Search
Close this search box.

دندانپزشک عمومی و تخصصی

دوره دندانپزشکی عمومی دوره ای می باشد که شش سال طول می کشد و برخی از دندانپزشکان پس از پایان این دوره شش ساله درآزمون دوره های تخصصی پذیرش دستیار (رزیدنت) که سه تا پنج ساله می باشد شرکت می کنند و بعد از قبولی در یکی از رشته های مربوطه متخصص می شوند.

یک دندانپزشکی عمومی دارای چه وظایفی می باشد؟

برای افراد مهم است که به چه دندانپزشکی مراجعه می کنند و دندانپزشک مورد نظر چه وظایفی دارد. زمانی که شما به یک دندانپزشک عمومی مراجعه می کنید می توانید از او انتظار داشته باشید که چندین کار برای شما انجام دهد مانند :

  •  ارزیابی سلامت دهان و دندان :

این کار با استفاده از معاینه چشمی و از طریق دیگر آزمایشات توسط دندانپزشک عمومی انجام می شود

  •  اشعه ایکس :

دندانپزشک عمومی برای مشخص کردن ناهنجاری هایی که ممکن است در دندان ها ایجاد شده باشد از تجویز رادیوگرافی استفاده کند

  •  جرمگیری :

جرمگیری از مهم ترین کارهای یک دندانپزشک عمومی به شمار می رود، دندانپزشک عمومی می تواند یا استفاده از جرمگیری جرم ها و پلاک هایی که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد شده اند را از بین ببرد

  • ترمیم دندان های پوسیده :

دندانپزشک عمومی می تواند به خوبی دندان های دارای پوسیدگی خفیف تا متوسط را ترمیم نماید. در صورتی که شدت تخریب دندان زیاد باشد نیاز هست که دندان توسط متخصص ترمیمی و زیبایی ترمیم گردد.

  • کشیدن دندان :

دندانپزشک عمومی میتواند دندان هایی که به دلیل پوسیدگی شدید یا بیماری های لثه قابل نگهداری نیستند (Hopless) را در صورت داشتن تجربه کافی خارج نماید. دندانپزشکان کلینیک ترنج با سال ها تجربه و آموزش کافی در این زمینه به خوبی در این زمینه ایفای نقش خواهند نمود.

  •  درمان ریشه (عصب کشی) :

در مواردی که پوسیدگی دندانی پیشرفت کرده و عصب دندان را تحت تاثیر قرار داده و منجر به آبسه و درد دندانی شود. دندانپزشکان کلینیک ترنج با مهارت کافی به درمان ریشه دندان جهت رفع درد شما اقدام خواهند نمود. در موارد آناتومی دندان پیچیده باشد، دندان قبلا درمان ریشه ناموفق داشته باشد و یا داخل کانال دندان وسیله دندانپزشکی شکسته باشد یا پُست داخل کانال دندان جهت روکش قرار داده شده باشد، در این موارد نیاز هست که درمان ریشه توسط متخصص درمان ریشه (اندودونتیست) انجام شود.

انواع متخصصین دندانپزشکی :

دندانپزشکی اطفال :

دندانپزشک اطفال یک دندانپزشک متخصص در زمینه دندانپزشکی می باشد که منحصرا با مراقبت های بهداشتی دهان و دندان اطفال از نوزادی تا نوجوانی سرو کار دارد. از جمله وظایف متخصص کودکان کلینیک دندانپزشکی ترنج شامل : آشنایی کودک با محیط درمان، فراهم سازی محیطی آرامش بخش برای کودک دلبند شما، بدون ترس از محیط دندانپزشکی، معاینه دندان های کودک، ترمیم دندان های پوسیده، بر طرف کردن آبسه های دندانی، تعبیه فضانگهدار و در صورت نیاز انجام امور دندانپزشکی برای کودکان تحت خواب آرام یا بیهوشی.

متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) :

متخصصین ریشه برای انجام عصب کشی تحت تعلیمات ویژه ای قرار می گیرند چرا که عصب کشی یکی از درمان های خاص در دندانپزشکی به حساب می آید که مربوط به مورفولوژی، فیزیولوژی، آسیب شناسی پالپ دندان های انسان و بافت های پری رادیکولار است. اندودنتیست کلینیک ترنج قادر است درمان های ریشه ناموفق قبلی، جراحی های انتهای ریشه (آپیکو)، وسایل شکسته شده در داخل کانال و یا دندانه ای دارای آناتومی پیچیده را به خوبی درمان کند.

متخصص بیماری های دهان، فک ، و صورت :

درواقع متخصصین تشخیص بیماری های دهان، فک و صورت وظایفشان تشخیص و افتراق بیماری های نادر دهان و دندان و همچنین درمان انواع مختلفی از مشکلات دندانی می باشد. این متخصصین با دانش کافی، آماده به انجام امور دندانپزشکی با مشکلات سلامتی خاص نظیر بیماری های قلبی، دیابت، بیماری های کلیوی، مصرف داروهای متعدد و یا تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی می باشند.

متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) :

متخصصین ارتودنسی در زمینه ناهنجاری های صورت و اختلالات فک و همچنین در توسعه پپیشگیری و اصلاح بی نظمی های دندان، بایت و فک ها تخصص دارند. متخصص ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی ترنج با هدایت رشد فک فرزند دلبند شما در زمینه پیشگیری از اختلالات اسکلتی فک کمک شایانی می کند. همچنین با ارایه خدمات ارتودنسی ثابت، متحرک در کودکان و بزرگسالان به منظور بهبود طرح لبخند و مرتب کردن دندان های شما نقش ارزشمندی در این زمینه خواهند داشت. لازم به ذکر است بسیاری از بیماران دارای مشکل اسکلت فک که نیازمند درمان جراحی فک ( ارتوسرجری) هستند می توانند جهت درمان ارتودنسی قبل و بعد از جراحی به کلینیک دندانپزشکی ترنج مراجعه نمایند.

  متخصص لثه (پریودنتیست) :

متخصصین لثه یا پریودنتیست ها وظیفه مراقبت و پیشگیری بیماری های لثه ای، جراحی های لثه، بازسازی هدایت شده استخوان و ایمپلنت های دندانی می باشند.

متخصص جراح فک و صورت :

متخصصین جراح پس از گذراندن دوره تخصصی وظایفشان شامل : حذف دندان های آسیب دیده، بازسازی صورت، و همچنین تشخیص و درمان بیماری ها، جراحات و نقص هایی که دارای جنبه های عملکردی و زیبایی سخت و نرم در ناحیه دهان و فک وصورت می باشد. اموری نظیر جراحی های دندان عقل در سطح پیشرفته، قراردهی ایمپلنت های دندانی، جراحی های فک، جراحی بینی در حیطه تخصص جراح فک و صورت کلینیک دندانپزشکی ترنج می باشد.

متخصص پروتز های دندانی (پروستودنتیست) :

پروستودنتیست وظیفه جایگزینی بافت های دندانی به شدت تخریب شده را بر عهده دارد. متخصص پروتز کلینیک دندانپزشکی ترنج در زمینه ساخت روکش های ایمپلنت، دست دندان مصنوعی، پروتز های ماگزیلوفیشیال (صورتی)، بازسازی کامل دندان های تخریب شده مهارت بسیار زیادی دارد.

متخصص ترمیمی و زیبایی :

متخصصین ترمیمی و زیبایی وظیفه ترمیم و بازسازی دندان های به شدت پوسیده، انجام امور زیبایی نظیر کامپوزیت ونیر، لمینیت های سرامیکی، طراحی لبخند، بلیچینگ و سایر امور زیبایی را بر عهده دارند.

بورد تخصصی چیست؟

متخصصین دندانپزشکی پس از گذراندن دوره تخصصی و فارغ التحصیلی، در امتحانات جامع شرکت کرده و با قبولی در این امتحانات حائز دانشنامه یا گواهی بورد تخصصی می شوند لازم به ذکر است که طبق قوانین فعلی در کشور ما ایران دندانپزشکانی که دارای بورد تخصصی هستند می توانند در دانشگاه ها به عنوان هیات علمی دانشگاه به تدریس در کلاس های به آموزشی رشته خود بپردازند. تمامی متخصصین کلینیک دندانپزشکی ترنج دارای بورد تخصصی بوده و جز اساتید دانشگاه میباشند.

وضعیت نیاز کشور ایران به این رشته های تخصصی در حال حاضر چگونه می باشد؟

اگرچه اهمیت رشته های تخصصی دندانپزشکی در شهر های بزرگ و متوسط تا حدود زیادی روشن است، اما می توان گفت که متاسفانه هنوز این رشته ها نتوانسته است ارزش مهم خود را در شهرهای کوچک از جمله روستا ها، آن‌ چنان که باید نشان دهد. گرایش روزافزون داوطلبان به این رشته و مراجعه رو به افزایش شهروندان به شاغلان این حرفه، می ‌تواند اهمیت قابل ملاحظه و نیاز به متخصصان را در این رشته، حتی در مقایسه با سایر رشته‌ های پزشکی به وضوح نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک دندانپزشکی ترنج

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.