کیست دندان چیست؟

کیست دندان یکی از شایع‌ترین مشکلات افرادی است که به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند. کیست دندان به برجستگی‌های کیسه‌مانندی که محل تجمع چرک و عفونت است گفته می‌شود. کیست‌های دندانی معمولاً در بخش‌های نرم دهان مانند لثه‌ها و یا فضای خالی بین دندان‌ها به وجود می‌آیند.

بیشتر کیست‌های دندانی خوش‌خیم هستند و به راحتی در طی چند جلسه درمان می‌شوند. البته در این میان کیست‌هایی هم وجود دارند که می‌توانند به بافت دندان یا لثه صدمه بزنند.

توضیحات دکتر سهراب آصفی درباره کیست دندان

ما در ادامه این مطلب به‌طور مفصل درباره کیست‌های دندانی و تفاوت‌های آن با آبسه صحبت خواهیم کرد. اگر به این موضوع علاقمندید با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

کیست دندان چه علائمی دارد؟

کیست دندان علائم واضح و مشخصی ندارد. در واقع تا بیمار دچار عفونت و درد در ناحیه دندان‌ها و لثه نشود، متوجه وجود کیست در دهان خود نخواهد شد. با این حال اگر حس می‌کنید که بخشی از لثه‌هایتان متورم شده است یا در هنگام جویدن غذا احساس درد دارید؛ احتمال اینکه کیست دندان داشته باشید زیاد است.

از دیگر علائم کیست دندان می‌توان به لق شدن و جابه‌جایی برخی دندان‌ها و فاصله افتادن میان دندان‌ها اشاره کرد.

آيا کیست دندان خطرناک است؟

یکی از سؤالاتی که احتمالاً در ذهن شما هم به وجود آمده این است که آيا کیست دندان خطری برای سلامتی دارد؟ یا بهتر بگوییم چه زمانی کیست دندان خطرناک است؟

کیست دندان می‌تواند باعث تحلیل رفتن بخشی از استخوان فک شود به همین دلیل پس از تشخیص کیست باید درمان را آغاز کنید.

ناگفته نماند که کیست‌های کوچک معمولاً بی‌خطر هستند و فرد متوجه وجود آن‌ها نمی‌شود. با این حال بهتر است در صورت تشخیص دندان‌پزشک هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای از بین بردن کیست‌ را انجام دهید.

همچنین اگر کیست دندان درمان نشود می‌تواند باعث شکستگی فک، عفونت دندان و در نهایت از دست رفتن دندان شود.

آيا کیست دندان باعث سرطان می‌شود؟

کیست دندان به ندرت می‌تواند باعث بروز سرطان شود. البته که گاهی نشانه‌های سرطان را می‌توان در کیست‌های دهانی نیز مشاهده کرد. همچنین بهتر است بدانید که کیست‌ها به دو نوع خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند. نوع خوش‌خیم با برداشتن کیست از بین می‌رود؛ اما نوع بدخیم ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به لثه‌ها و استخوان‌های فک وارد کند.

تفاوت کیست و آبسه دندان چیست؟

آبسه و کیست با هم متفاوت هستند؛ اگرچه از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند. آبسه‌ها کیسه‌هایی هستند که درون آن‌ها چرک وجود دارد. معمولاً افرادی که دارای آبسه دندان هستند با علائمی مانند درد شدید به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند.

آبسه‌ها متورم و دردناک هستند. همچنین باکتری عامل ایجاد آبسه در دهان است. بدن در مقابل باکتری‌ها از خود واکنش نشان می‌دهد و آبسه به وجود می‌آید. کیست‌ها نیز کیسه‌هایی با محتویات جامد یا نیمه جامد هستند که در اطراف دندان‌ها و لثه دیده می‌شوند. همه کیست‌ها عفونی نیستند. به عبارت ساده‌تر زمانی که کیست‌ها عفونی می‌شوند، آبسه به وجود می‌آید.

کیست دندان را چگونه درمان کنیم؟

افرادی که دچار کیست دندان هستند باید توسط یک دندان‌پزشک یا جراح فک و صورت معاینه شوند. دندان‌پزشک با توجه به نوع کیست، محل قرارگیری آن و عوامل دیگر تصمیم می‌گیرد که از چه روشی برای درمان استفاده کند.

همچنین محل قرارگیری کیست در روند درمان تأثیر به سزایی دارد. برای مثال اگر کیست بر روی ریشه دندان قرار داشته باشد، احتمالاً به جراحی و درمان ریشه هم نیاز خواهد بود. همچنین در مواردی که کیست به شدت عفونی و دردناک شده ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که دندان را بکشد.

جراحی کیست دندان چگونه است؟

جراحی یکی از بهترین و متداول‌ترین روش‌های برداشتن کیست دندان و لثه است. برای جراحی کیست باید معاینات معمول مانند عکس‌برداری از دندان‌ها یا اسکن سه‌بعدی انجام شود.

این عکس‌ها به جراح کمک می‌کنند تا قبل از جراحی از وضعیت ریشه دندان، کیست و دندان‌های اطراف آن مطلع شود.

در مرحله بعد دندان‌پزشک دندان‌ها به طور کامل تمیز می‌کند تا همه چیز برای شروع جراحی آماده شود. همچنین در بسیاری از موارد دندان‌پزشک برای بیمار پروبیوتیک‌های خوراکی تجویز می‌کند تا باکتری‌های مفید دهان به حد قابل قبولی برسند.

اگر بیمار به عصب‌کشی نیاز داشته باشد هم دندان‌پزشک ترجیح می‌دهد که قبل از برداشتن کیست، عصب‌کشی و درمان ریشه را انجام دهد.

در نهایت جراحی کیست با تزریق بی‌حسی آغاز می‌شود. دندان‌پزشک کیست را به طور کامل از دهان بیمار خارج کرده و سپس محل مورد نظر را بخیه می‌زند. در برخی موارد نیز دندان‌پزشک با استفاده از مواد مخصوص، فضای خالی ایجاد شده را پر می‌کند.

کیست خارج‌ شده از دهان بیمار به آزمایشگاه منتقل می‌شود تا آزمایشات لازم بر روی آن انجام شود. نتایج آزمایش‌ها نشان خواهد داد که کیست بدخیم است یا خیر.

آيا امکان درمان کیست دندان عصب‌کشی شده وجود دارد؟

تخلیه کیست دندان هنگامی که دندان قبلاً عصب‌کشی شده کمی متفاوت است. کیست دندان می‌تواند باعث عفونی شدن ریشه دندانی شوید که قبلاً عصب‌کشی شده است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، استخوان‌های اطراف دندان از بین می‌روند. دندان‌پزشک برای جلوگیری از چنین اتفاقی مجبور است که مجدداً دندان بیمار را عصب‌کشی کند.

درمان کیست دندان روکش شده به چه صورت است؟

گاهی اوقات کیست در نزدیکی ریشه دندان‌هایی قرار دارد که روکش شده‌اند. کیست دندان نشان‌دهنده وجود التهاب و عفونت در دندان است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که این دندان زیر روکش قرار داشته باشد یا قبلاً عصب کشی شده باشد.

در چنین مواردی نیز دندان‌پزشک باید درمان ریشه یا همان عصب کشی را انجام دهد تا بتواند کیست را بردارد.

آیا راهی برای درمان فوری کیست دندان وجود دارد؟

برخی از افراد به دنبال راهی آسان و کم‌هزینه برای درمان کیست دندان هستند. برای همین به سراغ برخی از درمان‌های خانگی مانند استفاده از سرکه سیب، آب‌نمک، زردچوبه یا روغن میخک می‌روند.

این روش‌های خانگی نمی‌تواند مشکل کیست دندان شما را برطرف کند؛ بنابراین به جای اینکه زمان را از دست بدهید به یک دندان‌پزشک ماهر مراجعه کنید.

در بسیاری از مواقع دندان‌پزشک با توجه به شرایط بیمار تصمیم می‌گیرد که عصب‌کشی انجام دهد سپس با ایجاد یک سوراخ در داخل دندان، عفونت‌ را خارج کند. این روش را می‌تواند یک روش سریع برای درمان کیست دانست.

با این حال باید در نظر داشته باشید که با عصب‌کشی فقط پوسته خارجی دندان در دهان شما باقی می‌ماند و عملاً دندان شما از دست رفته است. مزیت عصب‌کشی دندان باقی ماندن دندان در دهان فرد است. افرادی که عصب‌کشی انجام می‌دهند می‌توانند تا مدت‌ها دندان خود را حفظ کنند.

آیا کیست دندان با دارو درمان می‌شود؟

جراحی به همراه استفاده از دارو درمان قطعی کیست دندان است. با این حال اگر کیست دندان بسیار کوچک باشد ممکن است نیازی به جراحی نباشد و استفاده از آنتی‌بیوتیک بتواند به از بین بردن کیست کمک کند. اگر کیست دندان بزرگ باشد، چاره‌ای جز جراحی باقی نمی‌ماند. در هر صورت انتخاب روش درمان به نظر دندان‌پزشک بستگی دارد.

آیا با کشیدن دندان کیست از بین می‌رود؟

عصب‌کشی و تخلیه کیست دندان متداول‌ترین روش درمان در بزرگسالان است. با این حال در برخی موارد پزشک برای درمان کیست دندان مجبور به کشیدن دندان می‌شود. در درمان کودکانی که دندان‌های در حال رشد دارند هم پزشک ترجیح می‌دهد تا با استفاده روش‌های دیگری کیست را تخلیه کند تا فضای کافی برای رشد دندان باز شود.

بهترین روش درمان کیست دندان کودکان چیست؟

کودکان هم مانند بزرگسالان ممکن است به کیست دندان مبتلا شوند. دو روش درمان برای دندان‌های در حال رشد در کودکان وجود دارد. روش اول جراحی است. در این روش کیست توسط جراحی برداشته می‌شود. در کیست‌های پریموردیال بخش از استخوان نیز تراشیده می‌شود. اگر بخش زیادی از استخوان آسیب‌ ببیند باید پیوند استخوان هم انجام شود.

روش دوم برای درمان کیست، مارسوپیالیزیشن نام دارد. زمانی که کیست در داخل دندان در حال رشد قرار دارد دندان‌پزشک برای اینکه اختلالی در رشد دندان به وجود نیاید از این روش استفاده می‌کند. مارسوپیالیزیشن هم نوعی جراحی محسوب می‌شود؛ با این تفاوت که دندان‌پزشک بخشی از کیست را برش می‌زند تا مواد داخل کیست خارج شود. پس از انجام این کار دو لبه کیست را به هم بخیه می‌زند. با این کار جای خروج دندان باز می‌شود.

عوارض کیست دندان

اگر به طور منظم و هر شش ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید، بسیاری از مشکلات و عوارض کیست دندان برای شما به وجود نخواهد آمد. درمان به موقع کیست دندان مانع از ابتلا به عفونت می‌شود. زمانی که دندان عفونت می‌کند، احتمال اینکه دندان‌پزشک مجبور شود دندان را بکشد بیشتر خواهد شد.

همچنین عفونت‌های دهان و دندان ممکن است به پوست منتقل شوند و تورم، قرمزی و التهاب پوست را به وجود بیاورند. عارضه شایع دیگری که به دلیل کیست دندان در بیمار به وجود می‌آید، آسیب بافت‌های استخوانی و مغز استخوان است. چنین عارضه‌ای نیاز به درمان فوری دارد.

اگر درمان به موقع انجام نشود، بیمار ضعف و درد شدیدی را احساس خواهد کرد. در نهایت کیست دندان یا لثه با روش‌های مختلفی قابل درمان است؛ اما اگر در درمان تعلل کنید ممکن است عوارض زیادی برای شما به وجود بیاید.

جمع‌بندی درباره کیست دندان و راه‌های درمان آن

کیست دندان در افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند، شایع‌تر است. با این حال عوامل زیادی در به وجود آمدن کیست و آبسه تأثیر دارند.

همچنین کودکان نیز مانند بزرگسالان در معرض ابتلا به کیست دندان و لثه هستند. جراحی و تخلیه کیست را می‌توان متداول‌ترین روش درمان کیست در بزرگسالان و مارسوپیالیزیشن را بهترین روش درمانی برای کودکان دانست. در برخی موارد محدود نیز کیست دندان فقط با مصرف آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود. علاوه بر این هر چه زودتر برای درمان کیست اقدام کنید، درمان آسان‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

5 پاسخ

1. سلام من زیر فکم چند کیس حس میکنم درد ندارد ولی چند سال است که عفونت لثه دارم که با قرص خوردن رف میشود این کیسها شکل تیله هستند که زیر فک احساس میکنم چه کنم

2. سلام یه کیست زیر دندان چهار چپ برام بوجود اومده،دندان قبلا عصب کشی و روکش شده،میخواستم راه درمان و هزینه شو بپرسم

3. من مدت یازده ماه هست دندونم هفت پاینم سما راستم رو روکش کردم همون شبی که اومدم خونه از بغل دندونم یک گوشت اضافه زد بیرون که الان مدت یازده ماه هست که ن بزرگ شده ن کوچیک