درمان دارویی عفونت ریشه دندان

عفونت و التهاب ریشه‌های دندان پدیده‌ای خطرناک است که با وقوع آن، بیمار باید سریعا به یک دندانپزشک مراجعه کند. در صورت عدم درمان عفونت ریشه دندان و مصرف دارو برای عفونت ریشه دندان، عفونت نه تنها شروع به ایجاد بیماری پریودنتیت می‌کند، بلکه بعد از آن به بافت استخوان و سپس به صورت همزمان به چندین دندان مجاور نیز آسیب خواهد رساند.

التهاب و عفونت در ناحیه ریشه دندان می‌تواند به صورت حاد و مزمن یا به صورت خفیف اتفاق بیفتد. در حالت اول بیمار با درد شدید در ناحیه عفونت‌زده رو‌به‌رو می‌شود که متخصص با مشاهده این مورد باید سریعا روند درمان را آغاز کند. اما در حالت دوم معمولا علائم و روند گسترش عفونت کندتر است. هرچند در اکثریت مواقع انتخاب افراد، درمان دارویی عفونت ریشه دندان است.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ریشه دندان

قبل از هرچیز توجه داشته باشید که مصرف هرگونه آنتی بیوتیک، بدون تجویز پزشک ممنوع است و احتمال پیدایش اثرات بد برای مصرف‌کننده وجود دارد. آنتی‌ بیوتیک‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، صرفا به معنای تجویز برای عموم بیماران نبوده و قبل از مصرف هرکدام، حتما باید با پزشک خود مشورت داشته باشید.

در صورتی که معتقدید درمان عفونت ریشه دندان با آنتی بیوتیک در شرایط سخت به شما کمک بسیاری کرده و میزان درد‌تان را تا حد قابل‌توجهی کاهش خواهد داد، پس بهتر است در مصرف این قبیل دارو‌ها، اعتدال را رعایت نموده و در صورت بروز هرگونه حساسیت، حتما با پزشک معالج خود مشورت داشته باشید.

آموکسی کلاو

آموکلاسی کلاو؛ سال‌هاست به عنوان یک آنتی‌ بیوتیک قوی برای عفونت ریشه دندان شناخته می‌شود. دندانپزشکان برای درمان عفونت دندانی این آنتی بیوتیک را تجویز می کنند.

آموکسی کلاو انواع مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌، کپسول آموکسی سیلین است. درست است که کپسول آموکسی سیلین برای درمان بسیاری از عفونت‌های دندان مورد استفاده قرار گرفته و بسیار هم مفید است اما بهتر است در استفاده از آن، تعادل را رعایت کرده و با تجویز پزشک اقدام به خریداری و مصرفش کنید.

اگر بعد از مصرف این دارو حساسیت ویژه ای داشتید، حتما آن را با دکتر خود در میان بگذارید و مصرف آن را قطع کنید.

کلیندامایسین

معمولا اگر عفونت به قدری شدید باشد که نتوان آن را با سایر آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد، آنگاه پزشک اقدام به تجویز کلیندامایسین می‌کند. کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت ریشه دندان محسوب می‌شود که علاوه بر قرص، به صورت کپسول و آمپول نیز در بازار موجود است. معمولا اشخاصی که نسبت به استفاده از پنی سیلین حساسیت دارند، می‌توانند کلیندامایسین را مصرف کنند.

لازم به ذکر است که اگر با مصرف این داروی درمان عفونت ریشه دندان، عوارض جانبی همچون کهیر، ایجاد مشکل در تنفس و… را مشاهده کردید، حتما مصرفش را متوقف کرده و بعد از آن، به پزشک معالج‌تان مراجعه کنید.

حساسیت‌های احتمالی به نوعی هشدار برای افراد مختلف شبیه هستند و به آن‌ها یادآوری می‌کنند که هر آنتی‌بیوتیک عفونت ریشه دندان را خریداری و مصرف نکنند!

آزیترومایسین

آزیترومایسین یک قرص درمان عفونت ریشه دندان است که در برابر طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها عمل نموده و روند رشد آن‌ها را متوقف می‌گرداند.

مصرف آزیترومایسین برای درمان برخی از عفونت‌های دندانی مفید بوده و باعث کاهش میزان عفونت می‌گردد.

معمولا اگر فردی نسبت به پنی سیلین حساسیت داشته باشد از این دارو برای درمان او استفاده می‌شود. دوز معمولی آزیترومایسین برای عفونت دندان 500 میلی‌گرم در هر 24 ساعت و به مدت 3 روز متوالی است.

مترونیدازول

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که سال‌هاست پزشکان و دندانپزشکان از آن به عنوان داروی عفونت ریشه دندان استفاده می کنند.

البته این دارو ممکن است برای همه افراد مناسب نبوده و به همین دلیل است که در بین خریداران قرص برای درمان عفونت ریشه دندان، چندان شناخته شده نیست. قرص مترونیدازول برای درمان عفونت دندان بر اساس تجویز پزشک تجویز و دوز آن نیز تعیین می‌گردد.

بر این اساس، اکثریت پزشکان معتقدند که 700 تا 750 میلی‌گرم هر 8 ساعت یکبار می‌تواند برای تسکین علائم مربوط به عفونت مناسب باشد.

به طور کلی مترونیدازول ممکن است برای برخی از انواع عفونت های باکتریایی تجویز گردد. نکته دیگر در رابطه با این آنتی بیوتیک آن است که گاهی از اوقات همراه با پنی سیلین تجویز می‌شود تا انواع بیشتری از گونه‌های باکتریایی را مورد پوشش خود قرار دهد.

اثر کدام آنتی بیوتیک برای عفونت ریشه دندان ببیشتر است؟

توجه داشته باشید که معمولا در هنگام بروز تمامی عفونت‌های دندان، نیاز به تجویز آنتی بیوتیک وجود ندارد. در برخی از موارد، امکان دارد که دندانپزشک شما قادر به تخلیه‌سازی آبسه دندان باشد. سایر موارد نیز ممکن است ناشی از نیاز دندان به عصب‌کشی دندان یا کشیدن دندان عفونی باشند. آنتی بیوتیک ها معمولا در موارد زیر استفاده می شوند: عفونت دندان‌تان شدید باشد، در طول زمان گسترش یافته باشد، با در نظرگیری سیستم ایمنی ضعیفتان آن را مصرف کنید و..

نوع آنتی بیوتیکی که شما به آن نیاز دارید، بستگی به نوع باکتری ایجاد‌کننده عفونت به وجود آمده هم دارد. انواع مختلف آنتی بیوتیک‌ها راه‌های مختلفی برای حمله به باکتری‌ها دارند. دندانپزشک شما طبیعتا آنتی بیوتیکی را انتخاب خواهد کرد که به طور موثر، قادر به از بین بردن عفونت‌تان باشد. آنتی بیوتیک‌های کلاس پنی سیلین مانند پنی سیلیم و آموکسی سیلین بیشتر برای کمک به درمان عفونت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حساسیت بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها

معمولا آنتی بیوتیک‌هایی همچون پنی سیلین و آموکسی سیلین برای درمان عفونت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برخی از افراد نیز نسبت به آنان حساسیت دارند. اگر شما نیز بعد از مصرف این آنتی بیوتیک‌ها در چنین شرایطی قرار می‌گیرید، بهتر است این مسئله را به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا آنتی بیوتیک دیگری را برایتان تجویز کنید. بنابراین باید گفت تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت ریشه دندان، کاملا به نظر پزشک معالجتان بستگی دارد.

داروهای مسکن غیرتجویزی بازاری باعث کاهش درد ناشی از عفونت لثه در حین انتظار بیمار برای آغاز پروسه درمان می‌شوند. بنابراین بهتر است پیش از خرید و مصرف با دقت، اطلاعات روی بسته این دارو‌ها را مطالعه نموده و در انجام دستور‌العمل‌های ارائه شده کوشا باشید. لازم به ذکر است که دارو‌های مسکن، صرفا برای کاهش درد عفونت دندان مورد استفاده قرار گرفته و نمی‌توانند جایگزینی برای مراجعه‌تان به پزشک شوند.

پیشگیری از عفونت دندان

معمولا پیشگیری از هر بیماری نسبت به درمان آن آسان‌تر است. این جمله معروف در رابطه با دندان‌ها نیز به طور کامل صدق می‌کند. بنابراین برای پیشگیری از هرگونه درد و سختی بهتر است انجام معاینات منظم پزشکی را برای خود به یک عادت تبدیل کنید تا با این کار از عفونت دندان‌هایتان جلوگیری نمایید.

در برخی از مواقع نیز ممکن است یک یا تعدادی از دندان‌هایتان دچار عفونت شوند اما به دلیل عدم احساس هرگونه درد، متوجه این مسئله نشوید. در چنین شرایطی، دندانپزشک با بررسی دندان‌هایتان از گسترش این عفونت جلوگیری خواهد کرد.

درمان به موقع هرگونه پوسیدگی و پالپیت به جلوگیری از بیماری پریودنتیت لثه و عوارض ناشی از آن کمک می‌کند.

پیشگیری از عفونت ریشه دندان، منجر به کاهش هزینه‌های لازم برای به دست آوردن مجدد سلامت دندان‌هایتان می‌شود. در این صورت دیگر نیازی به صرف زمان طولانی برای درمان کامل دندان‌های آسیب‌دیده خود هم نخواهید داشت.

یک پاسخ

1. من یکسالو نیمه دندونمو عصب کشی و پر کردم
    ک اویل با خوردن چیزه ای نسبتا سفت مثله خیار و ته دیگ درد میگرفت ک بگیر و نگیر داشت وبه تازهگی چند روز متوالی درد شدید دندان دارم چرک خشک کن هم مرتب دو روز برای عفونت خوردم ک دردش کم شد ولی خوب نشد ک مسکن هم میخورم کم میشه ولی خوب نمیشه .. و اینکه دندانپزشک جوری دندتنمو پرکرده ک به دندان بقلیم هم اسیب رسیده خرابی بوجود اورده ..

کمی از ماده پرشده از گوشه کنار دندونم ریخته خععلی کم اندازه سر سوزن از وسط دندان و از بین دودندان