Search
Close this search box.

مزایای لمینت دندان

لمینت دندان مهم ترین و شناخته شده ترین نوع ونیر دندان است.

 لمینت‌ها در واقع همان روکش‌های دندانی هستند که در فرایند طراحی و اصلاح طرح لبخند به طور گسترده توسط دندانپزشک ترمیم و زیبایی دندان مورد استفاده قرار می گیرند.

 لمینیت دندان مزایای زیبایی زیادی دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای زیر و رو کردن و ساختن یک لبخند ایده‌آل است.

برای لمینت دندان در کلینیک دندانپزشکی ترنج در شرق تهران با این شماره تماس بگیرید: 02177737762

متأسفانه دندان‌های برخی از افراد در هنگام رشد، نمی‌توانند به خوبی و منظم در دهان قرار بگیرند و بسیار نامنظم و چسبیده به یک دیگر هستند.

ساختار نامنظم دندان‌ها زشت بوده و اعتماد به نفس شخص را در هنگام صحبت کردن کاهش می‌دهد؛ لذا شخص به مرور زمان منزوی شده و از شرکت در مهمانی‌ها خودداری می‌کند.

دو واحد لمینیت دندان کانین و لیفت لثه
دو واحد لمینیت دندان کانین و لیفت لثه

جالب است بدانید عدم حضور کافی و مناسب در جامعه سبب می‌شود که شخص به مرور زمان دچار بیماری‌های روحی مانند افسردگی شود.

همچنین دندان‌هایی که رشد نامناسبی داشته و بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند در هنگام مسواک زدن به خوبی تمیز نمی‌شوند و با گذر زمان دچار پوسیدگی خواهند شد.

 وجود پوسیدگی در دندان‌ها علی‌الخصوص دندان‌های پیشین نمایی زشت را به وجود می‌آورد.

به علاوه پوسیدگی موجب می‌شود که دهان بوی مطبوعی نداشته باشد. از این رو دندان پزشکان با تحقیق و پژوهش در مورد روش‌های از بین بردن چنین عرضه‌هایی موفق به کشف لمینت شدند.

لمینت با پوشاندن ناهنجاری‌های دندانی لبخندی زیبایی را به شما می‌بخشد. در ادامه با بررسی بیشتر مزایا و معایب لمینت متوجه خواهیم شد که آیا استفاده از لمینت راه مناسبی برای برطرف کردن مشکلات نام برده شده است یا خیر؟

مزایای لمینت دندان

1- مشکلات دندانی زیادی را ترمیم می‌کنند.

یکی از مزایای مهم لمینت دندان این است که می‌تواند شکل، رنگ و موقعیت دندان (در صورت جزئی بودن) را هم زمان بهبود ببخشد.

زمانی که لمینت‌ها بر روی دندان قرار می‌گیرند به طور کامل رنگ، شکل و ظاهر دندان را تغییر خواهند داد. یعنی اگر جزو افرادی هستید که دندان‌های زرد رنگی دارید با نصب لمینت دندان از شر زردی دندان خلاص می‌شوید.

همچنین افرادی که ساختار منظمی در رویش دندان‌های خود ندارند می‌توانند با نصب لمینت به یک ظاهر زیبا دست یابند. در نظر داشته باشید کج درآمدن دندان، شکستگی یا لب پر شدن و فاصله زیاد دندان‌ها جزو ناهنجاری‌های دندان است، اما هیچگاه برای پوشاندن پوسیدگی از لمینت استفاده نکنید. پوسیدگی در هر صورت باید ترمیم شود و سپس لمینت نصب گردد.

بنابراین اگر طیف وسیعی از نقایص زیبایی زیر را داشته باشید می‌توانید با کمک لمینت دندان آن را برطرف کنید:

  1. ترک خوردن دندان
  2. لب پر شدن دندان
  3. کج بودن دندان
  4.  تغیر رنگ دندان دائمی

2- لمینت دندان سریع نصب می‌شود.

برای نصب لمینت دندان در تهرانپارس شما به دو جلسه نیاز دارید که هر جلسه نزدیک یک ساعت طول خواهد کشید.

بین هر دو جلسه نیز چیزی بین ۱ تا ۳ هفته زمان لازم است.

اشخاصی که از ارتودنسی دندان برای یکدست کردن دندان‌های خود استفاده می‌کنند بعد از دو سال نتیجه مناسب را مشاهده خواهند کرد.

لیفت لثه و لمینت سرامیکی هر دو فک
لیفت لثه و لمینت سرامیکی هر دو فک

اما زمانی که بخواهید از لمینت استفاده کنید بلافاصله پس از نصب، از لبخند جذابی که به شما اهدا کرده است لذت خواهید برد. یکی از مهم‌ترین فواید نصب لمینت عدم وجود دوره نقاهت و ریکاوری بوده و نیازی به منتظر ماندن‌های طولانی مدت نیست. از این رو افراد زیادی از این روش برطرف کردن مشکلات دندانی استقبال کرده‌اند.

3- لمینت‌های دندان در برابر لکه و رنگ‌پذیری مقاوم است.

لمینت دندان در تهرانپارس- معایب و مزایای لمینت دندان

یکی از مهم ترین فواید و مزایای لمینت دندان مقاومت آن در برابر لکه‌پذیری است.

برخلاف خود مینای دندان که متخلخل است و به راحتی لکه‌دار می‌شود، لمینت دندان این گونه نیست و به سختی رنگ می‌گیرد.

جنس موادی که لمینت از آن طراحی و ساخته می‌شود معمولاً سرامیک است. سرامیک به طور دائم سفید باقی می‌مانند و با خوردن مواد غذایی رنگ‌دانه‌دار مانند چای و قهوه زرد نمی‌شود.

البته لازم به ذکر است که باید بهداشت دهان و دندان نیز به خوبی رعایت گردد. در صورتی که به درستی از دندان‌های لمینت شده محافظت نشود به مرور زمان این دندان‌ها نیز مانند دندان‌های طبیعی خود انسان با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

از این رو با تمام روش‌هایی که موجب زیبا شدن دندان‌ها می‌شود دندانپزشکان همواره بر رعایت بهداشت تاکید دارند.

4- لمینت دندان طبیعی و زیبا هست.

لمینت دندان ظاهر بسیار طبیعی دارد و دقیقا مشابه رنگ و ظاهر واقعی دندان شما هستند.

آن‌ها نور و روشنایی را به همان شکلی که دندان‌های واقعی خودتان ساطع می‌کنند برمی‌گردانند زیرا شفاف و بسیار نازک هستند.

لمینت‌ها از موادی ساخته می‌شوند که براق هستند و در مقابل نور مانند مینای دندان می‌درخشد.

فراموش نکنید که یک لمینت مناسب اگر توسط دندانپزشک حرفه‌ای ساخته شود با وجود نازک بودن بسیار مستحکم است و به آسانی مشخص نمی‌شود که دندان طبیعی خود فرد نیست.

به طور معمول اگر لمینت با مواد مرغوب توسط دندانپزشک ماهر ساخته شود تفاوتی با دندان‌های طبیعی ندارد.

5-  لمینت‌های دندان برای هر کسی سفارشی ساخته می‌شود.

شکل، رنگ و اندازه لمینت‌های دندان را با توجه به مشخصات دهان و دندان شما و بر اساس رنگ و شکل دندان‌های خودتان می‌سازند.

همچنین برخی افراد به طور طبیعی دندان‌های سفید و براقی دارند. به همین دلیل نیازی نیست که بر روی همه آنها لمینت کار شود. این افراد در صورتی که یکی از دندان‌های خودشان تغییر رنگ بدهد یا دچار پوسیدگی شود پس از ترمیم آن، لمینت همرنگ با دندان خودشان را انتخاب می‌کنند.

در نظر داشته باشید هنگام نصب لمینت نیازی نیست که تمام دندان‌ها را پوشش دهید و می‌توانید به صورت تک دندانی از این روش استفاده کنید.

6- لمینت دندان با سایر درمان‌های دندانپزشکی تداخل ندارد.

لمینت دندان ممکن است در ترکیب با روش های ترمیم و اصلاح دندان مانند تاج دندان، ایمپلنت دندان، ارتودنسی دندان، بلیچینگ دندان و حتی باندینگ دندان به کاربرده شود و هیچ تداخلی با آن‌ها ندارد.

بررسی معایب لمینت

لمینت در کنار تمام فوایدی که برای شخص به همراه دارد دارای معایبی نیز می‌باشد که برخی از آنها بسیار جدی هستند و باید قبل از نصب کردن با دندانپزشک خود مشورت کنید.

متأسفانه برخی افراد پس از نصب لمینت متوجه شدند خواهان استفاده از این روش درمانی نیستند. به همین دلیل هیچ گاه به صورت سرخود و بدون داشتن اطلاعات جامعی در مورد معایب این روش درمانی به نصب لمینت اصرار نداشته باشید.

1. عدم امکان برداشتن لمینت

 اگر دندان‌های‌تان برای نصب لمینیت تراش خورده است می‌توان گفت لمینت دندان برگشت‌ناپذیر است.

زیرا دندانپزشک برای نصب آن‌ها باید تغییراتی در ساختار دندان طبیعی ایجاد کند. زمانی که این تغییرات بر روی دندان اعمال می‌شود دیگر حذف لمینت از دندان امکان‌پذیر نیست.

فراموش نکنید که اگر از لمینت‌های نصب شده به خوبی مراقبت کنید می‌توانند بیش از ده سال زیبایی خود را حفظ کرده و همچنان مانند روز اول جذاب و دلربا باشند. اما اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود مرتباً نیاز به تعویض و ترمیم دارد. ترمیم لمینت هزینه‌بر بوده و متأسفانه برخی افراد نمی‌توانند آن را انجام دهند. به همین دلیل پس از مدتی لمینت‌ها زیبایی خود را از دست می‌دهند و ظاهری نامناسب را به خود خواهند گرفت.

2. حساس شدن دندان

دندانپزشکان برای اینکه بتوانند به خوبی سرامیک لمینت را بر روی دندان‌های طبیعی نصب کنند مجبور هستند قسمتی از مینای دندان را تراش دهند.

به همین علت چند روز بعد نصب، خوردن غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم باعث می‌شود که فرد واکنش‌های زیادی را نسبت به این تغییرات دمایی از خود نشان دهد. البته این حساسیت بعد از چند روز خود به خود از بین خواهد رفت و نیازی نیست که در این مورد نگران باشید.

3. احتمال آسیب دیدن لمینت

با وجود اینکه لمینت‌های دندانی بسیار مستحکم هستند و از جنس مرغوبی ساخته می‌شوند، اما همواره احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد.

به همین دلیل از انجام کارهایی که باعث صدمه رساندن به آن‌ها می‌شود خودداری کنید. از مهم‌ترین عواملی که سبب می‌شود دندان لمینت آسیب ببیند دندان ‌قروچه‌ کردن، گاز زدن غذاهای بسیار سفت یا فشردن فک‌ها بر یکدیگر در هنگام خواب است.

در صورتی که این موارد را در زندگی خود احساس می‌کنید با مراجعه به روانپزشک مواردی که عامل روان‌شناختی دارند را از زندگی خود حذف کرده تا از آسیب دیدن دندان‌های خود جلوگیری کنید.

4. از بین بردن مینای دندان

می‌توان گفت که مینای دندان یکی از مهم‌ترین اجزای دندان است که از ایجاد پوسیدگی، زرد شدن دندان، واکنش به دما و… جلوگیری می‌کند.

در صورتی که این مینا از بین برود دندان سریعا آسیب می‌بیند و در مدت زمان کوتاهی دچار پوسیدگی خواهد شد. به همین دلیل دندانپزشکان همواره تاکید دارند که با مسواک زدن از اسیدی شدن محیط دهان جلوگیری کنید تا اسید باعث از بین رفتن مینای دندانی نشود.

زمانی که تصمیم به نصب لمینت می‌گیرید دندانپزشک با از تراشیدن دندان، ضخامت دندان را کاهش می‌دهد. در صورتی که ضخامت دندان مناسب نباشد لمینت به صورت طبیعی نصب نخواهد شد. به همین دلیل دندان پزشک موظف است دندان‌هایی که نیاز به لمینت دارند را تراش دهد.

5. انتظار زیاد جهت ساخت لمینت

چون لمینت‌ها باید به صورت مادام‌العمر در دهان شخص باقی بمانند، دندانپزشکان با چند جلسه معاینه، قالب‌گیری و طراحی می‌توانند مورد مناسبی را برای فرد بسازند. این فرایند حدوداً یک ماه زمان بر است و چون دندانپزشکان برای گرفتن قالب دقیق، مینای دندان را تراش داده‌اند شخص با خوردن هر نوع غذایی یا وارد شدن هر دمایی به داخل دهانش حساسیت نشان می‌دهد؛ لذا از ونیرهای موقت از ایجاد درد در دندان فرد پیشگیری خواهند کرد.

عوارض لمینت دندان

برخی افراد پس از نصب لمینت نسبت به گرما و سرما حساسیت نشان می‌دهند. البته این عارضه پس از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت اما گاهی اوقات شخص مدت زمان طولانی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.

در صورتی که جزو افرادی هستید که پس از گذر یک مدت طولانی همچنان به تغییرات دمای حساس هستید باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

برخی اوقات دندان طبیعی دچار پوسیدگی می‌شود و باعث از بین رفتن لمینت نصب شده خواهد شد. از دیگر عارضه‌هایی که ممکن است این روند درمانی برای شخص ایجاد کند عفونت بافت لثه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.