیار افرایش می‌یابد.

همچنین در آینده شانس ابتلای بالایی نسبت به پوکی استخوان خواهند داشت.

اقدام به موقع برای درمان عفونت دندان در دوران بارداری

بیماری و هر گونه تغییر در بدن مادر باردار به طور مستقیم بر روی جنین نیز تأثیر می‌گذارد.

همچنین علاوه بر این، ممکن است برخی مواقع برای جنین خطرناک باشد؛ تا حدی که مجبور به زایمان زودرس شوند.

عفونت نیز از بیماری‌های به حساب می‌آید که اگر توجه کافی به آن نداشته باشند و نسبت به درمان عفونت دندان به موقع اقدام نشود، عوارض زیر را برای جنین و مادر به همراه دارد.

1. زایمان زود رس قبل از کامل شدن جنین
  2. تولد نوزاد نارس
  3. کمبود وزن نوزاد حین تولد
  4. افزایش مایع کیسه آب
  5. افزایش احتمال مشکل دندانی در کودک

انجام خدمات دندان پزشکی مثل عصب کشی و پر کردن دندان به دلیل اینکه از عفونت جلوگیری می‌کند ضروری است و باید هرچه زود‌تر اقدام شود و با تزریق حداقل داروهای بی‌ حسی و دارو عفونت دندان انجام می‌شود.

ولی انجام کار‌های غیر ضروری همچون جرم‌ گیری بهتر است پس از تولد جنین انجام شود یا کم‌ترین مقدار دارو بی‌حسی موضعی به مادر باردار تزریق شود و مدت زمان کوتاه‌تری در حالت نشسته بماند.

برای درمان درد دندان در بارداری نیز می‌توان از روش‌های خانگی استفاده کرد و همه روش‌ها کاربردی هستند.

ولی درمان کلی بسیار بهتر از تسکین است.

چکاپ دندانپزشکی قبل از حاملگی

بهترین کار این است که برای درمان درد دندان در بارداری به پزشک مراجعه شود و معاینه دندان پزشک پیش از بارداری لازم و ضروری است تا در صورت وجود مشکل سریع‌تر رفع شود تا در حین بارداری نیاز نباشد به دندانپزشک مراجعه شود.

چرا که سلامت دهان و دندان مادر باردار تأثیر مستقیمی روی سلامت جنین و حتی سلامت دهان و دندان نوزاد بعد از تولد دارد.

تجویز دارو دندان درد توسط پزشک برای بارداران

برخی دارو دندان درد وجود دارند که منع مصرف برای مادر باردار دارند و در دوران بارداری در ماه‌های خاصی نباید از آن‌ها استفاده کرد بدون مشورت با پزشک استفاده کرد.

ولی اگر سهل انگاری شود در این مرحله بازهم خطرات جبران ناپذیری ممکن است به همراه داشته باشد و باعث ایجاد بیماری‌های لثه‌ای شود و یا حتی مجبور به تولد جنین زود رس شوند.

در زمان بارداری علاوه بر منع مصرف داروها منع استفاده از اشعه ایکس نیز هست به این منظور این خود چالش‌های زیادی برای دندان پزشک معالج به همراه دارد و همچنین باید کمترین مقدار از مواد بی‌حسی موضعی استفاده شود.

علل دندان درد در بارداری

عوامل مختلفی ممکن است باعث دندان درد در بارداری شوند از جمله:

1. تهوع صبحگاهی در فرد باردار به دلیل ورود اسید معده به دهان که احتمال پوسیدگی و بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد.
  2. به هم خوردن تعادل عادی در هورمون‌ها و افزایش پروژسترون احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای را به علت افزایش التهاب لثه افزایش می‌دهد.
  3. تحلیل مینای دندان در زمان بارداری و در زمان شیردهی به نوزاد بسیار افزایش می‌یابد، به دلیل اینکه مادر برای تأمین نیاز‌های کلسیمی در زمان جنینی و در زمان شیرخوارگی برای تأمین شیر نوزاد میزان کلسیم بدن مادر به شدت کاهش می‌یابد.

در زمان بارداری تغییراتی که در رژیم غذایی مادر رخ می‌دهد، خود می‌تواند یکی از عوامل برای دندان درد یا عفونت دندانی باشد.

برای مثال استفاده بیش از اندازه از قند به دلیل چسبندگی بالا احتمال پوسیدگی و همچنین عفونت دندانی و التهاب در لثه‌ها را افزایش می‌دهد مصرف بیش از حد محصولات لبنی نیز در افزایش احتمال بروز مشکل در لثه‌ها و دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

همچنین اگر عفونت زیاد باشد باعث احساس درد در مناطق دیگر بدن خواهید شد و مجبور به استفاده از داروی ضدعفونت خواهید بود.

در زمان بارداری التهاب لثه‌های یکی از عواملی است که مسواک زدن و تمیز کردن درست دندان‌ها را سخت‌تر و دردناک‌تر می‌کند.

به همین منظور باید مسواک زدن بسیار دقیق باشد که نه دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند و نه هنگام مسواک زدن مشکلی برای لثه‌ها به وجود آید.

اگر این عوامل مؤثر نباشد باید از دارو عفونت دندان و یا سایر روش‌ها استفاده کرد.

علائم بیماری ‌های دهان و دندان در بارداری:

1. با وجود استفاده منظم از نخ دندان و مسواک زدن منظم، بوی نامطبوع دهانی با شما همراه است
  2. جویدن دردناک یا ناراحت ‌کننده است و مشکل در صحبت کردن است
  3. لثه‌ها اغلب ملتهب، متورم و بیش از اندازه حساس هستند؛ تا حدی که حتی ساده‌ترین تماس هم منجر به خونریزی و درد می‌شود.
  4. وجود شکستگی یا ترک غیر قابل تحمل برای فرد

استفاده دهانشویه در دوران بارداری

متخصصین زنان و زایمان توصیه می‌کنند که هنگام شستشوی دندان‌ها در دوران بارداری از فشار زیاد بر روی دندان و لثه خودداری شود و از مسواک‌های بسیار نرم استفاده شود.

درصورتی که مسواک زدن به سمت انتهای دهانتان باعث حالت تهوع می‌شود، در این صورت باید از نخ دندان و دهانشویه استفاده شود به عنوان جایگزین مسواک زدن.

قرص‌های آهن و Buso drops نیز به عنوان ضدالتهاب عمل می‌کند و باعث التیام بافت مخاطی دهان می‌شوند.

ویتامین C به تقویت و ترمیم سلول‌های بدنی کمک کرده و در مرکبات، بروکلی، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود.

به افراد باردار توصیه می‌شود، حتماً مقداری از این مواد را روزانه را مصرف کنند و مصرف ویتامین‌های گوناگون را از برنامه غذایی خود حذف نکنند.

درمان درد دندان در بارداری

عکس گرفتن از دندان

بیشتر دندان پزشکان ریسک کشیدن دندان در حین بارداری را قبول نمی‌کنند به دلیل اینکه در حین بارداری استفاده از مواد بی‌حسی باید حداقل ممکن باشد همچنین امکان استفاده از عکس‌های رادیولوژی برای تشخیص دقیق نیست به دلیل امکان آسیب به نوزاد توسط اشعه ایکس، کشیدن دندان و همچنین تشخیص کانال‌ها و ریشه‌های دندان بسیار کار سختی است.

ولی اگر کشیدن دندان در زمان بارداری کار اجتناب ناپذیر باشد و مجبور به کشیدن دندان به علت پوسیدگی شدید و یا غیر قابل درمان بودن از راه‌های دیگر باشد و درمان‌های دیگر و دارو عفونت دندان پاسخگو نباشند و با حفظ دندان مشکلاتی برای دندان‌های کناری به وجود آید در این نوع موارد برای جلوگیری از بروز آسیب‌های شدید‌تر مجبور به کشیدن دندان می‌شویم عواملی که فرد را مجاب به کشیدن دندان می‌کند:

1. وجود تورم و التهاب شدید در لثه
  2. خونریزی در لثه‌ها
  3. درد شدید در لثه‌ها به طوری که فرد نتواند صحبت کند
  4. پوسیدگی شدید در دندان‌ها
  5. احتمال خطر برای سایر دندان‌ها

23 پاسخ

1. سلام ببخشید من باردارم و ۳۶ هفته تمام هستم الان دندونم شکسته و خیلی درد میکنه و در کنارش احساس میکنم لثم دارا ابثه میکنه چکار کنم

2. سلام آیا از قرص سفکسیلیم میتوان در دوران بارداری استفاده کرد
    و راه های درمان عفونت خانگی چه چیزهایی است

3. سلام خسته نباشید دندون من چرک کرد از چه داروی میتونم استفاده کنم تو ۲۵حاملگی هستم

4. سلام من شش ماهه باردارم لثه ام بخاطر دندون درد یکمی عفونت کرده نمی‌دونم چه قرصی مصرف کنم که خطر نداشته باشه و عفونتم بره

5. سلام من باردارم هفته ۳۵ هستم عفونت لثه دارم میتونم ازچرک خشکن استفاده کنم

6. سلام.باردارم لثه ام ورم کرده و درد داره در قسمت بالای دندانم.روی یکی از دوندونام. چیکارکنم خوب بشه

7. سلام خسته نباشید من از پریودم ۴روزه گذشته احتمال بارداری دارم و دندانمم عفونت داره دردمیکنه چیکارکنم؟

8. سلام ببخشید برای عفونت لثه چه چیزی خورد در بارداری

9. سلام من توی هفته سی و ششم هستم دندون درد شدید دارم چیکار کنم

10. سلام من ماه اول بارداری هستم آخر هفته سومم ودندانهام عفونت دارن چکار کنم؟

11. سلام من باردارهستم و۷هفته هستم لثه هایم عفونت دارد باید چکارکنم از چه انتی بیوتکی میتوانم استفاده کنم

12. باسلام هفته چهلم بارداری هستم لثه هام عفونت کرده از چ داروهایی باید استفاده کنم

13. سلام دندانم درد میکنه عفونت کرده ۴ ماهه باردار هستم کمکم کنید

14. سلام دندونم ابسه داره دلره بزرگ بزرگتر میشه سر هم نداره باردار هم هستم تو 18هفته هستم

15. سلام من هفته ۲۶ بارداری هستم و دنداندرد شدید دارم قرص آموکسی ۲۵۰ ومترونیدازول ۲۵۰ رو بخورم مشکلی ندارد؟؟

1. در سه ماهه سوم توصیه به مصرف دارو بدون اجازه متخصص زنان نمیشود

توصیه می‌شود با داشتن نامه از متخصص زنان، برای پالپوتومی دندان و رفع درد به کلینیک مراجعه نمایید

16. سلام من از قبل بارداري اسه چركي دندان داشتم ك بايد دندان ميكشيدم و ايمپلنت ميكردم ك نا خواسته باردارشدم ايا راهكاري برام هست الان در هفته١٧

چون واقعا احساس ميكنم بد تر ميشه وضعيت دهانيم

1. با سلام و احترام، با داشتن نامه از متخصص زنان در سه ماهه دوم می‌توان کار دندانپزشکی انجام داد
      میتوانید دندان را بکشید و پس از اتمام بارداری ایمپلنت کنید

17. سلام من تو هفت ماهگیم دندونم ابسه کرده چه چه دارویی خوب است؟

18. سلام من تو هفته هفتم بارداری هستم دندانم عفونت کرد چ نوع آنتی بیوتیک میتونم استفاده کنم

19. سلام من باردار هستم ۱۵ هفته هستم.کمی از دندانم شکست و درد داره.میشه درستش کرد یا باید تا انتهای بارداری تحمل کنم؟