Search
Close this search box.

انواع لمینت دندان

داشتن لبخندی زیبا ارتباط مستقیمی با ظاهر دندان‌ها دارد؛ به عبارتی اگر شخصی دندان‌هایی زیبا داشته باشد با اعتماد به نفس بالا، لبخندهای زیبا و دلپسند می‌زند در حالی‌که بسیاری از افراد به دلیل مرتب نبودن و خرابی دندان‌ها، خود را از لبخند زدن محروم می‌کنند.

برای داشتن لبخندی از سر آسودگی، راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از این موارد، استفاده از انواع لمینت دندان است.

بسیاری از افراد با بهره بردن از لمینت دندان با رنگ دلخواه و متناسب با دندان‌های اصلی خود، لبخندی زیبا را به خود هدیه می‌دهند و از زیبایی منحصر به فرد آن نهایت لذت را می‌برند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت نوعی پوسته‌ای ظریف و شیشه‌ای شکل است که مقاومت بسیار بالایی دارد و معمولا برای پوشاندن و بهبود وضعیت دندان‌های خراب و آسیب دیده از آن استفاده می‌کنند.

لمینت در دو نوع لمینت سرامیکی و کامپوزیتی وجود دارد که پزشک معالج با توجه به نیاز دندان و بودجه مدنظر شما، برای اعمال هر یک از این‌ها اقدام می‌کند.

اگر فردی دندان‌های شکسته، بد رنگ، ترک خورده، کج، بد شکل و… دارد می‌تواند به راحتی و با استفاده از لمینت این مشکلات را پوشش دهد.

انواع مدل لمینت دندان موجود هستند که افراد با توجه به نیاز و ظاهر اصلی دندان‌های خود می‌توانند برای گذاشتن انواع لمینت با قیمت مناسب اقدام کنند و لبخندی زیبا و شکیل برای خود بسازند.

زیبایی انواع لمینت دندان بر روی ظاهر لبخند

انواع لمینت دندان چیست و هر کدام چه کاربردی دارند؟

مواد اولیه لمینت دندان، در دو‌ مدل سرامیکی  و کامپوزیتی تهیه شده و در دسترس دندانپزشکان قرار می‌گیرد. این دو مدل ویژگی‌هایی دارند که به تمایز میان ایشان می‌انجامد.

لمینت کامپوزیتی

یکی از سریع‌ترین روش‌ها رسیدن به لبخند زیبا، استفاده از کامپوزیت است.

به لمینت کامپوزیتی اصطلاحا کامپوزیت نیز گفته می‌شود. باید گفت که این شیوه یکی از انواع لمینت دندان با قیمت بسیار مناسب است و تمامی افراد می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای معقول، دندان‌هایی زیبا و‌ خوش حالت داشته باشند.

همان‌گونه که بیان شد، این شیوه در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را به طرح یک لبخند دلنشین نزدیک می‌کند.

برای اعمال لمینت کامپوزیتی، می‌بایست به مطب پزشک مراجعه کنید تا سلامت دهان و دندان شما بررسی شود. چرا که با وجود عفونت در لثه و پوسیدگی دندان امکان قرار دادن لمینت کامپوزیتی بر روی دندان نیست.

جنس لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی نوعی ماده خمیری شکل است که از جنس رزین کامپوزیت تشکیل شده است.

این خمیر به صورت مستقیم بر روی دندان قرار می‌گیرد و نیازی به ساخت آن در آزمایشگاه دندان‌سازی نیست.

نحوه اعمال لمینت کامپوزیتی بر روی دندان

همان‌گونه که بیان شد برای اعمال لمینت کامپوزیتی بر روی دندان، احتیاجی به مراحل ساخت در آزمایشگاه نیست؛ چرا که ترکیبات این نوع از انواع لمینت دندان، حالت خمیری شکل دارد و بدون واسطه بر روی دندان قرار داده می‌شود.

پس از انتخاب انواع رنگ لمینت دندان، خمیر توسط پزشک بر روی سطح دندان‌ها مالیده شده و تمامی سطوح مورد نظر که ظاهر آن‌ها ایراد دارد را می‌پوشاند.

در مرحله بعد، پزشک قسمت‌های اضافه لمینت را برش داده و شکل‌دهی نهایی را انجام می‌دهد.

سپس پزشک معالج با تاباندن اشعه مخصوص به دندان‌ها خمیر کامپوزیت‌ را خشک می‌کند.

در نهایت برای صاف و یکدست شدن مواد بر روی دندان، معالج دندان‌های فرد را پولیش می‌کند و فرایند اعمال کامپوزیت را به پایان می‌رساند.

به بیان بهتر دیگر نیازی به مراجعه مجدد ندارید و می‌توانید با دندان‌هایی زیبا به خانه بازگردید.

انواع مدل‌های لمینت دندان

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی نوعی روش غیرمستقیم است و همین امر موجب شده تا از آن با عنوان لمینت غیرمستقیم نیز یاد شود.

زمان اعمال این مدل از انواع لمینت دندان، نسبت به سایر شیوه‌ها کمی زمان‌برتر است و به اصطلاح لمینت دندان با تراش محسوب می‌شود؛ چراکه در مراجعه اول دندانپزشک پس از یقین حاصل کردن از سلامت دهان و دندان‌های مراجعه کننده، مقداری دندان‌ها را تراش می‌دهد و از آن‌ها قالبی تهیه کرده و به آزمایشگاه ارسال می‌کند.

تکنسین‌های چیره‌دست آزمایشگاه با توجه به قالب دندان‌ها، کامپوزیت سرامیکی مناسبی را ساخته و مجددا برای دندانپزشک ارسال می‌کنند.

پروسه ساخت پوسته لمینت سرامیکی حدود ۲ هفته طول خواهد کشید بنابراین ممکن است در این مدت پزشک با استفاده از لمینت موقتی از دندان‌های تراش خورده شما محافظت کند.

 جنس لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی از مواد سخت و مستحکم در طی یک فرایند آزمایشگاهی تولید می‌شود که این امر به افزایش طول عمر آن کمک به‌سزایی می‌کند.

به بیان بهتر این نوع لمینت در برابر انواع ضربه، دندان قروچه و… مقاومت زیادی دارد و به آسانی آسیبی به آن نمی‌رسد.

نحوه اعمال لمینت سرامیکی بر روی دندان

پس از پروسه تراشیدن و قالب گیری دندان، نهایت دو هفته زمان لازم است تا پوسته لمینت آماده شود.

به محض آماده شدن، با بیمار تماس حاصل می‌شود تا به مطب مراجعه کرده و فرایند درمان خود را به پایان برساند.

به این منظور پزشک قالب را بر روی دندان گذاشته و با استفاده از مواد مخصوصی آن را فیکس می‌کند.

مزایای استفاده از لمینت دندان

لمینت دندان مزایای بسیار زیادی دارد که علاوه بر جنبه زیبایی، بر سلامت دهان و دندان نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد. به بیان بهتر، کاربرد لمینت فقط در خدمت زیبایی نیست و کاربردهای درمانی فراوانی نیز دارد.

از جمله مزایای انواع مدل‌های لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی و درخشندگی بسیار زیاد انواع لمینت دندان به شما کمک می‌کند تا لبخند زیباتری داشته باشید و اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند.
  • اصلاح عیوب ظاهری دندان‌ها مانند شکستی، بد رنگی و… با استفاده از لمینت قابل حل است.
  • لمینت، مقاومت بسیار زیادی در برابر رنگ‌پذیری دارد و به نوعی خیلی دیر رنگ آن کدر یا تیره می‌شود.
  • برای نصب لمینت نیاز به صرف زمان زیادی نیست بلکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن پزشک می‌تواند لمینت را بر روی دندان‌‌های شما نصب کند.
  • در صورت ماهر بودن پزشک و همچنین رعایت تمامی نکات و توصیه‌های پزشک توسط بیمار، لمینت ماندگاری بالایی دارد و می‌توان به مدت 10 سال از آن استفاده کرد.
  • این شیوه درمانی به دوره نقاهت نیازی ندارد و بیمار پس از مدت کوتاهی می‌تواند نتیجه کار را مشاهده کند.
  • می‌توان همزمان با استفاده از انواع لمینت دندان و قیمت به‌صرفه، از سایر شیوه‌های درمانی مانند ارتودنسی، ایمپلنت و… نیز استفاده کرد.
  • انواع رنگ لمینت دندان وجود دارند که بیمار قادر است تا با توجه به رنگ اصلی دندان‌های خود برای گذاشتن لمینت اقدام کند.

چه عواملی در قیمت انواع لمینت تاثیرگذار هستند؟

عوامل زیادی در قیمت لمینت دندان تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان صرف شده برای نصب لمینت بر روی دندان
  • میزان تراش خوردن دندان و زمان مصرف شده برای آن
  • قرینه‌سازی دندان‌ها در هنگام تراش دادن
  • نوع تراش خوردن دندان‌ها
  • کیفیت و نوع مواد استفاده شده در قالب‌گیری دندان‌ها
  • میزان شفافیت و درخشندگی دندان‌ها
  • میزان ظرافت و فرم قالب لمینت
  • مهارت دندان پزشک
  • میزان خرابی دندان و نیاز آن به ترمیم
  • انجام دادن یا ندادن درمان‌های پیش نیاز
  • طرف قرارداد بودن با سازمان یا بیمه

عوامل ذکر شده در قیمت نهایی انواع لمینت دندان تاثیرگذار هستند و با در نظر گرفتن این موارد می‌توان پی برد که هزینه‌ای که بیمار برای درمان باید ارائه دهد چه مقدار خواهد بود.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

انواع مدل‌ های لمینت دندان مقاومت و ماندگاری بسیار خوبی دارند و همین استحکام موجب می‌شود تا طول عمر لمینت دندان بالا باشد.

توجه داشته باشید که استحکام لمینت دلیل موجهی برای رسیدگی نکردن به دندان‌ها نیست و باید مطابق با دستورات پزشک از آن‌ها مراقبت کرد.

همان‌گونه که اشاره شد، با رعایت توصیه‌های پزشک، طول عمر لمینت به 10 سال و یا حتی بالاتر از آن نیز خواهد رسید.بنابراین باید به خوبی از آن‌ها مراقبت شود.

نکته: توجه داشته باشید که شکستن اجسام سخت فشار زیادی به لمینت وارد می‌کند و موجب آسیب رسیدن به آن خواهد شد!

زیبایی لمینت بر روی دندان

نکات مهم برای استفاده از انواع لمینت دندان

دندان‌ها تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره فرد دارند و طبیعتا ظاهر نازیبا می‌تواند تاثیر منفی در چهره افراد داشته باشد. با استفاده از لمینت دندان می‌توان علاوه بر زیبایی بخشیدن به دندان‌ها مشکلات دهان و دندان را نیز کاهش داد.

انواع لمینت دندان با قیمت‌های متفاوتی وجود دارد که افراد می‌توانند با توجه به بودجه خود برای آن اقدام کنند.

به صورت کلی لمینت کامپوزیتی یکی از سریع‌ترین و‌ ارزان‌ترین مدل‌های لمینت دندان است اما باید گفت از لحاظ استحکام و طول عمر به پای لمینت سرامیکی نمی‌رسد.

در نظر بگیرید که اگر چه انواع لمینت دندان بسیار مقاوم‌اند؛ اما باید به خوبی از آن‌ها نگهداری کرد تا مدت زمان طولانی سالم بمانند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انواع لمینت دندان

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.