Search
Close this search box.

نحوه انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

امروزه لمینت‌های دندانی که ظاهری مشابه با مینای دندان دارند، در درمان‌های زیبایی بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته‌اند. دوام رنگ، طول عمر بالا، پوشش جرم گرفتگی‌ها و حالت میناگونه سرامیک‌ها که به مرور زمان حفظ می‌شود و باقی می‌ماند، از جمله مزایای لمینت دندان است. رنگ بندی لمینت دندان دیگر خاصیت آن است که با توجه به درخواست افراد، رنگ دندان‌های طبیعی، فرم صورت و شرایط موجود انتخاب می‌شود. اگر دندانپزشک در انتخاب رنگ بندی نتواند به خوبی عمل کند، ظاهری بسیار بد و غیرطبیعی برای دندان‌ها ایجاد خواهد شد.

انتخاب رنگ در لمینت دندانی

از جمله مسائل مهم در درمان لمینت‌های دندانی انتخاب رنگ مناسب دندان‌ها است تا دندان‌ها را زیباتر و طبیعی‌تر نشان دهد و آسیب‌های دندان را به خوبی بپوشاند. بنابراین افراد باید با راهنمایی دندانپزشک، طوری رنگ لمینت را انتخاب کنند تا به میزان طبیعی بودن دندان‌هایشان صدمه وارد نشود. بنابراین افراد می‌توانند با توجه به رنگ بندی‌های متفاوتی که لمینت دارد، مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنند.

کاتالوگ رنگ لمینت دندان
کاتالوگ رنگ لمینت دندان

ترکیب رنگ بندی لمینت دندان

امروزه شرکت‌های بسیاری اقدام به ساخت لمینت‌های سرامیکی و کامپوزیتی در رنگ ‌بندی‌های متفاوت می‌کنند. به طور کلی رنگ بندی لمینت دندان در چهار سطح A، B، C و D در درجه بندی 1 تا 4 تولید می‌شوند؛ بنابراین افراد می‌توانند با راهنمایی دندانپزشک از بین آن‌ها بهترین رنگ برای لمینت دندان را انتخاب کنند. انواع لمینت دندان در هر کدام از سطح‌ها، دارای طیف‌ رنگی خاصی هستند:

A1 تا A4 : قرمز- قهوه‌ای

B1  تا B4: قرمز –زرد

C1 تا C4: خاکستری

D1 تا D4: قرمز- خاکستری

انواع رنگ‌های لمینت دندان

همانطور که گفته شد، لمینت‌های دندانی در چهار سطح و چهار درجه بندی تولید و عرضه می‌شوند. رنگ لمینت دندان A1،A2، A3 و B1 از جمله رنگ‌های سفید و پرکاربرد لمینت به شمار می‌آیند که در ادامه به توضیح بیشتر در رابطه با آن‌ها می‌پردازیم:

رنگ های مختلف لمینت دندان
رنگ‌های مختلف لمینت دندان

رنگ لمینت دندان A1

از سفیدترین رنگ‌های لمینت سطح A با درجه یک است. درخشانی، ماندگاری، ثبات بالا و مقاومت در برابر زرد شدن از جمله مزایای این رنگ لمینت به شمار می‌آید. سفیدی بیش از حد این طیف رنگ لمینت مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که تمام دندان‌های خط لبخند باید با رنگ A1 لمینت شود، در غیر این صورت این رنگ با دندان طبیعی هم خوانی نداشته و جلوه بدی را ایجاد خواهد کرد.

رنگ لمینت a1
A1

رنگ لمینت دندان A2

شاید بتوان گفت رنگ طبیعی لمینت دندان را می‌توان در سطح A2 مشاهده کرد. رنگ A2 رنگی بسیار طبیعی و مشابه با دندان‌ها بوده و از روشنایی کمتری نسبت به A1 برخوردار است. افرادی که علاقه‌مند هستند رنگ دندانشان یک درجه روشن‌تر یا به عبارتی سفید استخوانی شود، می‌توانند از رنگ لمینت دندان A2 استفاده کنند. در واقع بسیاری از افراد جوان این رنگ را به دلیل طبیعی نشان دادن، برای دندان‌های خود استفاده می‌کنند.

رنگ لمینت a2
A2

رنگ لمینت دندان A3

رنگ طبیعی دندان انسان‌ها مطابق با رنگ A3 لمینت است. این رنگ لمینت برای افرادی مناسب است که می‌خواهند رنگ دندان‌هایشان زیاد تغییر نکند و بسیار درخشان نشود. همچنین افرادی که از روش‌های سفید کردن مانند بلیچینگ دندان استفاده کرده باشند، انتخاب این رنگ گزینه مناسبی برای آن‌ها نیست.

رنگ لمینت a3
A3

رنگ لمینت دندان b1

رنگ لمینت دندان b1 نیز از جمله رنگ‌های روشن به شمار می‌آید. رنگ لمینت b1 نسبت به A3 روشن‌تر و دارای سفیدترین سایه رنگ است و  دندانپزشک با مقایسه درجه و سایه این رنگ با دندان طبیعی، آن را برای بیمار انتخاب می‌کند.

رنگ لمنیت b1
B1

رنگ لمینت BW

رنگ لمینت BW از جمله سفیدترین سایه رنگ‌ ونیر کامپوزیت توسط برندی ژاپنی به نام شفو تولید شده است. قیمت مناسب، سازگاری با دندان، مقاومت بالا و نصب آسان از جمله مزیت‌های استفاده از این رنگ محسوب می‌شود. افرادی که می‌خواهند دندان‌هایی سفید داشته باشند، می‌توانند از این سایه رنگ استفاده کنند.

ملاک‌های انتخاب رنگ لمینت دندان

برای انتخاب رنگ لمینت باید به فاکتورهای مهمی مانند رنگ پوست، سن، رنگ سایر دندان‌ها، رنگ چشم و فرم صورت توجه کرد تا در صورت نصب لمینت، هماهنگی زیبایی با این اجزا داشته باشد.

رنگ پوست

یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب از بین رنگ بندی لمینت دندانی، رنگ پوست صورت است. افرادی که رنگ پوستشان تیره، مایل به سیاه و گندمی است، نباید از رنگ سفید براق و درخشان لمینت برای دندان‌های خود استفاده کنند؛ چرا که تناقض رنگ در لمینت و پوست آن‌ها، جلوه‌ای بد را به دندان‌ها یا لبخندشان خواهد داد.

از این رو افرادی که رنگ پوست‌شان سفید و روشن است، می‌توانند از لمینت‌های درخشان و روشن‌تر استفاده کنند و در مقابل افرادی که دارای پوست تیره هستند، بهتر است رنگ‌های تیره‌تری را برای دندان‌های خود به کار ببرند.

میزان سفیدی چشم و رنگ آن

از دیگر موارد دیگری که در انتخاب رنگ لمینت باید به آن توجه کرد، توجه به میزان سفیدی چشم و رنگ آن است. انتخاب رنگ‌‌هایی که از سفیدی چشم، روشن‌تر و براق‌تر هستند، ممکن است جلوه ظاهری صورت را بد غیر متناسب نشان دهد. دانستن این نکات در انتخاب رنگ در بین انواع رنگ لمینت دندان برای داشتن دندان‌هایی طبیعی‌تر و زیباتر بسیار کمک کننده خواهد بود.

سن

سن نیز از جمله موارد دیگر در انتخاب لمینت با رنگ طبیعی است که در هنگام انتخاب رنگ لمینت باید به آن توجه کرد. رنگ و فرم لمینت باید طوری باشد تا سن فرد را بیشتر نشان ندهد و با لبخند، فرد جوان‌تر به نظر برسد.

فرم صورت

در هنگام انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان به فرم صورت نیز باید توجه شود. لمینت‌هایی که توسط شرکت‌ها و لابراتوار ساخته و تولید می‌شوند برای انواع فرم صورت یکسان و مناسب نیستند. به طور کلی برای صورت‌های کشیده لمینت‌های گرد و کوتاه، صورت‌های مربعی لمینت‌های گرد، صورت‌های گرد لمینت باریک و کشیده و برای صورت قلبی نیز لمینت‌های گرد مناسب است.

رنگ سایر دندان‌ها

در صورتی که فرد بخواهد برای تعداد محدودی از دندان‌های خود از لمینت استفاده کند، باید به این نکته توجه داشته باشد که رنگ دندان‌های مجاور و هماهنگی آن‌ها با لمینت از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ در غیر این صورت تفاوت رنگ‌ دندان‌ها جلوه بدی را به صورت و طرح لبخند فرد خواهد داد.

انتخاب بهترین سایه لمینت دندانی

انتخاب سایه لمینت دندانی
انتخاب سایه لمینت دندانی

دندانپزشک باید طوری سایه لمینت دندانی را انتخاب کند که دندان‌های فرد جلوه‌ای غیرطبیعی نداشته باشند. در واقع افرادی که دارای پوستی تیره‌تر هستند، بهتر است از سایه رنگ لمینت با درجه‌های طبیعی‌تر؛ و در مقابل افرادی که پوستی روشن دارند باید از سایه رنگ‌های سفید و روشن‌تر استفاده کنند.

آیا لمینت‌های دندانی تغییر رنگ می‌دهند؟

امروزه یکی از نگرانی‌های افراد در خصوص انتخاب بین رنگ بندی لمینت دندان، میزان تغییر رنگ آن‌ها است. لمینت‌های سرامیکی نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی در مقابل رنگ‌‌پذیری مقاوم‌تر هستند و ساختار بادوام‌تری دارند. بنابراین با رعایت مراقبت‌های لازم می‌توان از تغییر رنگ آن‌ها به مدت طولانی جلوگیری کرد. البته در لمینت‌هایی که از عمر آن‌ها سال‌ها می‌گذرد، ممکن است تغییر رنگ اتفاق بیفتد که در این صورت فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند. همچنین اگر لمینت ساییده شده یا در سطح آن خراش‌هایی ایجاد شود، امکان تغییر رنگ در سطح آن وجود خواهد داشت.

مراقبت از رنگ لمینت دندان چگونه است؟

با توجه به دوام بالا و ماندگاری لمینت‌های دندانی، در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی و مصرف مواد غذایی رنگی، احتمال رنگ گرفتگی آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین برای دوام بیشتر رنگ انتخابی لمینت و جلوگیری از هزینه‌های اضافی دندانپزشکی باید نکات زیر را رعایت کرد:

رعایت موارد بهداشتی اعم از استفاده درست از نخ دندان، مسواک و دهان شویه

مراعات رژیم غذایی مناسب مانند عدم مصرف زیاد از مواد غذایی رنگ‌دار مانند آبمیوه، نوشابه، چایی، قهوه و…

خودداری کردن از جویدن و گاز گرفتن مواد غذایی سخت مانند آجیل

عدم استفاده از خمیر دندان‌های مخصوص لمینت برای سفیدتر کردن آن‌ها

انتخاب رنگ مناسب لمینت، لذت لبخندی زیبا!

انتخاب رنگ لمینت دندان متناسب با اجزای صورت
انتخاب رنگ لمینت دندان متناسب با اجزای صورت

لمینت دندانی از جمله درمان‌های دنداپزشکی زیبایی است که افراد برای داشتن لبخندی زیبا از آن استفاده می‌کنند. یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب لمینت مناسب، رنگ بندی لمینت دندان و فرم آن است. فرد باید با مشاوره و راهنمایی دندانپزشک رنگی را انتخاب کند که با فرم صورت، رنگ پوست، میزان سفیدی چشم و رنگ آن و رنگ سایر دندان‌های او هماهنگی و هم‌خوانی داشته باشد. در غیر این صورت جلوه‌ بدی را به لبخند فرد خواهد داد. علاوه بر آن نیز برای دوام و ماندگاری بیشتر رنگ لمینت بهتر است موارد بهداشتی مانند استفاده مداوم از مسواک، نخ دندان و دهان شویه و همچنین رژیم غذایی مناسب مانند عدم مصرف مواد غذایی رنگ‌دار نیز رعایت شود.

5 پاسخ

  1. من پارسال لمینیت کردم و کل دندونهام رو بسیار تراش دادند. بعد دوماه لیمنیت را کار گذاشتند و متاسفانه بسیار حساس و درد دارم تا حالا

  2. سلام من دندونم دارم روکش میکنم هم بالا هم پایین میخواستم بدونم میتونم اخرش دندونم سفید کنم یا همون موقع که سفارش دندون میدم سفید بگیرم

  3. سلام پسرم دندان جلویش سه تاش روکش سرامیکی شده که لسه سیاه شده و رنگ دندان خدایی با سرامیکی فرق داره
    .میشود از دکتر جبران خسارت کنیم اصلا تابلو هست دندان طبیعی نیست لسه اش هم سیاه شده چی کار کنم کاش دندان جلوش نمی‌بود

  4. رنگ لمینیتی که یکم مهتابی هست شماره چند میتونه باشه
    به سفیدی گچی نزنه براق باشه

  5. سلام، خسته نباشید، من دندونامو ایمپلنت کردم ،رنگ B1 رو انتخاب کردم اما خیلی روشن نیست آیا روشن تر از این نوع داریم یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب مناسب رنگ لمینت دندان

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.