عوامل موثر در ایجاد ورم لثه

هنگامی که لثه ها بر اثر عواملی که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره دچار ورم شوند اصطلاحا گفته می شود که لثه متورم یا ملتهب شده است. تورم لثه که بزرگ شدن بافت لثه یا التهاب لثه نیز نامیده می شود، اغلب تحریک پذیر، حساس یا دردناک است. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دندان ها لثه های شما خونریزی کنند.

عفونت و ورم لثه:

بهتر است بدانید که عفونت های ناشی از قارچ ها و ویروس ها می توانند باعث ورم لثه شوند. اگر تبخال داشته باشید، می تواند منجر به بیماری به نام التهاب لثه حاد هرپسی شود که باعث تورم می شود. یا برفک، که در نتیجه رشد بیش از حد مخمر طبیعی در دهان ایجاد می شود، همچنین می تواند تورم لثه ایجاد کند. پوسیدگی دندان درمان نشده می تواند منجر به آبسه دندان شود که تورم موضعی لثه است.

التهاب لثه و ورم لثه:

التهاب لثه شایع ترین علت ورم لثه است. این یک بیماری لثه است که باعث تحریک و باد شدن لثه می شود. بسیاری از مردم نمی دانند که به التهاب لثه مبتلا هستند زیرا التهاب لثه می تواند بسیار خفیف باشد. با این حال ، در صورت عدم درمان، التهاب لثه در نهایت می تواند منجر به یک بیماری بسیار جدی تر به نام پریودنتیت و از دست دادن احتمالی دندان شود.

بارداری و ورم لثه

بهتر است بدانید که ورم لثه می تواند در دوران بارداری نیز به وجود بیاید. ایجاد تغییرات هورمون هایی که بدن شما در دوران بارداری تولید می کند ممکن است باعث افزایش جریان خون در لثه ها شود. این افزایش جریان خون می تواند باعث شود لثه شما به راحتی تحریک شود و منجر به تورم شود. این تغییرات هورمونی همچنین می تواند مانع توانایی بدن شما در مقابله با باکتری هایی شود که به طور معمول باعث عفونت های لثه می شوند. که این می تواند احتمال ابتلا به التهاب لثه را افزایش دهد.