Search
Close this search box.

پوسیدگی دندان کودکان

بسیاری از والدین تصور می کنند قطره آهن و مکمل‌‎های مولتی ویتامین علت اصلی پوسیدگی دندان کودکان می‌باشد این در حالی است که این داروها بیشتر رنگ دندان را تغییر می دهند و هیچ تاثیری بر پوسیدگی دندان ندارند.

در گذشته برای طعم بهتر و مصرف راحت‌تر توسط کودکان به آن‌ها شیرین کننده اضافه می‌کردند که این شیرین‌کننده سبب ایجاد پوسیدگی دندان متعاقب مصرف قطره‌های آهن قدیمی می‌شد ولی در حال حاضر استفاده از این شیرین‌کننده‌ها بسیار محدود شده است.

دلایل پوسیدگی دندان شیری کودک

  1. الگوی تغذیه‌ای نامناسب و زیاده‌روی در استفاده از نوشیدنی‌های شیرین از جمله کاربرد مکرر شیشه شیر در طول روز یا به خصوص شب موقع خواب کودک.
  2. کاهش جریان بزاق خردسال در حین خواب که در صورت عدم کاربرد مسواک قبل از خواب توسط والدین و همچنین خوردن شیر از سینه مادر یا با شیشه شیر توسط نوزاد پوسیدگی  دندان رخ خواهد داد.
  3. عدم معاینه کودک و نداشتن اطلاعات صحیح جهت انجام اقدام پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز پوسیدگی زودرس دندان.
  4. مصرف مکرر میان وعده های غیر مفید از قبیل تنقلات و شکلات.

درمان پوسیدگی دندان کودک

از زمان رویش دندان شیری تا حدود 1.5 سالگی شب‌ها قبل از خواب با استفاده از یک پارچه تمیز یا گاز استریل یا مسواک‌های انگشتی دندان‌های کودک را تمیز کنید.

از 1.5 تا 3 سالگی دندان‌های کودک را به کمک مسواک‌های انگشتی یا دستی، بدون استفاده از خمیر دندان یا با استفاده از خمیر دندان‌های فاقد فلوراید، شب‌ها قبل از خواب خوب مسواک بزنید.

اجازه ندهید کودک با شیشه محتوی چیزی غیر از آب در دهانش به خواب برود در صورتی که شیشه کودک حاوی شیر یا مایعات دیگری غیر از آب باشد باید والدین در آغوش خود شیشه را به کودک بدهند و سپس از کودک گرفته شده و به وی آب داده شود.

از شیشه حاوی شیر، به عنوان پستانک جهت آرام کردن و کمک به خوابیدن کودک استفاده نکنید.

آیا دندان‌های شیری هم روکش می‌شوند؟

در دندان‌های شیری که به علت پوسیدگی دندان وسیع و چند سطحی نیاز به درمان پالپ (عصب کشی) پیدا می‌کنند، چون امکان ترمیم خوب و با کیفیت دندان که به مدت طولانی باقی بماند وجود ندارد.

بهتر است بعد از انجام درمان پالپ، تاج دندان را با روکش (SS Crown) بازسازی کرد. 

روکش‌هایی که به شکل پیش ساخته و فلزی وجود دارند علاوه بر دوام و ماندگاری بالا از شکستن بعدی دندان هم جلوگیری می‌کنند و نیز چون کاملا روی دندان را می‌پوشانند در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی‌های دندانی بعدی هم تاثیر دارد.

درمان نشدن به موقع پوسیدگی دندان شیری چه نتایجی به همراه دارد؟

درمان نشدن به موقع پوسیدگی دندان شیری در کودکان ممکن است درد و ناراحتی برای آن‌ها را به همراه داشته باشد.

در موارد حاد منجر به آبسه دندانی شده که حتی شاید لازم باشد دندان شیری کشیده شود، اگر پوسیدگی دندان شیری باقی بماند یا بر اثر شدت پوسیدگی دندان مجبور به خارج کردن دندان از دهان شویم ممکن است در غذا خوردن کودک مشکل ایجاد کند و در نتیجه کودک دچار سوء تغذیه شود.

مشکلات احتمالی متعاقب پوسیده و کشیده شدن دندان‌های شیری، احتمال حرکت دندان‌های دائمی مجاور به فضای دندان کشیده شده است که این میتواند سبب مسدود کردن راه دندان دائمی زیرین و نهفتگی (Impaction) آن شود.

این موضوع سبب ایجاد مشکلات ارتودنسی پیچیده برای بیمار شده که لزوم استفاده از فضا نگهدار (Space maintainer) را جهت پیشگیری از مشکلات احتمالی دو چندان میکند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک

از زایمان تا 12 ماهگی

در این زمان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک با پاک کردن لثه‌ها با یک دستمال مناسب، دهان کودک خود را تمیز نگه دارید.

هنگامی که اولین دندان‌ها را مشاهده کردید ، با استفاده از یک مسواک کودک نرم و به اندازه یک دانه برنج از خمیردندان فلوراید بر روی آن به آرامی مسواک بزنید.

از 12 تا 36 ماهگی

در این زمان دندان‌های کودک‌تان را روزی ۲ بار و هر بار به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید.

تا سومین سال زندگی کودک، حتما از خمیر دندان حاوی فلوراید برای شستشوی دندان های کودکتان کمک بگیرید. بهتر است که مسواک زدن را بگذارید برای بعد از صبحانه و قبل از خواب، چرا که با این کار به خوبی از پوسیدگی دندان کودکان پیشگیری می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک دندانپزشکی ترنج

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.