Search
Close this search box.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

ونیرهای پرسیلن یا لمینت دندان ها لایه ها یا پوسته های نازکی از جنس پرسلن هستند که به سطح بیرونی دندان ها چسپانده می شوند.

روکش های کامپوزیت نیز ساخته شده از رزین هستند که به طور مشابه به سطح خارجی دندان ها متصل می شوند. هر دو نوع ونیر دندان به سفید و زیباتر شدن دندان ها و لبخند شما کمک می کند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در طول عمر و ماندگاری

گفته می شود که با مراقبت مناسب، طول عمر و دوام لمینت دندان ها باید ۱۰_ ۱۵ سال طول بکشد. از طرف دیگر روکش های کامپوزیت به طور معمول تنها ۴_ ۸ سال دوام دارند. اگرچه لمینت دندان شکننده است، اما هنگامی که به دندان سالم وصل می شود بسیار با دوام است، از این رو کامپوزیت با دوام است اما به اندازه لمینت دندان قوی نیست و بیشتر مستعد شکسته شدن است.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در قیمت

شاید مهم ترین مساله در خصوص لمینت های دندان قیمت این درمان ها باشد زیرا معمولا مراجعان اول دوست دارند از قیمت و هزینه درمان آگاهی داشته باشند سپس درباره سایر مقوله ها تصمیم گیری کنند. لمینت دندان ها معمولا گران قیمت تر از انواع کامپوزیتی هستند. دلیل بالا بودن قیمت لمینت دندان در مقایسه با کامپوزیت علاوه بر جنس بهتر آن ها، به عوامل مختلفی مثل زمان بر بودن و نیاز به تخصص و مهارت زیاد حین نصب بستگی دارد. البته به این نکته توجه کنید که چنانچه لمینت دندان آسیب ببیند و برای مثال بشکند، لب پر شود و یا ترک بردارد هزینه تعمیر و ترمیم آن به مراتب بیشتر از کامپوزیت است.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در مدت زمان نصب :

معمولا کامپوزیت های دندان در کلینیک دندانپزشکی ترنج سریع تر به دندان ها متصل می شوند. در کلینیک دندانپزشکی ترنج بر اساس رنگ دندان های طبیعی خودتان اقدام به ست و هماهنگ کردن رنگ کامپوزیت می کنند تا ظاهری طبیعی داشته باشد. کامپوزیت به دندان های شما اضافه شده سپس صیقل داده می شود. پس از این شما صاحب لبخند جدید خود خواهید شد

اما لمینت دندان در کلینیک دندانپزشکی ترنج معمولا برای نصب به حداقل دو جلسه ویزیت نیاز دارد. طی یک جلسه دندانپزشک زیبایی در کلینیک دندانپزشکی ترنج یک لایه بسیار نازک از مینای دندانتان را برداشته تا بتواند به اندازه مینای تراش خورده و جا برای لمینت دندان باز شود. از دندان شما قالب گرفته می شود و قالب برای ساخت لمینت دندان مخصوص شما به لابراتوار فرستاده می شود بعد از آماده شدن لمینت دندان ها طی یک جلسه دیگر، روی دندان شما نصب می شود.

لمینت دندان بهتر است یا ونیر کامپوزیت؟
لمینیت یا کامپوزیت کدام بهتر است؟ کدام مقاومت‌ تر است و ماندگاری بیشتری دارد؟ اینها سوالاتی است که معمولا متقاضیان اصلاح طرح لبخند از دندانپزشک خود سوال می‌ کنند.

لمینیت و ونیر کامپوزیت هر دو جهت رفع زردی و بدشکلی دندان‌ ها و طراحی لبخند به کار می‌ روند. اما کدام نوع برای شما مناسب‌ تر است؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی از جمله انتظارات شما، بودجه‌ ای که برای اینکار در نظر گرفته‌ اید و نوع دندان های شما بستگی دارد.
دندانپزشکی ترنج در شرق تهران قصد دارد در این مطلب به مقایسه کامل این دو روش زیبایی دندان از نظر هزینه، مواد مورد استفاده، دوام، استحکام، ظاهر، نگهداری و ترمیم‌های مورد نیاز بپردازد. برای دانستن تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان ابتدا باید با هر کدام از این درمان‌ ها آشنا شوید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت


از تفاوت های بین لمینیت و کامپوزیت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت لمینت و کامپوزیت

لمینت در لابراتوار و توسط تکنسین ساخته می‌ شود. این در حالی است که ونیر کامپوزیت در مطب و توسط دندانپزشک فرم داده می‌ شود. بنابراین طبیعی است که قیمت ساخت لمینت از ونیر کامپوزیت بیشتر باشد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ونیر کامپوزیت نیاز به ترمیم‌ های مکرر دارد و بعد از گذشت 5 سال بایستی تعویض شود. بنابراین هزینه ونیر در طولانی مدت بیشتر از لمینت خواهد شد.


ماندگاری لمینت و کامپوزیت

بطور کلی دوام و ماندگاری لمینت دندان بیشتر از ونیر کامپوزیت است. ماندگاری لمینیت بین 10 تا 15 سال و طول عمر ونیر کامپوزیت بین 5 تا 7 سال است. البته شیوه مراقبت از این روکش‌ ها در میزان ماندگاری و دوام آنها بسیار تاثیرگذار است.


استحکام لمینت و ونیر کامپوزیت

روکش‌ های لمینت بسیار قوی‌تر از رزین کامپوزیت هستند زیرا لمینت در کوره دندانپزشکی در دمایی بالاتر از ۷۰۰ درجه سانتیگراد پخته می‌ شود و همین امر موجب استحکام و مقاومت بیشتر ذرات چینی موجود در ترکیب می‌ گردد. اما به یاد داشته باشید که لمینت‌ ها مانند روکش کامپوزیت قابل ترمیم نیستند و در صورت آسیب دیدن نیاز به تعویض دارند که تقریبا هزینه‌ بر است.


شکل ظاهری ونیر کامپوزیت و لمینت

لمینت دارای رنگی طبیعی تر و جلوه ای زیباتر است.همچنین، ضخامت بسیار نازک لمینت موجب می‌ شود تا این روکش بسیار زیباتر از ونیر کامپوزیت به نظر برسد.


شیوه مراقبت و نگهداری از لمینت و ونیر کامپوزیت


لمینیت دندان و روکش کامپوزیت از نظر شیوه مراقبت تقریبا شبیه یکدیگر هستند. در هر دو بایستی موارد زیر رعایت شود:

از مصرف مواد خوراکی رنگ دار مانند قهوه، چای، نوشابه و مواد خوراکی دیگری که حاوی رنگدانه های زیادی هستند ،پرهیز شود.
از شکستن آجیل‌های سفت با دندان یا خوردن غذاهای سفت بایستی خودداری شود.
دهانشویه‌ و خمیردندان مخصوصی که مورد تایید دندانپزشک‌ است، استفاده شود.
مصرف دخانیات به طور کامل متوقف یا به حداقل رسانده شود.
هر 6 ماه یکبار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه شود.


پولیش و تغییر رنگ لمینیت و ونیر کامپوزیت


ونیر کامپوزیت دندان برخلاف لمینیت در کوره پخته نمی‌ شود. بنابراین در صورت مراقبت نکردن احتمال تغییر رنگ آن در طول زمان وجود دارد. برای ترمیم رنگ کامپوزیت، دندانپزشک بایستی آن را چندین بار پولیش کند تا به رنگ اولیه خود برگردد. این در حالی است که رنگ روکش لمینت ثابت است. تغییر رنگ ونیر کامپوزیت ها خصوصا در افرادی که زیاد دخانیات، چای، قهوه و یا نوشابه مصرف میکنند بیشتر دیده میشود.

فرایند ساخت لمینیت و ونیر کامپوزیت


در هر دو فرایند دقت و هنر دندانپزشک بسیار اهمیت دارد. همانطور که در بالا نیز گفته شد، لمینت در لابراتوار و خارج از دهان ساخته می‌ شود. بنابراین فرایند ساخت و نصب آن آسان تر می‌ باشد. اما کامپوزیت در دهان فرم داده می‌ شود که برای مراجعه کننده و دندانپزشک دشواری هایی دارد.

ترمیم و درمان شکستگی لمینیت و کامپوزیت


شکستگی یا لب پر شدن یکی از عوارض نصب لمینت و کامپوزیت است. ترمیم ونیر کامپوزیت در داخل دهان انجام می‌ شود. اما در مورد لمینت، یک واحد شکسته شده باید تعویض شود و قابل ترمیم نیست.

تراش دندان پایه در لمینیت و کامپوزیت
میزان تراش در ونیر کامپوزیتی بسیار کم و گاهی بدون تراش است. اما اگر دندان بیرون زده باشد، بایستی با تراش دادن فرم آن اصلاح شود.
لمینت سرامیکی در سال‌ هایی که روی دندان های شما کار گذاشته می‌ شود، نیاز به پالیش ندارد. تنها وقتی که لمینت سرامیکی روی دندان‌ های شما کار گذاشته می‌ شود، حدود چند دهم میلیمتر از دندان هایتان تراش داده می‌ شود.. البته در لمینت‌ های جدید نیاز به تراش دندان جزئی و در برخی موارد نیازی به تراش دندان نیست.

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟


پاسخ این سوال به میزان زیادی به انتظارات و نیاز شما بستگی دارد. افراد زیادی بعد از حضور در کلینیک‌ های دندانپزشکی برای کامپوزیت دندان دچار مشکل شده اند. قیمت پایین و شرایط ویژه پرداخت می‌ تواند افراد را به سمت انتخاب نادرست دندانپزشک سوق دهد و همین موضوع تعداد کامپوزیت‌ های ناموفق را افزایش می‌ دهد.

بنابراین اکیدا توصیه می‌ شود در انتخاب دندانپزشک دقت کنید و به سراغ متخصصین و پزشکانی بروید که در امر زیبایی و اصلاح طرح لبخند تجربه کافی داشته باشند. هرگز دندان‌ های خود را بدست افراد غیر متخصص و کم تجربه نسپارید. زیرا هزینه نهایی خراب شدن دندان‌ هایتان بیشتر می‌ شود.

بعد از انتخاب دندانپزشک کارآزموده، حتما بایستی به نظرات وی گوش دهید. زیرا جزئیات صورت تاثیر قابل توجهی در انتخاب نوع روکش دارد. با انتخاب پزشک متخصص و مشورت با وی درنهایت می‌ توانید از داشتن لبخند گیرا و دلنشین در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

اگر در انتخاب بین لمینت و کامپوزیت مردد هستید و نمی دانید کدام یک را انتخاب کنید، کافی است با مشاورین کلینیک دندانپزشکی ترنج واقع در شرق تهران تماس بگیرید. مشاوره با متخصصین ما می‌ تواند شما را در انتخاب درمان مناسب برای دندانهایتان راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.