Search
Close this search box.

فرق بلیچینگ با جرم گیری دندان چیست؟

داشتن دندان‌هایی سفید و مرتب یکی از فاکتورهای جذابیت چهره شما به شمار می‌آید؛ مخصوصا زمانی که به کسی لبخند می‌زنید یا با آن صحبت می‌کنید، تمیزی صدفی دندان‌های شما توجه مخاطب‌تان را جلب می‌کند. همچنین زمانی که از بهداشت عمومی برای دهان خود برخوردار هستید، با مشکلاتی همچون بوی بد دهان یا خرابی ‌دندان‌هایتان مواجه نخواهید شد!

ازاین‌رو امروزه روش‌های درمانی و زیبایی همچون بلیچینگ و جرم‌گیری دندان وجود دارند که به داشتن دندان‌هایی سفید و سالم کمک می‌کنند؛ اما به نظر شما تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری چیست و هر کدام چه تاثیری بر روی دندان‌ها می‌گذارند؟

جرم گیری بهتر است یا بلیچینگ دندان؟

امروزه داشتن دندان‌هایی کدر یا زرد رنگ از جمله مشکلاتی است که از کوچک گرفته تا بزرگ با آن مواجه هستند! بچه‌ها به دلیل کمبود کلسیم یا عدم رعایت درست بهداشت دهان، پلاک بر روی دندان‌هایشان به وجود می‌آید و زرد می‌شوند و بزرگسالان نیز به دلیل افزایش سن، تغییر رنگ را در دندان‌های خود مشاهده می‌کنند. برای همین برای سفید کردن دندان‌ها می‌توانند آنها را جرم‌گیری یا بلیچینگ کنند! تنها باید بدانند که کدام یک از این دو روش برای آنها مناسب است و می‌تواند خواسته آنها را برآورده کند!

به عنوان مثال اگر فردی به علت تشکیل پلاک، دندان‌هایش زرد شده باشد و احساس درد می‌کند؛ با انجام بلیچینگ نمی‌تواند جرم دندان‌های خود را بکاهد و از احساس درد خود کم کند! در اینجا می‌تواند با آگاهی بر تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری بهترین روش را انتخاب کند.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان
قبل و بعد از بلیچینگ دندان

در ابتدا به روش سفید کردن دندان‌ها یا بلیچینگ دندان اشاره می‌کنیم؛ که از محبوب‌ترین درمان‌های تخصصی زیبایی به شمار می‌آید و می‌تواند رنگدانه‌های دندان را تا چندین درجه روشن‌تر کند. در این روش ماده سفیدکننده (ماده بلیچ) در داخل دندان نفوذ کرده و رنگ قبل آنها را از بین می‌برد. شما می‌توانید بلیچینگ دندان را در خانه یا در مطب انجام دهید! سفید کردن دندان‌ها در مطب نسبت به بلیچینگ که در خانه انجام می‌شود؛ سرعت بیشتری دارد.

مزایای بلیچینگ

از آنجایی که مهم‌ترین تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری، سفید کردن دندان‌ها به شمار می‌آید؛ این روش مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در بلیچینگ می‌توان به راحتی لکه‌ها و رنگدانه‌های زرد دندان را که در گذر زمان یا حتی دلایل ژنتیکی به وجود می‌آیند را از بین برد. از جمله مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·   روشی غیرتهاجمی و ایمن است.

·   نسبت به سایر روش‌های اصلاح طرح لبخند، هزینه کمتری دارد.

·   به طور معمول در یک جلسه در مطب قابل انجام خواهد بود.

·   بلیچینگ اعتماد‌به‌نقس و جذابیت فرد را افزایش می‌دهد.

·   از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های سفید کردن دندان است.

معایب بلیچینگ

با اینکه یکی از تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری دندان، روش انجام ساده‌ آن است؛ اما همانند بسیاری از درمان‌های زیبایی می‌تواند معایبی را نیز به همراه داشته باشد. از خطرات این روش می‌توان به تحریک و درد در لثه‌های برخی افراد اشاره کرد. همچنین ممکن است در بلیچینگ نتوانید نتیجه‌ای یکدست و هماهنگ بگیرید؛ چرا که بلیچینگ نمی‌تواند بر رنگ تاج و پرکننده‌های موجود اثر بگذارد و به طور معمول، دندان‌های طبیعی یا سالم‌، سفیدتر و روشن‌تر از دیگر دندان‌ها به نظر خواهند رسید.

از دیگر معایب سفید کردن دندان‌ها با بلیچینگ باید به این مورد اشاره کرد که این روش زیبایی، ماندگاری همیشگی ندارد و ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت در دندان‌ها شود.

جرم گیری دندان

اگر به دنبال تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری دندان هستید، تا بدانید کدام روش برای شما مناسب‌تراست؛ از معاینه و مشورت دندانپزشک خود غافل نشوید! به طور کلی زمانی که بزاق دهان به طور طبیعی با باکتری‌ها و میکروب‌ها و مواد غذایی ترکیب می‌شود، می‌تواند پلاک‌هایی را بر روی سطح دندان‌ها ایجاد کند. معمولا این پلاک در قسمت پایینی دندان و در کنار لثه تشکیل می‌شود و به راحتی قابل دسترسی نیست و نمی‌توان آن را با مسواک زدن از بین برد.

این پلاک‌ها را که به مرور زمان سخت می‌شوند را می‌توان با جرم‌گیری دندان از بین برد و سطح دندان‌ها را از رسوب‌هایی که بین دندان و لثه وجود داشتند، تمیز کرد. برای همین پس از جرم‌گیری دندان‌هایی تمیز و روشن‌تر خواهید داشت.  

مزایای جرم گیری

با اینکه تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری دندان در کاربردهایی که ارائه می‌دهند، متفاوت است اما هر دو به سفیدتر شدن دندان‌ها کمک می‌کنند. همچنین جرم‌گیری با از بین بردن پلاک‌ها و رسوبات موجود بر روی دندان‌ها، احتمال به وجود آمدن بیماری‌های التهابی و عفونی دندان و لثه را کاهش می‌دهد و از پوسیدگی آن نیز جلوگیری می‌کند. همچنین این روش بدون نیاز به تراشیدن دندان انجام می‌شود و هیچ آسیبی به مینای آن نمی‌رساند.

معایب جرم گیری

به طور معمول جرم‌گیری دندان معایب و خطرات قابل‌توجهی به همراه ندارد. تنها باید توجه داشته باشید که این روش دائمی نیست و احتمالا پس از گذشت زمان دوباره پلاک‌هایی بر روی دندان‌های خود خواهید دید؛ ازاین‌رو بهتر است برای حفظ و تداوم سلامتی دندان‌هایتان، سالیانه آنها را جرم‌گیری کنید. همچنین این روش برخلاف بلیچینگ تغییر رنگ قابل مشاهده‌ای در دندان‌ها به وجود نمی‌آورد.

برای سفید کردن دندان، بلیچینگ را انتخاب کنم یا جرم گیری؟

قبل از هر چیزی توصیه می‌شود که ابتدا تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری دندان را بدانید و سپس براساس نیاز خود، روش بهتر را انتخاب کنید. به عنوان مثال با اینکه جرم‌گیری، دندان‌ها را تمیز می‌کند و رسوبات آن را از بین می‌برد؛ اما تاثیر زیادی بر روی سفید شدن دندان‌ها نخواهد گذاشت. بلکه ممکن است کمی آنها را روشن‌تر کند. پس اگر تنها به دنبال این هستید که دندان‌هایی سفیدتر و درخشان‌تر داشته باشید؛ بهتر است به سراغ بلیچینگ دندان بروید.

آیا جرم گیری و بلیچینگ، دندان‌ها را ضعیف می‌کنند؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که روش‌های درمانی و زیبایی که برای سفید کردن دندان‌ها انجام می‌شود؛ با تراشیدن دندان همراه است و می‌تواند آنها را ضعیف کند؛ اما با وجود تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری در نحوه‌ی کارکرد آنها، هیچ یک از این دو روش سطح دندان را نمی‌تراشند و به مینای آن آسیب نمی‌رسانند. ازاین‌رو دندان‌ها را ضعیف نمی‌کنند.

هزینه جرم گیری و بلیچینگ دندان

یکی از مهم‌ترین عواملی که در هزینه روش‌های درمانی و زیبایی دندان‌ها اثر دارد، مهارت و تجربه دندانپزشک موردنظر است. مسلما هرچه متخصص شما تبحر بیشتری داشته باشد، هزینه بیشتری نیز دریافت خواهد کرد. علاوه بر آن روشی که برای انجام بلیچینگ یا جرم‌گیری در نظر گرفته‌اید می‌تواند بر هزینه نهایی تاثیر بگذارد. البته از آنجایی که جرم‌گیری روشی درمانی است هزینه کمتری نسبت به بلیچینگ دندان دارد و حتی هزینه آن، از جانب بیمه‌های تکمیلی پوشش داده می‌شود.

تمیز و سفید کردن دندان‌ها با بلیچینگ و جرم گیری

بلیچینگ و جرم‌گیری از جمله روش‌های دندانپزشکی هستند که با توجه به مزایایی که ارائه می‌دهند؛ توانسته‌اند محبوبیت زیادی به دست آورند. البته تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری، بیشتر در نحوه‌ی کارکرد، کاربرد و میزان سفیدی دندان‌ها مشاهده می‌شود. به طوری که روش جرم‌گیری بیشتر برای از بین بردن رسوبات دندانی و جلوگیری از عفونت لثه و پوسیدگی دندان انجام می‌گیرد؛ اما بلیچینگ روشی زیبایی است و تنها در سفید و روشن‌تر شدن دندان‌ها موثر است. شما می‌توانید با توجه به کاربردهای این دو روش، بهترین آن را انتخاب کنید و از سلامتی و زیبایی دندان‌های خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت بلیچینگ و جرمگیری

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.