جراحی لثه چیست؟

برخی از افراد با رعایت نکردن یک‌سری از نکات بهداشتی به بیماری‌های التهاب لثه و پریودنتیت دچار می‌شوند. در بعضی از موارد این بیماری‌ها نیاز به جراحی لثه دارند و باید این بیماری‌ها را جدی بگیرید. گذشتن از این بیماری‌ها باعث می‌شود تا مریضی گسترده‌تر شود که یکی از عوارض آن شیوع عفونت در بدن است.

برای اینکه بدانید جراحی لثه چیست؟ می‌توانید از پزشک معالج خود بپرسید. جراح دندان پزشک با نشان دادن عکس و فیلم جراحی لثه از آسان و بی خطر بودن آن بیمار خود را آگاه می‌سازد. سپس پس از معاینه بیمار، روش جراحی برای بیماری لثه آن را برنامه ریزی کرده و آن را اجرا می‌کند. جراحی لثه با پیشرفته‌ترین امکانات انجام می‌شود و جای هیچ نگرانی برای بیماران وجود نخواهد داشت.

تحلیل لثه چیست؟

جراحی لثه چه شرایطی را می تواند درمان کند؟

در مورد درباره جراحی لبخند لثه‌ای بخوانید.

جراحی پریودنتال می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها از جمله التهاب لثه را درمان کند. بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت در برخی موارد با جراحی لثه درمان می‌شوند. ژنژیویت یک نوع بیماری در لثه است که  باعث قرمزی، تورم و خونریزی لثه خواهد شد. اغلب التهاب لثه به دلیل بهداشت نامناسب دهان و پلاک رخ می‌دهد. اینکه علت جراحی لثه چیست؟ موارد زیادی را در برمی‌گیرد.

پریودنتیت شکل شدیدتری از بیماری لثه است که در آن التهاب لثه بدتر شده و پیشرفت کرده و منجر به پاسخ التهابی می‌شود که استخوان و بافت‌ها را از بین می‌برد. در طی این فرایند التهابی لثه‌ها شروع به جدا شدن از دندان می‌کنند. این بیماری باعث می‌شود تا فضایی به نام پاکت را ایجاد کند که به نوبه خود باکتری‌ها را به دام می‌اندازد و منجر به عفونت خواهد شد. در آخر باعث از دست دادن دندان‌ها و آسیب رسیدن به استخوان‌ها می‌شود.

انواع روش های جراحی

جراح دندان بسته به شدت و نوع بیماری نوع و روش جراحی لثه  مناسب را انتخاب و انجام می‌دهد. اینکه جراحی لثه چطوریه؟ باید بدانید قبل از جراحی، جراح دندان و لثه‌ها را تمیز می‌کند. یکی از روش‌هایی که به عنوان جرم‌گیری عمیق شناخته می‌شود که می‌تواند باکتری‌ها و تارتار را از دندان‌ها و لثه‌ها پاک کند. روشی به نام روت پلنینگ است که می‌تواند سطوح ریشه دندان‌ها را صاف کند. دلیل جراحی لثه که توسط این روش انجام می‌گیرد؛ باعث می‌شود تا جرم و باکتری تجمع نکنند. این روش همچنین هر گونه تارتار را که روی ریشه است از بین می‌برد. پوسته‌پوسته شدن عمیق و لایه­برداری ریشه نیز در این روش معمولاً هم‌زمان اتفاق می‌افتد.

جراحی فلپ

جراحی فلپ برای افرادی است که در سطح عمیق‌تری رسوبات جرم دارند. علت جراحی لثه در این روش برای بلند کردن لثه از روی دندان و از بین بردن رسوبات است. پس از اینکه جراح ناحیه را تمیز کرد و تارتار را برداشت لثه‌ها را در جای خود بخیه می‌زند تا اطراف دندان قرار گیرد. در برخی موارد ممکن است استخوان در جراحی فلپ تغییر شکل دهد. جراح پس از مشاهده عکس جراحی لثه از این مشکل جلوگیری خواهد کرد.

پیوند استخوان

زمانی که استخوانی که ریشه دندان را احاطه کرده است، آسیب ببیند یا از بین برود؛ فرد بیمار نیاز به پیوند استخوان دارد. علت جراحی لثه در این روش برای جایگزین کردن استخوان آسیب دیده با استخوان جدید است. برای پیدا کردن استخوان که باید جراحی لثه شود از استخوان فرد، استخوان ساخته شده یا استخوان اهدایی استفاده می‌کنند. دلیل جراحی لثه در این روش نگه داشتن دندان در جای خود و کمک به رشد مجدد آن است.

پیوند بافت

این نوع از  جراحی لثه انجام شده بر اساس عواملی مانند وضعیت لثه‌ها خواهد بود. از بین رفتن بافت لثه باعث کاهش خط لثه می‌شود. در این مورد برای کاهش خطر از آسیب بیشتر به پیوند بافت نرم نیاز است. در این روش برای آگاهی از اینکه جراحی لثه چطوریه؟ باید بدانید که در طی جراحی پیوند بافت جراح دندان به طور معمول بافتی را از یک قسمت بدن برمی­دارد و دوباره آن را به ناحیه‌ای که لثه عقب رفته است، می‌چسباند. این بافت را اغلب از سقف دهان بر می‌دارند. پیوند بافت نه تنها خطر آسیب بیشتر را کاهش می‌دهد بلکه ریشه‌های در معرض دید را نیز می‌پوشاند.

آماده شدن برای جراحی لثه

قبل از اینکه فرد بیمار جراحی لثه خود را انجام دهد جراح دندانپزشک باید یک بررسی دقیق و معاینه را قبل از عمل جراحی بیمار خود انجام دهد تا از بی خطر بودن استفاده از این روش جراحی برنامه­ریزی شده مطمئن شود. در برخی موارد پزشک فیلم جراحی لثه را به بیمار خود نشان می‌دهد و توضیحات روش خود را با زبان ساده به بیمار ارائه می­دهد. در طول این معاینه، دندانپزشک مواردی را بررسی می‌کند تا دلیل جراحی لثه را عنوان کند. این موارد شامل توضیحات زیر می­شوند:

·  تاریخچه و پرونده پزشکی را بررسی کرده و بیمار را معاینه کنید.

·  بررسی سلامت دندان‌ها، دهان و فک مهم است و باید به صورت دقیق معاینه شود.

·  هر گونه عفونت، آبسه می‌تواند روش جراحی را پیچیده­تر کند، پس آن را دقیق بررسی کنید.

·  در مورد خطرات و مزایای عمل صحبت کنید و عکس جراحی لثه را نشان دهید تا اجازه یا رضایت خود را برای ادامه عمل جراحی دریافت کنید.

جراحی لثه چقدر هزینه دارد؟

در حین جراحی لثه چه کار هایی را انجام می دهند

بسته به نوع روش، طیف وسیعی از موارد ممکن است رخ دهد. اکثر عمل‌های جراحی لثه حدود ۲ ساعت طول می‌کشند. در برخی از عمل‌های جراحی، فرد در طول عمل باید به حالت خواب یا نیمه­خواب برود. در موارد دیگر، جراحی فقط شامل استفاده از بی­حس­کننده موضعی برای بی حس کردن لثه است. اینکه جراحی لثه چیست و چه کارهایی در آن انجام می‌شود؟ باید بدانید که تزریق داروی بی‌حسی می‌تواند کمی بیمار را اذیت کند. در طول این عمل جراح دندانپزشک از تجهیزات استریل از جمله ابزار و پارچه، برای کاهش خطر عفونت استفاده خواهد کرد.

روش های پیشگیری از بیماری های لثه

بیماری لثه به دلیل رشد بیش از حد باکتری‌ها، پلاک و رسوب تارتار ایجاد می‌شود. بهداشت مناسب دهان معمولاً در پیشگیری از این بیماری مؤثر عمل می­کند. شما می‌توانید برای مراقبت منظم از دندان­ها، دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از بروز بیماری های لثه جلوگیری کنید.

جراحی لثه چگونه انجام می‌شود؟

دکتر جراح دندان پزشک پس از معاینه فرد بیمار نیاز به جراحی شدن آن را طبق پیشرفت بیماری فرد تعیین می‌کند. برای یافتن پاسخ این که جراحی لثه چیست؟ باید بگوییم پس از معاینه و بررسی جراح دندانپزشک مناسب‌ترین روش جراحی لثه را برای بیمار خود ارائه می‌دهد و آن را راضی به جراحی خواهد کرد. اگر این بیماری‌های لثه را جدی نگیرید ممکن است برای شما بسیار دردسرساز شود. پس هر چه زودتر دوره درمان خود را آغاز کنید. شما می‌توانید برای پیشگیری از این بیماری‌ها مواردی همچون بهداشت دندان و دهان را رعایت کنید تا درگیر این بیماری‌ها نشوید.