آبسه دندان

بهداشت دهان و دندان امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته‌ باشیم. درصورتی که اهمیتی به آن ندهیم، ممکن است بیماری‌هایی مانند آبسه‌ دندان در دهان‌مان ایجاد شود.

البته آبسه دندان می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. در واقع آبسه یک نوع عفونت دندانی است و برخی مواقع درد زیادی دارد؛ زمانی که بافتی از چرک در داخل دندان‌ها اتفاق بیفتد.

علایم بوجود آمدن آبسه دندان ها

هنگامی که در لثه و دندان‌ها آبسه بوجود می‌آید، دردهای زیادی را در ناحیه دهان احساس می‌کنیم، این دردها می‌تواند ضربان‌دار باشد. اگر به دندان آبسه کرده فشار وارد شود این درد بیشتر می‌شود، این درد می‌تواند به تمام فک و صورت پخش شود. این یکی از ویژگی‌های مهم در تشخیص آبسه است.

در ادامه با علایم بیشتری از این بیماری آشنا می‌شویم.

علایم مهم آبسه ی دندان

1. هنگام جویدن یا خورد غذا درد زیادی احساس می‌شود.
  2. علاوه بر فکر در ناحیه گردن یا گوش این درد گسترش پیدا می‌کند.
  3. بوی بدی در دهان ایجاد می‌شود.
  4. مزه بدی در دهان بوجود می‌آید.
  5. لثه‌ها قرمز و متورم می‌شود.
  6. به دمای سرد و گرم حساس می‌شود.
  7. در لثه‌ها التهاب ایجاد می‌کند.

آبسه دندان چگونه بوجود می آید؟

آبسه دندان یک شبه بوجود نمی‌آید و مسائل زیادی در بوجود آمدن آبسه تاثیر دارد.

اگر مدت‌های طولانی از دندان‌هایمان مراقبت نکنیم، دندان‌ها و لثه دچار عفونت شده و آبسه شکل می‌گیرد.

اگر رسیدگی بیشتری داشته باشیم می‌توانیم از بوجود آمدن آبسه جلوگیری کنیم. آبسه در چند مرحله رشد می‌کند و اگر در هر مرحله درمان نشود آسیب آن جدی‌تر می‌شود.

آبسه دندان چگونه بوجود می آید؟

به همین دلیل باید به سرعت معالجه شود، در غیر این صورت ممکن است به سایر دندان‌ها سرایت کند.

کسانی که سیستم بدنی ضعیفی دارند باید بیشتر مراقب باشند چون این احتمال وجود دارد تا عفونت‌های آبسه در بدن تکثیر شود.

با برخی از دلایل آبسه ی دندان آشنا می‌شویم:

1. از نخ دندان استفاده نکنیم و مسواک زدن دندان‌ها را فراموش کنیم. اگر از بهداشت دندان‌ها غافل شویم، باید منتظر مشکلات دهان و دندان باشیم.
  2. اگر پوسیدگی دندان داشته باشیم یا در دندان‌هایمان حفره‌های عمیق ایجاد شود، شرایط بوجود آمدن آبسه را فراهم می‌کند.
  3. اگر غذاهای حاوی قند را زیاد مصرف کنیم، احتمال دارد که به آبسه دندان دچار شویم.
  4. آبسه دندان از ترک دندان‌ها و ترک خوردن و آسیب آن‌ها نیز بوجود می‌آید .
  5. برخی از بیماری‌های لثه مانند پریودنتال شرایط بوجود آمدن آبسه را بوجود می‌آورد.
  6. برخی از بیماری‌ها و یا داروهایی که باید مصرف کنیم، بوجود آورنده ی آبسه هستند.

آبسه دندان چگونه درمان می شود؟

هنگامی که دندانمان آبسه می‌کند برای ما مهم است که دردمان از بین برود و عفونت دندان بر طرف شود. به همین دلیل باید هر چه زودتر برای دردمان اقدام کنیم. برای درمان آبسه روش‌های مختلفی وجود دارد که دندان پزشک براساس شدت عفونت و آبسه دندان بیمار یکی از موارد را انتخاب می‌کند تا مشکل بیمار بر طرف شود.

درمان آبسه بوسیله انتی بیوتیک

زمانی که عفونت به قسمت‌های دیگر فک و دهان و بخش‌های دیگر بدن سرایت کند فرد باید از آنتی بیوتیک استفاده کند.

این کار باعث می‌شود که بیشتر از این عفونت در قسمت‌های دیگر بدن پخش نشود و عفونت اندام دیگر نیز خشک شود.

انتی بیوتیک انواع مختلفی دارد که دندانپزشک با توجه به تجربه‌ای که دارد متناسب با هر فرد داروی لازم را تجویز می‌کند.

برای معرفی برخی از داروهای آنتی بیوتیک می‌توانیم به آموکسی سیلین، آزیترو مایسین، پنی سیلین، سفو کسیتین، مترو نیدازول اشاره کنیم.

استفاده از این داروها بدون تجویز پزشک ممکن است برای افراد مشکل ایجاد کند و بدن آن‌ها را در برابر عفونت مقاوم کند.

درمان آبسه با عصب کشی

برخی از آبسه‌ها با عصب‌کشی دندان قابل درمان هستند. دندانپزشک با سوراخ کردن تاج دندان به درون آن دسترسی پیدا می‌کند تا عفونت را خارج کند و پاکسازی‌های لازم را انجام دهد.

به دلیل وجود ظریف‌کاری در عصب‌کشی، زمان زیادی می‌برد و شاید چندین روز طول بکشد.

در جلسه آخر عصب‌کشی، دندان‌پزشک پانسمان را برداشته و بررسی می‌کند. درصورتی که اثری از عفونت نبود پرکننده دائمی را قرار می‌دهد.

چه دارویی برای آبسه دندان کودکان خوب است؟

کودکان بر اثر خوردن شیرینی‌جات و تنقلات زیاد و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان‌ها، دچار آبسه می‌شوند.

بهتر است از دارو  تا حد ممکن استفاده نشود ولی گاهی شدت چرک و درد در آبسه دندان‌ها زیاد است و مجبوریم برای کاهش درد کودکان و یا کاهش عفونت از دارو کمک بگیریم.

پدران و مادران باید دقت داشته باشند زمانی از داروی آنتی بیوتیک برای کودکان استفاده کنند که آبسه خیلی حاد شده باشد و البته با تجویز پزشک این کار صورت بگیرد.

البته استفاده از این دارو به تنهایی نمی‌تواند عفونت دندان و لثه را از بین ببرد و باید به طور کامل چرک از داخل دهان پاک شود.

اگر کودک درد بسیاری داشته باشد ایبوپرفن یا استامینوفن می‌تواند مفید باشد.

چگونه آبسه دندان را تخلیه کنیم؟

یکی از راه‌های متداول برای  درمان آبسه تخلیه آن است. برای تخلیه آبسه دندان حتما به پزشک متخصص و متبحر مراجعه کنید.

این کار نیازمند تجربه و استفاده از ابزار آلات مخصوص است. انجام تخلیه عفونت دندان بدون داشتن دانش و مهارت کافی در خانه نه تنها به بهبود شما کمک نمی‌کند بلکه ممکن است در آینده برای شما مشکل ایجاد کند.

پزشک براساس نوع آبسه طریقه تخلیه را تعیین می‌کند. از بین بردن برخی از آبسه‌ها با ترمیم دندان‌ها صورت می‌گیرد.

در صورتی که آبسه دندان شدید باشد ممکن است احتیاج به جراحی داشته باشد. فراموش نکنیم با تخلیه آبسه دردمان کاهش پیدا می‌کند اما احتمال دارد که عفونت به قسمت‌های مختلف دهان سرایت کند.

بنابراین باید این کار تحت نظر پزشک انجام شود.

دندان آبسه کرده را می‌توان کشید؟

برای کشیدن دندان عفونی فرقی بین هیچ کدام از دندان‌ها وجود ندارد. به عنوان اولین کار دندانپزشک مقداری بی‌حسی موضعی را در اطراف استخوان دندان و لثه تزریق می‌کند تا در زمان انجام کارهای دندان دردی احساس نکنید.

حال نوبت آن است که چرک‌های موجود در دندان به طور کامل تخلیه شود. بعد از این مرحله دنداپزشک دندان عفونی را می‌کشد.

ابتدا بوسیله ابزارهای مخصوص دندان پزشکی شروع به شل کردن ریشه دندان می‌کند. برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد.

یکی از راه حل‌هایی که می‌توان انجام داد به صورت سنتی است که با مقداری درد همراه است. اما روش دوم بوسیله لیزر است که درد کمتری دارد. در انتها قسمت شکافته شده بخیه زده می‌شود.

آبسه دندان در بارداری خطرناک است

دوران بارداری دوران بسیار مهمی است و مادران باید خیلی مواظب خود و جنین‌شان باشند. به همین دلیل مادران باید به بیشتر مراقب دندان‌های‌شان باشند تا دچار پوسیدگی نشود و به بهداشت دهان و دندان توجه بیشتر داشته باشند.

با این وجود اگر در این دوران دچار آبسه دندان شدید حتما به دندان پزشک مراجعه کنید و از هر گونه اتلاف وقت خودداری کنند. در غیر این صورت ممکن است هم به مادر و هم به جنین آسیب وارد شود.