Search
Close this search box.

فلوراید تراپی کودکان

به مدت محدود فلورایدتراپی دندان کودکان در کلینیک ترنج به صورت رایگان انجام می‌شود. برای رزرو نوبت اینجا کلیک کنید.

انجام فلورایدتراپی در کودکان یکی از مهم‌ترین خدمات دندانپزشکی اطفال به شمار می‌آید که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام می‌پذیرد.

فلوراید جزو مواد معدنی طبیعی است و خواص بسیار زیادی برای سلامتی دندان‌ها دارد.

این ما‌ده علاوه براینکه به استحکام دندان‌ها می‌انجامد، از پوسیدگی آن‌ها هم نیز جلوگیری می‌کند.

کودکان نیز در معرض بیشتری از پوسیدگی دندان هستند. بر همین اساس فلورایدتراپی کودکان می‌تواند از این امر جلوگیری کرده و به تقویت و استحکام مینای دندان‌های آن‌ها کمک کند.

فلورایدتراپی دندان کودک چیست؟

فلورایدتراپی دندان کودک، باعث تقویت مینای دندان می‌شود. پس از آنکه دندان‌ها در معرض فلوراید و فلورایدتراپی قرار گرفت، مقاومت آن در برابر حالت اسیدی دهان افزایش پیدا می‌کند. لذا قدرت جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها بالا می‌رود.

دندانپزشک هنگامی‌که دندان دائمی در کودکان به تازگی درآمده و در حال رشد باشد، درمان با استفاده از فلوراید را در بازه‌های زمانی مشخص توصیه می‌کند.

دلیل این امر هم این است که کودکان اغلب توجه زیادی به رعایت بهداشت دهان و دندان خود ندارند و در سال‌های اولیه عمر، احتمال اینکه به بافت مینای دندان خود آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کنند، وجود دارد.

انواع روش ‌های دریافت فلوراید در کودکان

اغلب فلوراید در دهان وارد می‌شود و به طور مستقیم بر مینای دندان تاثیر می‌گذارد. هنگامی‌که کودک در معرض خطر بالای ایجاد پوسیدگی دندان باشد، لازم است از مقدار فلوراید بیشتری برای وی استفاده شود.

بر همین اساس استفاده از این روش‌های درمان می‌تواند به حمایت از فرآیند بازیابی مواد کانی در مینای دندان کمک کند. روش‌های مختلفی برای فلورایدتراپی در کودکان وجود دارد:

روش‌های درمان کلینیکی با فلوراید (فلوراید تراپی)

فلوراید تراپی برای کودکان در دندانپزشکی اطفال به روش خاص خود صورت می‌پذیرد.

بدین شکل که قبل از فلورایدتراپی ابتدا سطح تمامی دندان‌های کودک با استفاده از مسواک به خوبی تمیز خواهد شد.

سپس دندان‌های کودک توسط گاز استریل خشک شده و تمامی دندان‌ها به وارنیش فلوراید آغشته می‌شوند؛ این وارنیش فلوراید باید به مدت ۴ دقیقه در مجاورت دندان‌ها قرار گیرد.

بعد از گذشت این زمان مقدار اضافی ژل با استفاده از گاز استریل یا یک تکه پنبه تمیز می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که باید تا نیم ساعت بعد از گذشت این درمان برای دندان‌های کودک، فرزندتان دندان‌های خود را نشوید.

انجام این کار در ماه می‌تواند هم بر روی دندان‌های شیری کودک و هم بر روی دندان‌های دائمی افراد انجام شود. این درمان برای کودکان بالای ۳ سال صورت می‌گیرد.

استفاده از دهانشویه‌‌های حاوی فلوراید

دندانپزشک در کودکان بالای 6 سال که دچار مشکلات شدید پوسیدگی دندان هستند، فلورایدتراپی با دهانشویه را توصیه می‌کند. دهانشویه‌های حاوی فلوراید می‌تواند نقش بسیار موثری در کمک به حفظ مینای دندان و پیشگیری از پوسیدگی داشته باشد.

همچنین دندانپزشک ممکن است از ژل‌ها و دهانشویه‌های حاوی فلوراید هم برای افزایش سطح فلوراید قرار گرفته در معرض مینای دندان، در مواقع لازم از آن استفاده کند.

مکمل‌ های فلوراید

اغلب مکمل‌های حاوی فلوراید توسط یک پزشک متخصص کودکان یا دندانپزشک برای کودکان گروه سنی 6 تا 16 سال که دسترسی به آب آشامیدنی حاوی فلوراید ندارند، تجویز خواهد شد. این مکمل‌ها به صورت قرص یا مایع وجود دارد و با توجه به سن فرد برای او تجویز می‌شود.

آیا فلورایدتراپی برای کودکان مفید است؟

فلورایدتراپی برای کودکان بسیار مفید شناخته شده است. زیرا باعث مراقبت‌های پیشگیرانه از دندان‌های آن‌ها شده و می‌تواند به کودک کمک کند تا در بزرگسالی و پس از رویش دندان‌های دائمی، دندان‌هایی قوی و سالم داشته باشد.

همچنین از بروز مشکلات تا حد امکان جلوگیری به عمل می‌آورد. علاوه براین می‌توان به موارد دیگری هم نیز اشاره کرد:

·  فلورایددرمانی به بدن کمک می‌کند تا از موادی مانند کلسیم و فسفات بهتر استفاده کند.

·  فلوراید باعث می‌شود تا فرایند ایجاد پوسیدگی دندان تا میزان زیادی کاهش پیدا کند یا حتی آن را خنثی کند.

·  فلوراید با وارد شدن به ساختار دندان‌ها، مینای دندان را تقویت خواهد کرد؛ در نتیجه دندان هم در مقابل باکتری‌ها کمتر آسیب‌پذیر خواهد شد.

·  فلوراید درمانی با جلوگیری از رشد باکتری‌ها، از عفونت لثه هم پیشگیری می‌کند. همچنین احتمال دندان درد و از دست دادن زود هنگام دندان هم کمتر خواهد شد.

فلورایدتراپی کودکان زیر دوسال

بسیاری از والدین این سوال را از دندانپزشکان دارند که مناسب‌ترین سن فلورایدتراپی کودکان  چیست؟

باید بدانید که مناسب‌ترین سن، زمانی است که تمام دندان‌های شیری کودک رشد کرده باشد؛ رشد کامل حدودا در ۳ سالگی اتفاق می‌افتد.

همچنین حدود دو سال بعد از رویش دندان آسیاب دوم دائمی که در سن ۱۴ سالگی تکمیل می‌شود.

با توجه به این موضوع باید گفت که فلورایدتراپی برای کودکان زیر دوسال مناسب نیست. والدین بهتر است که هر سه تا شش ماه با تایید دندانپزشک فلورایدتراپی را انجام دهند؛ این امر باید تنها توسط دندانپزشک اطفال برای کودک انجام شود.

گاهی مواقع نیز بسته به شرایط کودک و نظر دندانپزشک اطفال، ممکن است بهترین سن فلورایدتراپی کودکان بین ۶ تا ۱۱ سالگی باشد. این موضوع کاملا به شرایط کودک و دکتر وی بستگی دارد.

عوارض فلوراید تراپی در کودکان چیست؟

فلورایدتراپی در کودکان باید با احتیاط صورت گیرد. با توجه به تحقیقات انجام شده، اگر این کار توسط پزشک و با دوز مناسب انجام شود، هیچگونه آسیب و عوارضی به همراه نخواهد داشت. البته برخی از عوارض برای آن وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد به وجود می‌آید.

دندان‌های دائمی تا سن 8 سالگی به طور کامل در کودک تشکیل خواهد شد؛ فقط یک دندان عقل است که در دوران بزرگسالی رویش خواهد کرد.

تاج هم بخشی از دندان بوده که در دهان دیده می‌شود. مصرف بیش از اندازه فلوراید در زمان شکل‌گیری دندان ابتلا به فلوروسیس را به همراه خواهد داشت.

این مشکل با سفید یا قهوه‌ای شدن دندان یا ایجاد لکه‌های سفید روی دندان همراه است. شدت عارضه از تغییر رنگ جزئی تا ناهنجاری‌های سطح دندان متغیر خواهد بود.

ایجاد فلوروسیس

 فلوروسیس بعد از روییدن دندان‌ها به وجود نمی‌آید؛ این عارضه می‌تواند زیبایی دندان را مخدوش کند اما به عنوان بیماری محسوب نمی‌شود. این مشکل به اندازه‌ای ملایم است که تنها دندانپزشک متخصص می‌تواند آن را تشخیص دهد.

اغلب فلوروسیس در کودکانی به وجود می‌آید که در مصرف مکمل فلوراید زیاده روی کرده‌اند. همچنین در کودکانی که در کنار نوشیدن آب حاوی فلوراید، خمیر دندان فلورایددار را هم در زمان مسواک زدن خورده‌اند، مشاهده می‌شود.

بعد از فلورایدتراپی کودکان باید چه کرد؟

والدینی که کودکان خود را برای فلورایدتراپی به پیش دندانپزشک می‌برند باید توجه داشته باشند که مراقبت‌های بعد از فلورایدتراپی را در کودکان رعایت کنند.

·  پس از اتمام فلورایدتراپی کودک باید آب دهان خود را به طور کامل خالی کند.

·  کودک حدود نیم ساعت پس از فلورایدتراپی نباید آب یا هر نوع خوراكی مصرف كند. (به دلیل سفت نشدن و امکان جدا شدن ماده فلوراید موجود بر روی مینای دندان‌ها)

·  تا فردای آن روز کودک باید از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای اثربخشی بیشتر فلوراید خودداری کند. (توصیه می‌شود مسواک زدن كودک 24 ساعت بعد از فلورایدتراپی انجام شود)

·  والدین باید برای اولین وعده غذایی بعد از فلورایدتراپی کودک خود، غذاهای نرم و خنک درست کنند. ( این کار باعث افزایش مقاومت و دوام فلوراید بر روی دندان‌های کودکان می‌شود)

·  فلوراید تراپی باید هر 3 تا 6 ماه یکبار صورت پذیرد. به والدین توصیه می‌شود سر وقت جهت تکرار فلورایدتراپی به بهترین متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کنند.

هزینه فلورایدتراپی کودکان چقدر است؟

والدین باید به این موضوع توجه داشته باشند که هزینه فلورایدتراپی کودکان در مقایسه با سایر درمان‌های دندانپزشکی کودکان مانند درمان پوسیدگی و پرکردن دندان کمتر است. با توجه به این موضوع باید بدانید که انجام فلورایدتراپی از پوسیدگی دندان‌های کودکان شما جلوگیری خواهد کرد.

هزینه فلورایدتراپی با توجه به عوامل مختلفی نظیر قیمت ژل فلوراید، وضعیت دهان و دندان کودکان، دستمزد دندانپزشک اطفال و کمیت و کیفیت دستگاه و تجهیزات مورد استفاده و موجود در مطب تعیین می‌شود.

هزینه فلورایدتراپی دندان کودکان در سال 1401 در تهران حدود 470 هزار تومان می‌باشد.

اغلب برخی از بیمه‌ها هزینه‌های فلورایدتراپی را برای کودکان پوشش می‌دهند. اما بسته به تعداد جلسات مورد نیاز برای فلورایدتراپی هزینه انجام این روش می‌تواند متفاوت باشد.

وجود دندان هایی سالم با فلورایدتراپی در کودکان

میزان اهمیت دندان‌های شیری به اندازه دندان‌های دائمی است. برهمین اساس به والدین توصیه می‌شود که کودک خود را جهت انجام معاینات مورد نیاز و تشخیص بهترین زمان برای فلورایدتراپی، نزد متخصص دندانپزشک اطفال ببرند.

فلورایدتراپی یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان به حساب می‌آید.

بهتر است که این کار هر 3 تا 6 ماه یکبار انجام شود تا کودکان شما دندان‌هایی محکم و سالم داشته باشند.

فلوراید در تماس با دندان، ساختمان دندان را مقاوم‌تر، روند پوسیدگی را کند و از ایجاد پوسیدگی‌های جدید نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. این درمان نیازی به بی‌حسی موضعی و تزریق آمپول ندارد و برای کودکان به هیچ عنوان دردناک نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک دندانپزشکی ترنج

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.