Search
Close this search box.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

از جمله درمان‌هایی که برای زیبایی دندان می‌توان انجام داد لمینت دندان است که به عنوان یکی از طبیعی‌ترین درمان‌های دندانپزشکی زیبایی نیز از آن یاد می‌شود. زیبایی لبخند، دوام بالا، افزایش اعتماد به نفس، درمان نواقص دندانی و مواردی دیگر از جمله مزایای استفاده از روش درمانی لمینت است. طول عمر لمینت دندان نیز با توجه به رعایت بهداشت فرد مانند استفاده بهینه از مسواک، نخ دندان و دهان شویه و همچنین مصرف کم مواد غذایی رنگی حدود 10 سال پیشبینی می‌شود.

با توجه به طول عمر زیاد لمینت‌ها، آن‌ها را نمی‌توان دائمی دانست؛ چرا که روکش لمینت دندانی تنها راه‌ حل طولانی مدت است و با توجه به شرایط بیمار در صورت عدم رعایت بهداشت و مراقبت‌های لازم باید آن را تعویض و به دلیل تراشیده شدن مینای دندان‌ها، لمینت دیگری را جایگزین کرد.

طول عمر لمینت های مختلف دندان

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده، به طور حدودی مدت ماندگاری لمینت دندان بین 10 الی 20 سال خواهد بود؛ به همین دلیل اکثر دندانپزشکان استفاده از این روش را نسبت به روش کامپوزیت پیشنهاد می‌کنند. اما یکی از شروط مهم برای ماندگاری بیشتر لمینت دندان، رعایت موارد بهداشتی و مراقبت‌های لازم پس از آن است.

افرادی که با استفاده از لمینت دندان‌های خود را درمان می‌کنند، باید با دقت بیشتری از مسواک، نخ دندان و دهان شویه استفاده کنند؛ همچنین عدم استفاده از مواد غذایی رنگی مانند قهوه، جویدن مواد غذایی سخت، مصرف مواد غذایی چسبنده به ماندگاری و دوام بیشتر لمینت کمک بسیاری خواهد کرد.

در صورتی که افراد متوجه شل شدن لمینت‌های خود شوند باید در سریع‌ترین زمان ممکن به دندانپزشک خود مراجعه و نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

همچنین بخوانید: لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت ونیر؟

تعویض لمینت دندان چه تاثیری بر ماندگاری آن دارد؟

در صورتی که افراد نتوانند مراقبت‌های بعد از لمینت دندان را به خوبی انجام دهند و موارد بهداشتی را رعایت نمایند، پس از مدتی امکان شل شدن لمینت‌ها و تعویض آن‌ها وجود دارد. در لمینت دندان با تراش در صورت تعویض لمینت دندان نیازی به تراش دوباره دندان نیست، چرا که دندان‌های فرد در همان مرحله اول تراشیده شده و آماده است. درنتیجه پس از تعویض، مدت زمان ماندگاری لمینت دندان مانند لمینت اولیه بالا خواهد بود.

چطور می ‌شود طول عمر لمینت دندان را طولانی ‌تر کرد؟

برای افزایش طول عمر لمینت دندان و جلوگیری از فرسودگی آن، بیماران باید موارد زیر را به طور کامل رعایت کنند:

عدم جویدن غذاهای سخت و گاز زدن مواد غیر غذایی

بهتر است از گاز زدن مواد غیر غذایی مانند درب قوطی، کیسه‌های پلاستیکی، بریدن چسب و… پرهیز شود، چرا که گاز زدن مواد غیر غذایی باعث ترک خوردن و شکستن لمینت دندانی خواهد شد و دوام آن را نیز کاهش خواهد داد. همچنین با توجه به توصیه پزشکان، گاز زدن مواد غذایی سفت مانند هویج خام، آجیل، یخ، ذرت و… باعث آسیب به لمینت می‌شوند و طول عمر آن کاهش پیدا می‌کند.

عدم مصرف دخانیات

بیماران باید از استعمال دخانیات مانند سیگار، توتون، تنباکو، قلیان و… پرهیز کنند، مصرف این مواد باعث لکه شدن لمینت‌ها می‌شود و رنگ آن‌ها را نیز زرد می‌کند.

عدم مصرف مواد غذایی رنگی

بهتر است در صورت استفاده از روش درمان لمینت، از مصرف مواد غذایی رنگی جلوگیری شود. نوشابه، قهوه، سس پاستا، میوه‌هایی مانند توت، چای و بسیاری دیگر باعث لکه دار شدن لمینت خواهند شد و به سفیدی آن نیز آسیب می‌زنند.

استفاده درست از نخ دندان، مسواک و دهان شویه

نخ دندان یکی از راه های افزایش طول عمر لمینت دندان

روزانه باید چند مرتبه از نخ دندان و مسواک استفاده شود. استفاده درست از نخ دندان باعث جلوگیری بیماری‌های لثه شده و از ایجاد شکاف بین لثه و لمینت جلوگیری می‌کند. بیماران نباید مسواک را خیلی محکم بر روی دندان‌های خود بکشند، در این صورت ممکن است به لمینت دندان آسیب وارد شود. مسواک زدن باید به آرامی انجام شود که با رعایت این موارد مدت ماندگاری لمینت دندان افزایش خواهد یافت. همچنین استفاده از مسواک با موهای نرم و خمیردندان‌های حاوی فلوراید تاثیر بسیاری بر دوام بالای لمینت‌ها دارند.

مراجعه به دندانپزشک متخصص

مراجعه به دندانپزشک خوب و متخصص در لمینت نیز از راه‌های افزایش طول عمر لمینت دندانی است. اگر دندان‌ها به درستی تراشیده نشوند و لمینت‌ها نیز به طور صحیح جایگذاری و نصب نگردند، آسیب جدی به دندان وارد شده و هزینه‌های زیادی را نیز شامل می‌شود.

استفاده از محافظ دندان در زمان خواب

در صورت وجود دندان قروچه، حتما باید از محافظ دندان در زمان خواب استفاده شود تا از فرسودگی یا فرسایش لمینت‌ها جلوگیری شده و ماندگاری آن‌ها را نیز افزایش دهد.

مراجعه منظم و مرتب به دندانپزشک

مراجعه مرتب به دندانپزشک نیز از عواملی است که افراد باید به آن توجه کنند. با معاینه دندانپزشک از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شده و از سالم بودن آن‌ها مطمئن می‌شوند.

نمونه کارهای دندانپزشکی زیبایی

موارد موثر بر ماندگاری لمینت دندان

عوامل بسیاری از جمله جنس لمینت، وضعیت دندان بیمار، رنگ دندان، سن بیمار، مراقبت‌های انجام شده پس از نصب لمینت و مهارت دندانپزشک بر ماندگاری لمینت تاثیر دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

جنس لمینت

در صورت استفاده از لمینت‌های بی‌کیفیت علاوه بر کاهش طول عمر لمینت، به دندان نیز آسیب وارد خواهد شد. بنابراین دندانپزشک باید لمینت‌های دندانی را از برندهای باکیفیت و مرغوب انتخاب و برای بیمار استفاده کند.

سن بیمار

هرچه سن بیشتر می‌شود، عقب نشینی بافت لثه نیز افزایش پیدا می‌کند که نتیجه آن بیشتر شدن طول دندان‌ها است. بنابراین با افزایش سن فاصله بین لثه و لمینت ممکن است بیشتر شود که موجب کاهش زیبایی ظاهری لمینت‌ها خواهد شد.

مهارت دندانپزشک در نصب لمینت دندانی

یکی از مواردی که بیماران باید به آن دقت کنند، انتخاب دندانپزشک متخصص زیبایی است. درمان‌های زیبایی دندان باید با دقت فراوان انجام شود تا نتیجه کار بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی باشد. در صورتی که پزشک مهارت کافی را در نصب و تراش لمینت نداشته باشد، نتیجه مطلوب نخواهد بود؛ از این رو ممکن است نصب لمینت مجدد انجام شود و هزینه و زمان اضافی برای بیمار در پی داشته باشد. علاوه بر آن اگر دندانپزشک نتواند روکش‌های لمینت را به خوبی نصب کند، رعایت درست بهداشت و تمیز کردن صحیح دندان‌ها نیز مشکل‌ساز شده و سلامت دندان، لمینت و دهان به خطر می‌افتد.

وضعیت دندان بیمار

اگر دندان سالم باشد و پوسیدگی زیادی نداشته باشد، احتمال آسیب به لمینت مانند ترک خوردگی، شکستن یا لب‌پر شدن آن کمتر خواهد بود.

مراقبت‌ های انجام شده پس از نصب لمینت

پس از نصب لمینت، بیمار باید از آن‌ها به خوبی مراقبت کند. رعایت بهداشت دندان و دهان، داشتن رژیم مناسب غذایی و انجام چکاپ‌های 6 ماهه از جمله مواردی است که انجام آن‌ها به حفاظت و دوام بیشتر لمینت کمک خواهد کرد.

رنگ دندان بیمار

در صورتی که دندان بیمار سفید باشد و لکه‌ای روی آن نباشد، مینای دندان کمتر تراشیده می‌شود که ممکن است امکان تغییر و حتی تعویض لمینت وجود نداشته باشد.

افزایش طول عمر لمینت دندان، با رعایت مراقبت های لازم!

لمینت دندانی از روش‌های درمانی زیبایی دندان است که امروزه جزو پرطرفدارترین روش‌های درمانی به شمار می‌آید. رفع نواقص، رفع پوسیدگی دندانی، لبخندی زیبا، دوام بالا، برطرف کردن لکه و تراش‌ها و… از جمله مزایای استفاده از این روش درمانی است. به طور کلی طول عمر لمینت دندان 10 الی 20 سال پیش بینی می‌شود اما در صورتی که بیمار بهداشت دندان و دهان و رژیم غذایی مطلوبی را رعایت نکند، ممکن است این مدت زمان کاهش پیدا کند. همچنین جنس لمینت، رنگ دندان، سن بیمار، مراقبت‌های انجام شده پس از نصب لمینت و مهارت دندانپزشک از جمله عواملی هستند که در ماندگاری لمینت و افزایش طول عمر آن تاثیر بسزایی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طول عمر لمینت دندان

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.