کشیدن ریشه دندان به چه صورت انجام می‌شود؟

مشکلات مربوط به دندان، این روزها دامن‌گیر بسیاری از افراد شده است. به عبارتی عدم رسیدگی‌های لازم به این عضو مهم می‌تواند آسیب‌های جبران‌ ناپذیری به دهان و لبخند شما وارد کند.

بنابراین علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد؛ به عبارت بهتر باید به خوبی از دندان‌های خود محافظت کنید تا در آینده با مشکلی روبرو نشوید.

گاهی به دلایلی از جمله شکستگی دندان، ریشه آن در لثه باقی می‌ماند که باید برای کشیدن ریشه دندان اقدام کرد تا بیماری‌های دهان و دندان در فرد بروز نکند. چنان‌چه ریشه دندان دچار پوسیدگی شود، باید برای جراحی آن اقدام کرد.

چرا باید برای خارج کردن ریشه دندان اقدام کرد؟

عوامل گوناگونی وجود دارد که در صورت بروز هر یک از آن‌ها لازم است تا ریشه دندان را خارج کرده و از مشکلات احتمالی بعد آن، جلوگیری کرد. این موارد عبارت‌اند از:

پوسیدگی ریشه دندان

زمانی که ریشه دندان دچار پوسیدگی می‌شود هر نوع اقدام درمانی برای ترمیم ریشه بی‌فایده تلقی می‌شود و باید هرچه سریع‌تر برای کشیدن ریشه دندان پوسیده اقدام کرد چراکه این موضوع قابل جبران نخواهد بود.

به بیان بهتر، زمانی که ریشه یا پالپ دندان‌ فردی دچار پوسیدگی می‌شود، ترمیم آن غیرممکن است و یا در موارد خاص بسیار سخت صورت می‌گیرد چراکه باکتری و عفونت‌ به این نواحی جمله می‌کنند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دندان می‌زنند.

در این شرایط ممکن است که پزشک معالج درمان عصب‌کشی را برای فرد تجویز کرده و یا دندان را کشیده و ایمپلنت و… را جایگزین دندان اصلی کند.

چانچه قصد انجام ایمپلنت دندان داشته باشید، دندان‌پزشک موظف است تا محل مورد نظر را از هرگونه عفونت، آلودگی و… پاک کند.

ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان

بیماری‌های دهان و دندان یا همان پریودنتال به چند سطح تقسیم‌‍بندی می‎شوند که ابتدایی‌ترین نوع آن ژنژویت است. دراین نوع، عفونت در لثه به وجود آمده که با مراجعه سریع به پزشک می‌توان طی مدت کوتاهی برای درمان آن اقدام کرد.

چنان‌چه عفونت لثه درمان نشود عفونت به پیشروی خود ادامه می‌دهد و در لیگمانت‌های پریودنتال و همچنین استخوان فک نفوذ می‌کند.

در این صورت باید به سرعت برای کشیدن ریشه دندان اقدام کرد و ناحیه را از عفونت پاک کرد؛ چراکه اگر آلودگی‌های این قسمت از بین نرود؛ عفونت، مشکلات جدی‌تری برای فرد به همراه می‌آورد.

باکتری‌های پریودنتال مواد چسبنده‌ای هستند که بر روی سطح دندان وجود دارند و به دلیل عدم استفاده از مسواک بعد از صرف غذا به وجود می‌آیند.

به همین جهت برای پیشگیری از این اتفاق لازم است تا مسواک زدن را به یکی از برنامه‌های اصلی خود در طی شبانه روز تبدیل کنید تا در آینده مشکلاتی از این قبیل دامن‌گیر شما نشوند.

وجود دندان اضافه در زیر لثه

در برخی موارد دندانی در زیر لثه شروع به رشد می‌کند که موجب می‌شود ریشه سایر دندان‌ها دچار فشار و آسیب شوند. از سوی دیگر این مشکل می‌تواند موجب بی‌نظمی میان دندان‌ها شود و دندان‌ها را از جایگاه اصلی خود خارج کند.

عموما این عارضه در هنگام رشد دندان عقل به وجود می‌آید که جراح به ناچار مجبور به خارج کردن ریشه دندان می‌شود تا از آسیب رسیدن به سایر دندان‌ها جلوگیری کند.

آیا ریشه پس از کشیدن دندان در لثه جا می‌ماند؟

بعضی عوامل از جمله بیماری پریودنتال، ضربه شدید به دندان و… امکان جا ماندن ریشه دندان پس از کشیدن را تشدید می‌کنند.

در این شرایط پزشک سعی می‌کند تا برای کشیدن ریشه دندان بدون جراحی اقدام کند که در اغلب موارد به دلیل ساده بودن فرایند این امکان وجود دارد و می‌توان در طی مدت کوتاهی، ریشه جامانده را از لثه خارج کرد.

گاهی اوقات نیز این امکان برای پزشک میسر نیست و مجبور است تا برای خارج کردن ریشه دندان باقی مانده در لثه، از جراحی کمک بگیرد.

در نظر داشته باشید که اگر مقدار زیادی از ریشه دندان در لثه باقی مانده باشد، پزشک راهی جز جراحی ندارد و باید با تزریق بی‌حسی موضعی ریشه باقی‌مانده را خارج کند.

در برخی موارد پزشک معالج به منظور کاشت دندان مصنوعی، مقداری از ریشه دندان را در لثه فرد باقی می‌گذارد تا دوام و استحکام دندان را تضمین کند؛ البته پزشک برای این کار ابتدا از نبود عفونت در ریشه دندان اطمینان حاصل خواهد کرد.

نحوه کشیدن ریشه دندان شکسته

چنان‌چه بر اثر برخورد ضربه، سرد و گرم شدن دندان، عصب‌کشی نامناسب و… دندان دچار شکستگی شود، پزشک باید بررسی‌های لازم را انجام داده و در صورت عفونت، ریشه به جا مانده در لثه را خارج کند.

در این شرایط بهترین کار این است که از دندان شکسته عکس‌برداری شود و پزشک پس از معاینه و بررسی نظر نهایی خود را درباره نحوه کشیدن ریشه دندان شکسته اعلام کند.

آیا کشیدن ریشه دندان درد دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال که آیا کشیدن ریشه دندان درد دارد یا خیر باید گفت که عموما پزشک معالج به منظور کاهش درد و عفونت‌های ناشی از ریشه باقی‌مانده در لثه، خارج کردن آن را توصیه می‌کند.

بنابراین تصورات موجود که این کار بسیار دردآور است عموما صحت ندارد و افراد زیادی پس از خارج کردن ریشه دندان شکسته شده، احساس بهتری پیدا کرده‌اند.

در نظر داشته باشید که استفاده از بی‌حسی‌های موضعی، درد ناشی از کشیدن ریشه دندان را به حداقل می‌رساند و به شما کمک می‌کند تا درد کم‌تری را تجربه کنید؛ به همین دلیل نباید از میزان درد این فرایند هراس داشته باشید.

کشیدن ریشه دندان عصب کشی شده به چه صورت است؟

گاهی عفونت دندان به قدری شدید است که به پالپ آن آسیب می‌رساند؛ در این شرایط دندان‌پزشک با بهره بردن از فرایند عصب‌کشی ظاهر دندان را حفظ می‌کند و تا حد امکان از کشیدن آن سر باز می‌زند.

باید در نظر داشت که پالپ دندان، از بروز شکستگی در دندان تا حد زیادی جلوگیری می‌کند و نبود این قسمت می‌تواند به شکستگی دندان دامن بزند.

در این شرایط پزشک با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه می‌رسد که آیا می‌توان دندان را حفظ کرد یا خیر. در هر نوع شکستگی میزان هزینه کشیدن ریشه دندان متفاوت است و تعرفه خاصی برای آن در نظر گرفته نشده.

بعد کشیدن ریشه دندان چه باید کرد؟

بسیاری از افراد پس خروج از مطب به این فکر می‌افتند که بعد از کشیدن ریشه دندان چه باید کرد؟

چنان‌چه برای کشیدن ریشه دندان خود اقدام کرده باشید لازم است نکاتی را رعایت کنید تا مشکلاتی از جمله خون‌ریزی، عفونت و… در این ناحیه به وجود نیاید.

فراموش نکنید که مراقبت‌های روز اول دارای اهمیت زیادی هستند، بنابراین نباید از آن‌ها غافل شد.

اقدامات لازم در روز اول کشیدن ریشه دندان

پزشک پس از پایان کار تکه‌ای گاز استریل بر روی دندان کشیده شده قرار می‌دهد که باید به مدت 1 ساعت به آرامی و با فشار کمی که فک وارد می‌کند بر روی دندان باقی بماند.

پس از گذشت این زمان فرد می‌تواند گاز را برداشته و دهان خود را با استفاده از آب سرد شستشو دهد.

بعد شستشوی دهان توصیه می‌شود که فرد مقداری آبمیوه سرد و یا بستنی میل کند تا علاوه بر به دست آوردن انرژی از خون‌ریزی لثه جلوگیری کرده باشد.

از طرفی بهتر است که فرد در شب اول خصوصا در چهار ساعت ابتدایی از صحبت کردن و فعالیت‌های این چنینی خودداری نماید.

استفاده از مسواک در شب اول کار درستی نیست؛ برای بهداشت دندان می‌توان از شب دوم مقداری آب نمک را بدون فشار و پمپاژ درون دهان چرخاند تا محل ضد عفونی شود.

پس از این مدت نیز تا بهبودی کامل لثه لازم است که فرد با استفاده از دهان‌شویه و سرنگ مخصوص آن، دهان را شستشو دهد.

در صورتی که پس از کشیدن ریشه دندان شکسته، دچار خون‌ریزی شدید، می‌توانید تکه‌ای گاز استریل را مرطوب کرده و بر روی آن ناحیه قرار دهید و فک را به آرامی به هم فشرده کنید.

نکته1: استفاده از کمپرس آب سرد از روی صورت نیز می‌تواند در کاهش خون‌ریزی موثر باشد.

نکته2: دقت داشته باشید پس از جراحی نباید با استفاده از زبان، ناحیه جراحی را لمس کنید چراکه در این صورت با مشکل روبرو خواهید شد.

مراقبت های لازم بعد از کشیدن ریشه دندان تا زمان بهبودی کامل

پس از کشیدن ریشه دندان پوسیده و شکسته نباید سر خود را پایین‌تر از سطح بدن قرار دهید. به این منظور بهتر است که رو به جلو خم نشوید، در هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید، ورزش‌های سنگین انجام ندهید و… .

استفاده از غذاهای خیلی گرم یا داغ و همچنین رفتن به حمام گرم، سونا، استخر و… تا زمان بهبودی کامل ممنوع است.

کشیدن ریشه دندان چه شرایطی دارد؟

دندان بنا به دلایل مختلفی دچار پوسیدگی، عفونت و… می‌شود؛ از طرفی ممکن است ریشه دندان به دلیل شکستگی، کشیدن نامناسب و… درون لثه باقی بماند.

در این شرایط پزشک با بررسی بیشتر به وسیله عکس‌برداری و بررسی عمومی به فرد اطلاع می‌‌دهد که کشیدن ریشه دندان بدون جراحی امکان‌پذیر است یا خیر.

در برخی مواقع پزشک به منظور کاشت مجدد دندان اقدام به حفظ ریشه دندان می‌کند که در این صورت تمامی عفونت‌های آن ناحیه را از بین می‌برد و خطری برای فرد ندارد.

پس از فرایند کشیدن ریشه دندان لازم است تا فرد مراقبت‌های لازم از جمله استفاده از کمپرس آب سرد، عدم مصرف مایعات داغ و… را تا زمان بهبودی کامل انجام دهد.

1. من یکی از دندونام پوسیده شده و روش حفره به وجود اومده
    میخواستم بپرسم این حفره چجوری درمان میشه؟ دردی ندارم،ولی فقط یه موقع هایی به خاطر خوردن آب سرد یکم درد میگیره