Search
Close this search box.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

کشیدن دندان به معنای تخلیه کامل یک دندان از دهان بیمار است. اشخاص ممکن است به دلایل مختلفی از پوسیدگی گرفته تا فضاهای کم، نیاز به کشیدن دندان داشته باشند.

دندانپزشک یا جراح دندان، کشیدن دندان را انجام می­‌دهد و دستورالعمل­‌هایی را برای مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان تا زمان بهبودی ارائه می­‌دهد.

پیروی از این دستورالعمل‌­ها پس از کشیدن دندان، بروز عفونت را کاهش می‌­دهد و فرصتی را برای خشک شدن حفره فراهم نمی‌­کند. اگر دستورالعمل‌­های بعد از عمل رعایت نشود، می‌­تواند عوارض جانبی ایجاد کند و بهبودی را به تاخیر بیندازد.

عوارض پس از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان، خونریزی اتفاق می‌­افتد. حفره­ای که دندان از آن کشیده شده، پر از خون شده می­‌شود. این خون سپس لخته شده و حفره دندان را بهبود می‌­بخشد. پزشک به بیمار یک گاز استریل می­دهد تا به آرامی روی دندان کشیده شده قرار دهد تا لخته خون تشکیل شود. اگر به هر دلیلی، مانند شستشوی بیش از حد دهان، لخته برداشته شود، یا اگر لخته عفونی شود یا اصلا تشکیل نشود،

پوشش استخوانی حفره دندان ملتهب می­‌شود که به آن حفره خشک می­‌گویند.

حفره خشک اصطلاحی است که در دندانپزشکی استفاده می‌­شود و وضعیتی است که گاهی بعد از کشیدن دندان ایجاد می‌­شود که در آن به دلیل نبود لخته خون، آرک دندان به ظاهر خشک به نظر می­‌رسد و بسیار دردناک می­‌شود.

اعصابی که در معرض آن هستند، دردناک می­‌شوند. عوارض دیگری مانند زخم یا تورم لثه، سفت شدن لثه، تورم داخل گونه‌­ها، خون‌ریزی و ترشح بیش از حد، درد و خارش لثه ممکن است پس از کشیدن دندان رخ دهد. همین عوارض علت درد بعد از کشیدن دندان به حساب می‌­آیند.

مراقبت های پس از کشیدن دندان در روزهای اول و دوم

اکثر مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان با جراحی یا بدون جراحی، در چند روز اول پس از کشیدن دندان، بر لخته شدن خون و مراقبت از دهان متمرکز است.

همانطور که برخی از متخصصان اشاره می­‌کنند، خونریزی سطح پایین تا 24 ساعت پس از کشیدن دندان کاملا طبیعی بوده و خونریزی بیش از حد و بیشتر از این مدت زمان، نیاز به درمان دارد.

برای پیشگیری و مقابله با عوارض کشیدن دندان و تسریع روند بهبودی توصیه می‌­شود موارد زیر را انجام دهید:

از کیسه یخ برای کاهش خون ریزی استفاده کنید

بلافاصله پس از کشیدن دندان، پزشک یک پد گاز را روی ناحیه‌­ای که قبلا دندان قرار داشت قرار می­‌دهد و از شما می‌خواهد که آن را به مدت بیست دقیقه یا بیشتر گاز بگیرید و فشار دهید.

این به این دلیل است که دندانپزشک می­‌خواهد خونریزی را تا حد امکان کاهش دهد. با این حال، حتی پس از 24 ساعت، ممکن است همچنان مقداری خونریزی داشته باشید و بهتر است هر چه زودتر آن را متوقف کنید.

قرار دادن کیسه یخ روی محل کشیدگی یک روش بند آوردن خونریزی بعد از کشیدن دندان است.

سرمای یخ جریان خون را در محل جراحی کاهش می‌­دهد که باعث کاهش خونریزی و درد می­‌شود.

توصیه می‌­شود به مدت 10 تا 20 دقیقه کمپرس یخ را روی محل جراحی و یا حتی روی صورت خود قرار دهید، سپس پس از 20 دقیقه استراحت، دوباره تکرار کنید.

مصرف داروهای ضد التهابی نیز برای کاهش خونریزی دندان­‌های کشیده شده مفید است که در اکثر مواقع، دندانپزشک داروهای مناسب را برای شما تجویز می­‌کند و نیازی به مصرف خودسرانه دارو برای کاهش خونریزی نیست.

سعی کنید مکشی در دهانتان ایجاد نکنید

در روز اول پس از کشیدن دندان، کاری که باعث مکش در دهان می‌­شود را انجام ندهید.

به عنوان مثال، آب در دهان غرغره نکنید یا بزاق خود را به زور بیرون نیاورید. همچنین برای مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان توصیه می­‌شود از نوشیدن مایعات با نی و استعمال دخانیات که باعث مکش در دهان می‌­شود خودداری کنید؛ زیرا می‌­توانند برای شما آسیب رسان باشند.

بهتر است در کل دوران بهبودی از سیگار کشیدن خودداری کنید، اما به طور کلی در دو روز اول پس از کشیدن دندان، سیگار نکشید تا لخته‌­های خون ایجاد شود.

مکش در دهان می‌­تواند باعث خارج شدن لخته‌­های خون تشکیل شده و ایجاد حفره خشک شود. حفره خشک یک وضعیت دردناک در دندانپزشکی است که به شدت جلوگیری و پیشگیری از بروز آن توصیه می‌شود.

دهان خود را تمیز نگه دارید

مسواک زدن مهم­ترین نکته در مراقبت های بعد از کشیدن دندان عفونی یا غیر عفونی است. مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن یک کار معمولی برای تمیز نگه داشتن دهان و دندان به شمار می‌­رود، اما باید مراقب باشید که کدام قسمت دهان و دندان خود را مسواک می­‌زنید و حواستان باشد مسواک یا نخ دندان با محل کشیدگی دندان تماس پیدا نکند.

تمیز نگه داشتن دهان از عفونت دندان جلوگیری می‌­کند، اما مراقب باشید هنگام مسواک زدن آب خیلی محکم و سریع با دندان‌­ها و لثه شما برخورد نکند.

توجه کنید که مسواک زدن دندان‌­ها را باید از یک روز بعد از کشیدن دندان از سر بگیرید. البته باید چند روز محل زخم را به آرامی تمیز کنید. کشیدن نخ دندان، آب نمک یا محلول کلرهگزیدین را دو بار در روز به مدت یک هفته، یک روز بعد از کشیدن دندان و برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبود زخم­‌ها مفید است.

محلول آب و نمک غرغره کنید.

یکی از درمان‌های خانگی برای جلوگیری از عفونت دندان و از مراقبت های پس از کشیدن دندان دندان عقل، استفاده از محلول نمکی محسوب می‌­شود.

یک روز پس از کشیدن دندان، اجازه غرغره آهسته در دهان را دارید و توصیه می­‌شود محلول آب و نمک را حتما امتحان کنید.

برای درمان عفونت لثه پس از کشیدن دندان و تسریع روند بهبودی، از یک لیوان آب ولرم و نصف قاشق چای‌خوری محلول آب و نمک خود استفاده کنید تا هر زمان که خواستید به آرامی غرغره کنید.

نکات مراقبتی پس از کشیدن دندان در روزهای اول و دوم

نکاتی برای مراقبت از دندان­‌های کشیده شده در دو روز اول بدین شرح است:

  • کامل و کافی استراحت داشته باشید: بهتر است حداقل روز اول بعد از کشیدن دندان استراحت کنید و خوابیدن بعد از کشیدن دندان توصیه می­‌شود.
  • در صورت لزوم گاز را تعویض کنید: بهتر است اولین گاز را حداقل چند ساعت در دهان بگذارید تا لخته ایجاد شود. سپس می­‌توانید هر چند بار که لازم است گاز را تغییر دهید.
  • بلافاصله پس از کشیدن دندان از مسواک زدن خودداری کنید: در اسرع وقت از شستشو و غرغره کردن دهان خودداری کنید. این اقدامات ممکن است لخته­‌های تشکیل شده را از بین ببرد و بر زمان بهبودی اثر بگذارد.
  • از عطسه کردن یا دمیدن بینی خودداری کنید: اگر دندانپزشک دندان شما را از نیمه بالایی دهان بردارد، دمیدن بینی یا عطسه می‌­تواند به سر شما فشار وارد کند که می­‌تواند لخته خون در حال رشد را تخریب کند.
  • مسکن مصرف کنید: مسکن‌های بدون نسخه ممکن است در کاهش درد و التهاب مفید باشد.
  • سر خود را بالا بیاورید: هنگام خواب از بالش‌­های اضافی برای بالا بردن سر خود استفاده کنید. این امر موجب جمع شدن خون در سر شده و زمان بهبودی را طولانی می­‌کند.

نکات مراقبتی پس از کشیدن دندان در روزهای سوم تا دهم

هنگام بهبودی و مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل یا هر دندانی، باید سعی کنید از غذاهای نرم استفاده کنید. نکات مراقبتی از روز سوم تا دهم شامل موارد زیر است:

  • با نمک دهان‌تان را شستشو دهید: پس از تشکیل لخته، دهان خود را به آرامی با محلول نمک گرم یا کمی نمک در آب گرم بشویید. این مخلوط در از بین بردن باکتری­‌های دهان موثر است، حتی می­‌تواند از عفونت جلوگیری کند.
  • به روش معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید: دندان­‌های خود را مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اما مراقب باشید در جایی که دندان کشیده شده است، نخ دندان نکشید. محلول نمک و هرگونه دهان‌شویه توصیه شده توسط دندانپزشک برای تمیز کردن ناحیه کافی است.
  • غذاهای نرم بخورید: در طول فرآیند بهبودی، افراد باید غذاهای نرمی بخورند که نیازی به جویدن زیاد ندارند. خوردن سوپ، ماست، سس سیب و غذاهای مشابه را در نظر بگیرید. از خوردن نان تست سفت، چیپس و غذاهای حاوی غلات خودداری کنید.

مراقبت های لازم بعد کشیدن چندین دندان

در بعضی مواقع، جراحان دندان مجبورند چندین دندان را همزمان با هم بکشند. هنگام کشیدن چندین دندان، جراح به احتمال زیاد بیهوشی عمومی را به جای بی حسی موضعی توصیه می­‌کند؛ بنابراین فرد در تمام مراحل بیهوش خواهد شد.

مراقبت از چندین دندان می­‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر دندان­‌ها در طرف‌­های مختلف دهان کشیده شوند.

ممکن است دندانپزشکان دستورالعمل­‌های خاصی برای این کار داشته باشند و بیمار باید بلافاصله پس از جراحی دوباره به پزشک مراجعه کند. آن­ها همچنین ممکن است از کمک کننده لخته شدن در محل­‌هایی که دندان کشیده شده است، استفاده کنند. بدن کمک کننده­‌های لخته شدن را از بین می‌­برد و با گذشت زمان آن­ها را جذب می­‌کند.

مراقبت های خانگی درمان درد پس از کشیدن دندان

برای به حداقل رساندن خطر عفونت و کاهش درد پس از کشیدن دندان، رعایت یک رژیم غذایی سالم پس از کشیدن دندان ضروری است. مراقبت­‌های خانگی برای درمان درد بعد از کشیدن دندان عقل یا دندان­‌های دیگر لازم است:

ماساژ دادن

ماساژ نقاط فشار در بدن می‌­تواند به کاهش درد پس از کشیدن دندان کمک کند. برای تسکین درد، سعی کنید پرده گوش خود را در همان ناحیه‌­ای که درد را احساس می­‌کنید، ماساژ دهید. همچنین ماساژ دادن فاصله بین انگشت اشاره و شست به مدت 10 دقیقه نیز باعث تسکین می‌­شود.

گذاشتن یخ

برای تسکین درد پس از کشیدن دندان، یک تکه یخ را روی پرده گوش یا فضای بین انگشت اشاره و شست، در همان سمت درد قرار دهید.

قرار دادن چای کیسه ­ای

اگر گاز گذاشته شده در محل کشیدگی دندان خونریزی را متوقف نکرد، یک چای کیسه‌­ای ساده و مرطوب را به طور مستقیم روی ناحیه دردناک قرار دهید. تانن­‌ها و سایر اجزای موجود در چای کیسه‌­ای خونریزی لثه را متوقف می­‌کنند.

خوردن غذای نرم

جویدن غذا بعد از کشیدن دندان دردناک و آزاردهنده است؛ بنابراین سعی کنید از غذاهای نرم یا مایعات برای کاهش حساسیت لثه استفاده کنید.

معمولا بیماران این سوال را دارند که بعد از کشیدن دندان چه بخوریم، باید بگوییم که غذاهای نرم مانند سوپ و پوره سیب طعم دار شده، ماست، شربت و حتی غذای کودک می­توانند مناسب باشند.

ترکیب آسپرین و نمک

به 4 تا 5 آسپرین خرد شده به اندازه کافی آب اضافه کنید تا خمیری به دست آید. سپس به ترکیب به دست آمده، مقداری نمک اضافه کنید. اطراف ناحیه دندان کشیده شده را بمالید و به آرامی با آب بشویید.

مصرف مکمل ویتامین C

پس از کشیدن دندان، مصرف غذاهای حاوی ویتامین C را افزایش دهید و روزانه 1500 میلی گرم ویتامین C مصرف کنید. ویتامین C همچنین تولید کلاژن را در بدن تحریک و پروتئین را تامین می­‌کند و در روند بهبودی بسیار موثر است.

چگونه بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم؟

ممکن است برای شما سوال باشد که باید چند ساعت بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم، در پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که نباید بلافاصله پس از کشیدن دندان، غذا بخورید؛ پس از بند آمدن خونریزی و گذشت سه الی چهار ساعت، غذایی نرم بخورید.

نحوه غذا خوردن بعد از کشیدن دندان به اندازه نوع غذایی که می­‌خورید، اهمیت دارد. پس از کشیدن دندان توصیه می‌شود تا حد امکان غذا را با سمتی بجویید که عمل روی آن انجام نشده و مایعات را هم به همان جهت هدایت کنید.

ممکن است وسوسه شوید که از نی استفاده کنید؛ زیرا مایعات را به غذاهای خشک ترجیح می‌­دهید، اما همانطور که گفته شد استفاده از نی پس از کشیدن دندان پیشنهاد نمی­‌شود و می­‌تواند باعث تشکیل لخته خون و ایجاد حفره­‌های خشک شود.

با مراقبت های بعد از کشیدن دندان دوره بهبودی را کاهش دهید.

بعضی اوقات کشیدن دندان ضروری و لازم است. پوسیدگی و خرابی شدید دندان، ضربه یا آسیب شدید، دندان عقلی که فضای کافی برای رشد ندارد و حتی بیماری­‌های لثه مثل پریودنتال و عوامل دیگر بر روی کشیدن و خارج کردن دندان تاثیر می­‌گذارند.

دندانپزشک برای جلوگیری از درد و وخیم شدن اوضاع دهان و دندان شما و پیشگیری از عفونت، کشیدن دندان را برای شما ضروری می‌­داند.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان بسیار اهمیت دارد. نکات ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید تا محل دندان کشیده شده هر چه زودتر بهبود پیدا کند و دوره نقاهت شما کوتاه و بدون درد باشد.

3 پاسخ

  1. خوب دکترهای محترم چرا تحقیقات و مطالعتون رو بالا نمیبرید و به فکر بیمار بیچاره نیستید و اینجوری لقمه رو از پس گردن میخواید وارد دهان کنید و چرا اصلا میزارید حفره خشک به وجود بیاد که بیمار بیچاره انقدر زجر بکشه !؟ منی که هیچ درس دندانپزشکی نخوندم ولی با کمی تحقیق و مطالعه فهمیدن بلافاصله بعد از کشیدن دندان میشه برای ترمیم حفره و جای خالی دندان از پودر استخوان زنو گرافت گاوی و کلاژن استفاده کرد و روش رو بخیه زد و به همین سادگی همه چیز به خیر و خوشی تموم میشه و هم تحلیل استخوان به وجود نمیاد و هم نه درد و زجری به وجود میاد نه نیاز به یخ گزاشتن و این همه مواردی که ذکر کردین بود

  2. من دندانهایم هم از طرف چپ و هم راست دو ریشه کشیدم
    بعد از دو روز به شدت خارش داره
    باید چکار کنیم خیلی خارش داره جای کشیدن ریشه دندان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.