Search
Close this search box.

ویژگی‌های خمیر دندان خوب

عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان می‌تواند مشکلات بسیاری همچون پوسیدگی دندان، عفونت دهان و لثه، آسیب به سلامت عمومی بدن، هزینه‌های بالای دندان پزشکی و موارد دیگر را به وجود بیاورد. برای پیشگیری از این آسیب‌ها بهترین راهکار، استفاده مداوم از مسواک و خمیر دندان خوب است که متخصصان توصیه می‌کنند روزی سه بار استفاده شوند.

امروزه در بازار انواع مختلفی خمیر دندان وجود دارد که برخلاف تصور عموم که آن‌ها را یکی می‌دانند، هر کدام مناسب یک نوع دندان و یک نوع مشکل است.

علاوه بر این ترکیبات موجود در هر خمیر دندان ممکن بوده که با هم فرق داشته باشد و از آن جایی که این ترکیبات شیمیایی مستقیما با دهان و دندان شما در تماس هستند، باید مناسب‌ترین ترکیب برای دندان‌های شما انتخاب شود.

برای خرید یک خمیر دندان خوب بهتر است در ابتدا به سن، نوع دندان و مشکلاتی که در دهان شما وجود دارد توجه کنید؛ به طور مثال خمیر دندان کودکان با خمیر دندان افراد بزرگسال متفاوت است یا این که افرادی که کامپوزیت یا لمینیت دارند باید خمیر دندان بدون رنگدانه استفاده کنند.

ترکیبات موجود در خمیر دندان

مهم‌ترین ماده‌ای که باید در ترکیبات خمیر دندان وجود داشته باشد، فلوراید است. این ماده معدنی می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها به مقدار زیادی جلوگیری کرده و همچنین باعث استحکام مینای دندان نیز می‌شود.

البته مصرف آن دارای محدودیت‌هایی نیز است. به طور مثال فلوراید را فقط باید به صورت تصفیه شده مصرف کرد تا عوارضی بر جای نگذارد یا این که کودکان زیر 6 سال به هیچ وجه نباید از آن استفاده کنند.

در ترکیبات خمیر دندان خوب برای جلوگیری از پوسیدگی باید بین 1300 تا 1500 ppm فلوراید وجود داشته باشد.

دیگر مواد تشکیل دهنده خمیر دندان عبارتند از:

  • مواد خوشبوکننده
  • مواد طعم دهنده
  • مواد ساینده برای تمیز شدن دندان‌ها
  • مواد صابونی برای تولید کف
  • گلیسیرین برای خمیری شدن
  • هگزاکلروفن و کلروفیل

انواع خمیر دندان

خمیر دندان‌ها را می‌توان براساس شکل ظاهری، کاربرد و رنگ تیوپ تقسیم بندی کرد. آشنایی با هر کدام از این دسته‌ها می‌تواند به شما در خرید یک خمیر دندان خوب کمک کند.

خمیر دندان خوب
.

انواع خمیر دندان براساس شکل ظاهری

·  خمیری:

اغلب خمیر دندان‌ها بدین شکل و در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند.

·  ژله‌ای:

خمیر دندان‌های ژله‌ای بیشتر برای کودکان و در طعم‌های مختلف تولید می‌شوند.

·  مایع:

این نوع خمیر دندان از دو دسته دیگر جدیدتر بوده و مناسب کودکان است.

انواع خمیر دندان براساس کاربرد

براساس کاربرد می‌توان خمیر دندان‌ها را به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

خمیر دندان سفید کننده

همان طور که از اسم این خمیر دندان مشخص است، برای سفید کردن دندان‌ها و رفع زردی آن‌ها به کار برده می‌شود. این خاصیت را بدلیل داشتن مواد اکسایشی مانند پراکسید هیدروژن داشته که در مدت زمان طولانی می‌تواند باعث از بین رفتن مینای دندان و بروز حساسیت شود. پس در استفاده از این خمیر دندان‌ها نهایت دقت را داشته باشید.

خمیر دندان زغالی

خمیر دندان زغالی، یک خمیر دندان خوب برای سفیدی دندان محسوب می‌شود که با زغال فعال موجود در ترکیبات خود که از ساینده‌های قوی محسوب می‌شود، زردی دندان‌ها را از بین می‌برد. البته این خمیر دندان نیز مانند نوع سفید کننده می‌تواند مینای دندان را از بین برده و از آن جایی که حاوی فلوراید نیست، هیچ مقاومتی در برابر پوسیدگی نیز ندارد.

خمیر دندان برای افراد سیگاری

بهترین خمیر دندان برای سیگاری‌ها باید دارای مواد باشد که رنگدانه‌های ناشی از تنباکو و سیگار را به خوبی از بین برده، دندان‌ها را سفید کرده و بوی سیگار را نیز با بوی خوشی جایگزین کند و خمیر دندان‌هایی که دارای فلوراید سدیم و فسفات فعال هستند، این ویژگی‌ها را دارد.

خمیر دندان ضد پلاک

ماندن مواد غذایی روی دندان‌ها می‌تواند باعث ایجاد پلاک روی دندان شود و خمیر دندان‌های ضد پلاک با داشتن مواد ضد میکروبی مانند تری کلوزان این پلاک‌ها را از بین می‌برند.

خمیر دندان برای ارتودنسی

افرادی که ارتودنسی دارند، باید بیشتر از افراد دیگر خود را درگیر مسواک زدن کرده و زمان زیادی را صرف تمیز نگه داشتن براکت‌های خود بکنند. بهترین خمیر دندان برای ارتودنسی همان خمیر دندان‌های حاوی فلوراید هستند و اگر در این بین دندان‌ها دچار حساسیت شدند، استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت پیشنهاد می‌شود. توجه داشته باشید که خمیر دندان سفید کننده اصلا یک خمیر دندان خوب برای ارتودنسی محسوب نمی‌شود؛ چون باعث دو رنگ شدن دندان می‌شوند.

خمیر دندان ضد جرم

برای از بین بردن جرم دندان‌ها باید از خمیر دندان‌هایی استفاده کنید که دارای موادی مانند پیروفسفات‌ها هستند. این نوع خمیر دندان‌ها که بهترین خمیر دندان جرم گیر محسوب می‌شوند می‌توانند به راحتی رسوبات دندان‌ها را از بین ببرند.

خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و اکثر خمیر دندان‌ها دارای مواد خوشبوکننده در ترکیبات خود هستند که بد بویی دهان را از بین می‌برد؛ اما اگر این مشکل به صورت همیشگی و آزاردهنده باشد، بهتر است برای رفع آن به پزشک مراجعه کنید.

خمیر دندان برای دندان‌ها و لثه‌های حساس

منظور از حساسیت، دندانی است که مواد سرد یا گرم و ترش یا شیرین واکنش نشان می‌دهد و یک خمیر دندان خوب برای این نوع دندان‌ها، دارای موادی همچون پتاسیم نیترات، استرانسیوم استات و استرانسیوم کلراید است. این مواد به راحتی در عاج دندان رسوب کرده و پایانه عصبی را برای انتقال درد مسدود می‌کند.

خمیر دندان کودک

بهترین خمیر دندان برای کودکان، خمیر دندان بدون فلوراید است؛ چون فلوراید می‌تواند باعث مسمومیت کودکان و بروز عوارض بسیار بدی بشود.

بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت و لمینت

استفاده از بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت و لمینت باعث افزایش طول عمر و ماندگاری این دو می‌شود. این نوع خمیر دندان باید بتواند به خوبی رنگدانه‌های موجود بر روی دندان‌ها را از بین برده و خود خمیر دندان نیز دارای رنگدانه نباشد.

همینطور باید توجه داشته باشید که به هیچ وجه از خمیر دندان ساینده و سفید کننده استفاده نکنید. این خمیر دندان‌ها دارای موادی همچون جوش شیرین و هیدروژن پراکسید هستند که برای کامپوزیت و لمینت خمیر دندان خوبی به حساب نمی‌آیند.

بهترین خمیر دندان برای لثه های حساس

باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در دهان می‌توانند بر روی لثه اثرات بسیار بدی به جای بگذارند که شایع‌ترین آن‌ها التهاب لثه است. بهترین خمیر دندان برای التهاب لثه باید دارای مواد ضد میکروبی مانند تریکلوزان باشد تا التهابات لثه را کاهش دهد.

انواع خمیر دندان براساس رنگ تیوپ

·  تیوپ مشکی:

تمام ترکیبات موجود در خمیر دندان شیمیایی هستند.

·  تیوپ سبز:

تمام مواد موجود در خمیر دندان طبیعی هستند.

·  تیوپ آبی:

در خمیر دندان مواد دارویی و مواد طبیعی وجود دارد.

·  تیوپ قرمز:

در خمیر دندان مواد شیمیایی و مواد طبیعی وجود دارند.

ویژگی های خمیر دندان خوب

  1. آسیبی به مینای دندان وارد نکند.
  2. به میزان قابل قبولی دارای فلوراید باشد.
  3. خمیر دندانی را انتخاب کنید که تایید ADA را داشته باشد.
  4. بهتر است با مشورت پزشک خود یک خمیر دندان خوب را انتخاب کنید.
  5. از خمیر دندانی استفاده کنید که مواد سایشی آن حداقل باشد.
  6. از پوسیدگی دندان پیشگیری نماید.
  7. باعث افزایش بزاق در دهان شود.
  8. خاصیت جرم زدایی و ضد پلاک داشته باشد.
  9. توجه کنید در خمیر دندان ترکیبات شیرین کننده و قند وجود نداشته باشد.
  10. بهترین ماده ساینده برای دندان‌ها جوش شیرین موجود در ترکیبات خمیر دندان است.
  11. برای کودکان حتما خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کنید.

خرید خمیر دندان خوب

خمیر دندان یکی از ارکان اصلی سلامت دهان و دندان است که باید در انتخاب آن دقت کافی به خرج دهید. خمیر دندان‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای یک نوع دندان مناسب هستند. برای خرید یک خمیر دندان خوب بهتر است اول نوع دندان و انتظار خود را از خمیر دندان مشخص کنید و سپس برای خرید اقدام کنید. در این بین کمک گرفتن از پزشک نیز می‌تواند برای شما موثر واقع شود. در نهایت سعی کنید خمیر دندانی را انتخاب کنید که دارای فلوراید باشد و از پوسیدگی جلوگیری کند، به مینا آسیب وارد نکند، مواد سایشی کمی داشته باشد و در آن از مواد قندی استفاده نشده باشد.

یک پاسخ

  1. سلام یه خمیر دندان خوب برای جلوگیری از پوسیدگی و برای استحکام مینای دندان معرفی می‌کند؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک دندانپزشکی ترنج

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.