کشیدن دندان شیری در بزرگسالی

باقی ماندن دندان‌های شیری در دوره بزرگسالی، اتفاق عجیبی نیست! به عنوان مثال بسیاری از پزشکان، دیدن دندان‌های آسیاب دوم ( مولر دوم ) در دهان  بیماران خود را عادی می‌دانند. چرا که به خوبی از عدم رشد دندان‌های اصلی در قسمتی پشتی آنان آگاهند. بررسی مطالعات پزشکی نشان می‌دهند که باقی ماندن دندان‌های مولر دوم در دهان افراد تا بیست سالگی، مشکل خاصی را برایشان ایجاد نخواهد کرد.

دندان های مولر

اما این قضیه برای دندان‌های پیش و آسیاب اول (مولر اول) که به آنان دندان شیری هم گفته می‌شوند، صدق نمی‌کند.

بنابراین در صورتی که حتی یک کدام از این دندان‌ها در دهان فرد باقی بماند، آنگاه احتمال بروز مشکلات و بیماری‌های دندانی برای او در طول زمان افزایش نیز خواهد یافت.

هرچند کشیدن دندان شیری در بزرگسالی با دشواری‌هایی همراه است اما در صورت به تعویق انداختن این امر، مانع رشد دندان دائمی‌تان خواهید شد. در این‌صورت، دندان در داخل فک باقی مانده و مشکلات و هزینه‌های بسیاری را هم پیش‌رویتان قرار می‌دهد.

چگونه وجود دندان‌های شیری را تشخیص دهیم؟

واضح‌ترین تفاوت میان دندان‌های شیری با بزرگسالی در تفاوت میان آن‌‌هاست. دندان‌های شیری معمولا کوچک‌تر از دندان‌های بالغ هستند. با توجه به سفید‌تر بودن‌شان، مینای نازک‌تری هم نسبت به دندان‌های بزرگسالی دارند.

مشاهدات دندان‌پزشکی انجام شده اثبات می‌کند که دندان‌های شیری در گاهی از اوقات، صاف و گرد‌تر از دندان‌های بزرگسالی هستند.

هنگامی که رشد دندان‌های بالغ آغاز می‌شود، با کمی دقت می‌توان برجستگی‌های واضح موجود در لبه بالایی آن‌ها را مشاهده کرد. معمولا هم این‌گونه تصور می‌شود که این برجستگی‌ها به بیرون آمدن دندان‌های شیری از طریق لثه کمک می‌کنند. این برجستگی‌ها به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شوند.

عوارض نیفتادن دندان شیری

بزرگ‌ترین مشکل ناشی از باقی‌ماندن دندان‌های شیری در دهان فرد به عوارض ناشی از عدم رشد صحیح دندا‌ن‌ها محدود می‌شود. حالتی همچون اینفرا اکلوژن که در آن، دندان شیری در جای خود ثابت مانده است اما دندان‌های موجود در اطراف آن شروع به رشد می‌کنند. به همین دلیل این دندان‌ها در سطحی پایین‌تر از دندان‌های مجاور قرار می‌گیرند.

ترومای اکلوژن نیز به دلیل اثر ناشی از نیروهای جونده یا اکلوژنی، موجب آسیب رساندن به ساختار پریودنشیم می‌گردد. به اکلوژنی که به دلیل چنین صدمه‌ای ایجاد شود، اکلوژن تروماتیک یا آسیب‌زا نیز گفته می‌شود. از دیگر عوارض نیفتادن دندان شیری باید به حالت دیاستما اشاره کرد. حالتی که دیگر در بین دندان‌ها، فاصله یا فضای خالی وجود ندارد.

علت کشیدن دندان‌های شیری

از علل کشیدن دندان شیری در بزرگسالی می‌توان جهت جلوگیری از درد، ایجاد فشار، پوسیدگی‌های مکرر و همچنین شلوغی دندان‌های دیگر، پوسیدگی‌های گسترده، حفره‌ها و عفونت‌های موجود اشاره کرد. از آنجایی که ازدحام دندان‌های بالغ تنها با بریس قابل درمان نیست، به همین دلیل دندان‌های بالغ ریشه‌ای عمیق در فک‌تان داشته و توسط لثه، اعصاب و رگ‌های خونی احاطه خواهند شد.

طبیعتا در صورتی که بدون مراجعه به پزشک و در خانه‌تان، اقدام به کشیدن دندان شیری کنید، آسیب دائمی و جبران‌ناپذیری را هم به آن وارد خواهید کرد. این اقدام در طول زمان منجر به ایجاد حفره‌ها، عفونت و افتادگی‌ صورت‌تان خواهد شد. در صورت مراجعه به دندان‌پزشک با استفاده از ابزار و روش‌های خاص جهت تثبیت دندان یا نجات آن، از بروز هرگونه پوسیدگی و عفونت نیز جلوگیری خواهد شد.

عوارض کشیدن دندان خانگی

در صورتی که خودتان برای بیرون آوردن دندان‌هایتان اقدام کنید، به احتمال زیاد به دندان‌های دیگرتان هم آسیب خواهید رساند.

بنابراین بهتر است از این قبیل درمان‌ها و راه‌حل‌های خانگی کشیدن دندان که در نوع خود نیز بسیار خطرناک هستند، خودداری کنید.

به عنوان مثال گاز گرفتن سیب می‌تواند دندان شیری‌تان را به سمت پایین هل دهد و باعث آسیب رساندن به لثه یا استخوان هم شود. هرچند احتمال شکستن آن هم وجود دارد. در صورتی که دندان را با انگشت تکان دهید، موجب وارد شدن آسیب به ساختار دندان‌هایتان شود. بعد از آن هم به احتمال زیاد شاهد خونریزی، درد شدید یا حتی شکستن آن خواهید شد.

در صورت نیفتادن دندان های شیری باید چه کرد؟

اگر فرد بزرگسالی متوجه وجود دندان شیری در دهان خود شده و با مراجعه به پزشک متخصص دریابد که هیچ دندان جانشینی هم برای آن وجود ندارد، بهتر است اقدام به کشیدن آن کند.

هرچند در برخی از مواقع با استفاده از برخی روش‌های ترمیمی می‌توان دندان را نگه داشت یا روکشی را روی آن قرار داد اما این عمل تنها ظاهری واقعی به دندان‌تان خواهد بخشید.

در مواجه با شیوه درمان دندان شیری، افراد واکنش‌های مختلفی را از خود نشان می‌دهند.

به عنوان مثال پیشنهاد ایجاد شکاف در محل قرار‌گیری دندان شیری را قبول می‌کنند.

به شروع فرایند ارتودنسی جهت بستن شکافی که قبلا دندان شیری درون آن قرار داشته، رضایت می‌دهند.

استفاده از پیوند خودکار یک دندان دیگر درون فضایی که زمانی دندان شیری درون آن قرار داشته را ترجیح می‌دهند.

در مواقعی نیز به پیشنهاد پزشک معالج خود، قبول می‌کنند تا یک دندان مصنوعی جایگزین درون فضایی قرار بگیرد که دندان شیری، قبلا درون آن قرار گرفته است.

بنابراین درد دندان شیری در بزرگسالی را جدی گرفته و در اولین فرصت، به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

لق شدن دندان شیری در بزرگسالی

لق شدن دندان شیری در دوره بزرگسالی تحت‌تاثیر علائم‌ و نشانه‌هایی همچون خونریزی لثه، التهاب و ورم بافت نرم اطراف دندان‌ها، قرمزی لثه، تحلیل و عقب رفتن لثه‌ها و… رخ می‌دهد. بنابراین در صورت مشاهده هرکدام از نشانه‌ها بهتر است در اولین فرصت به پزشک معالج‌تان مراجعه کنید. در این‌صورت، از بروز هرگونه بیماری نیز جلوگیری خواهید کرد.

در این‌بین، توجه داشته باشید که ساییدن و فشردن مکرر دندان‌ها به هم حتی به صورت ناخودآگاه هم نیز به دندان‌هایتان آسیب خواهد رساند.

هرچند این عمل مشکلات دیگری همچون سردرد‌‌ در ناحیه سر و صورت را هم برایتان به وجود خواهد آورد. علاوه بر آن، صدمه به دهان و صورت در نهایت منجر به لقی دندان‌های‌تان می‌شود.

به عنوان مثال اگر اتفاقی زمین بخورید یا ضربه‌ای ناگهانی به دهان‌تان وارد شود، امکان لق شدن دندان‌های‌تان و به ویژه دندان شیری شما افزایش خواهد یافت.

کامپوزیت دندان شیری در بزرگسالی

در صورت مشاهده دندان شیری در دهان‌تان و تصمیم به کشیدن آن، بهتر است بلافاصله به یک جراح دندان‌پزشک مراجعه کنید. در این صورت با انجام معاینات لازم، متوجه می‌شوید که دندان شیری‌تان احتیاج به درمان دارد یا نه. هرچند برای دندانی که در مقایسه با سایر دندان‌ها تراز مناسبی داشته و به خوبی می‌تواند ساختار استخوان و بافت دهان را حفظ کند، دیگر دلیلی برای درمان جدی نیز وجود ندارد.

با این حال، اگر با وجود دندان شیری دربزرگسالان، پزشک معالج تشخیص دهد که بیمار می‌تواند در طول زمان، دچار مشکلات دهان شود، آنگاه به واسطه کشیدن دندان موردنظر از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.

در برخی از مواقع نیز اصلاح دندان شیری با انجام کامپوزیت صورت می‌گیرد. کامپوزیت دندان شیری در بزرگسالی، شباهت بسیاری به ترمیم دندان با آمالگام دارد. چرا که در این‌صورت، پزشک اقدام به اصلاح و ترمیم دندان بیمار می‌کند.

آیا عارضه کشیدن دندان شیری برای همه افراد اتفاق می افتد؟

وجود و باقی ماندن دندان شیری در بزرگسالی زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های دائمی فرد، رشد کاملی را تجربه نکرده باشند. در حالت طبیعی و موردانتظار، تمامی 32 دندان دائمی‌تان باید با رسیدن به سن 21 سالگی رشده و به عنوان جایگزینی برای 20 دندان شیری دوران کودکی‌تان محسوب شوند. دقیقا در چنین زمانی، دندان دائمی‌تان به ریشه دندان شیری فشار آورده و آن را از لثه‌تان بیرون خواهند انداخت.

در برخی از موارد نیز کمبود دندان‌های فرد به علت بیماری مادرزادی، به عدم رشد برخی از دندان‌های دائمی منتهی می‌شود. در برخی از موارد دیگر نیز موقیعت قرار‌گیری دندان شیری بزرگسالان به نحوی‌ست که به استخوان فک آن‌ها متصل است. اگر بیمار دچار بهم‌ریختگی دندان باشد، آسیب‌های وارد شده به صورت او و ایجاد عفونت می‌توانند مانع رشد دندان دائمی او شوند. رنگ، شکل، موقیعت و شرایط قرار‌گیری دندان‌ شیری‌تان با مراجعه به دندان پزشک مورد بررسی قرار گرفته و عارضه یا عوارض احتمالی نیز در این پروسه تشخیص داده می‌شوند. در بسیاری از مواقع نیز تشخیص پزشکان، عصب‌کشی دندان شیری در بزرگسالان است.

مراجعه به دندان پزشک و رهایی از دل‌نگرانی‌های رایج!

در صورتی که متوجه وجود دندان‌های شیری در دهان خود شدید، بهترین راه‌حل این است که در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در این صورت امکان دارد دندان‌پزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی یا متخصص پروتز ارجاع دهد. هرچند در برخی از مواقع، مشاوره‌های تخصصی و برنامه درمانی مناسب نیز به بیماران ارائه می‌شود. به عنوان مثال آن دسته از افرادی که تصمیم به کشیدن دندان شیری در 16 سالگی خود دارند، نیازمند دریافت راهنمایی‌های تخصصی از جانب پزشک خود هستند.

البته شیوه درمانتان بستگی به علت باقی ماندن دندان‌های شیری هم  دارد. با درمان مناسب، خطر ابتلای‌تان به عوارض احتمالی نیز کاهش خواهد یافت. در این‌صورت، دندان‌پزشک می‌تواند اقدام به بستن شکافی که دندان شیری در آن قرار داشته، کند و بعد از آن هم فاصله بین دندان‌های باقی مانده را ببندد. در برخی از مواقع نیز می‌توان مشکل را با قرار دادن یک دندان شیری حل کرد. بنابراین مراجعه به دندان‌پزشک به تمامی دغدغه‌ و نگرانی‌هایتان در این‌باره پایان می‌بخشد.

3 پاسخ

1. سلام من چهل سال دارم دندان شیری من هنوز مونده والان درد می‌کنه من چیکار باید بکنم

2. سلام میشه روی دندون شیری که نیوفته و جایگزین نداره کامپوزیت یا روکش انجام داد؟