Search
Close this search box.

برداشتن کامپوزیت دندان

اگر مجبور به برداشتن کامپوزیت دندان هستید؛ باید بدانید چندین روش برای حذف و ریمو کامپوزیت ونیر وجود دارد که با توجه به امکانات دندانپزشکی و وضعیت سلامت دندان و لثه‌های شما بهترین روش برای‌تان انتخاب خواهد شد.

اگر سوالی در زمینه حذف و ریمو کامپوزیت دارید می‌توانید در بخش نظرات همین صفحه از بهترین دندانپزشکان زیبایی بپرسید.

همچنین برای معاینه رایگان دندانپزشکی با بهترین دندانپزشک متخصص زیبایی در شرق تهران فرم زیر را تکمیل نمایید.

برای مشاوره و معاینه رایگان توسط متخصص فرم زیر را تکمیل نمایید، پذیرش کلینیک برای هماهنگی زمان دقیق معاینه با شما تماس خواهد گرفت.

1- حذف کامپوزیت با ورقه سمباده (Sandpaper Discs)

استفاده از ورقه سمباده یکی از قدیمی‌ترین روش‌های برداشتن کامپوزیت دندان به‌حساب می‌آید. در حال حاضر دندانپزشکان بسیار کمی از این شیوه برای ریمو کامپوزیت دندان بیمار خود استفاده می‌کنند. در این روش دندانپزشک کامپوزیت را به کمک ورقه‌های سمباده مخصوصی از سطح دندان جدا می‌کند. 

ورقه‌های سمباده به دلیل انعطاف‌پذیری خوبی که دارند، امکان دسترسی به بخش‌های مختلف دندان را فراهم می‌کنند؛ بنابراین کار با آن‌ها بسیار آسان است. 

2- ریمو کامپوزیت ونیر با دریل‌های کاربیدی

در این روش دندانپزشک به کمک دریل کاربیدی کامپوزیت روی دندان را حذف می‌کند. 

این وسیله از قدرت بالاتری نسبت به ورقه‌ سمباده برخوردار است به همین دلیل دندانپزشک به‌راحتی می‌تواند با اعمال فشار مناسب کامپوزیت روی دندان را جدا کند.

 البته دریل‌های کاربیدی یک مشکل اساسی دارند و آن هم عدم انعطاف‌پذیری است. 

این مشکل باعث می‌شود که دندانپزشک نتواند از دریل برای جدا کردن بخش‌هایی از کامپوزیت که دسترسی به آنها سخت است، استفاده کرد.

3- برداشتن کامپوزیت دندان با ابریژن

یکی دیگر از روش‌های برداشتن کامپوزیت دندان استفاده از ابریژن است. 

دندانپزشکان به کمک تکنولوژی ابریژن جریانی از هوای حاوی ذرات اکسید آلومینیوم را با استفاده از یک دستگاه مخصوص به روی بخش‌های مختلف دندان هدایت می‌کنند. 

این کار باعث می‌شود که کامپوزیت بدون ایجاد صدمه‌ای به مینای دندان برداشته شود. 

گاز فشرده از داخل این دستگاه با فشار بیرون می‌آید و به کامپوزیت برخورد می‌کند سپس بخش‌های جداشده با استفاده از یک ساکشن از دهان بیمار خارج می‌شوند.

در اینجا باید یادآوری کنیم که در نهایت تصمیم‌گیری برای نحوه برداشتن کامپوزیت دندان بر عهده دندانپزشک است.

4- حذف کامپوزیت ونیر با میکرو اچر

میکرو اچر یکی از ابزارهای دندانپزشکی است که برای تمیز کردن سطح دندان و حذف کامپوزیت استفاده می‌شود. 

این وسیله کاربردی می‌تواند با دقت بسیار بالایی کامپوزیت را در کمتر از چند دقیقه از سطح مینای دندان جدا کند. 

همچنین Micro-etcher محدودیت‌های دریل کاربیدی را ندارد و می‌تواند با چرخش 360 درجه به همه بخش‌های دندان دسترسی پیدا کند. همچنین از این وسیله در مرحله آماده‌سازی دندان‌ها قبل از اتصال کامپوزیت نیز استفاده می‌شود.

5- برداشتن ونیر کامپوزیت با لیزر

یکی از تکنولوژی‌های جدیدی که دراین زمینه وجود دارد استفاده از لیزر هست، در مقاله تحقیقاتی “Selective removal of esthetic composite restorations with spectral guided laser ablation” درباره این موضوع آماده است که:

We demonstrated that composite can be selectively removed from tooth buccal and occlusal surfaces at clinically relevant rates using a CO2 laser operating at 9.3-μm with high pulse repetition rates with minimal heat deposition

ncbi.nlm.nih.gov

آیا برداشتن کامپوزیت به دندان آسیب می‌رساند؟

روش‌های مختلفی برای ریمو کامپوزیت دندان وجود دارد و این کار به‌راحتی با استفاده‌ از تکنولوژی‌های جدید امکان‌پذیر است. 

با این‌ حال باید بدانید که حذف کامپوزیت بدون عوارض نیست. البته که مهارت دندانپزشک و نوع روشی که برای انجام این کار استفاده می‌شود هم می‌تواند در نوع و شدت عارضه مؤثر باشد. به‌طورکلی عوارض برداشتن کامپوزیت دندان را می‌توان به چند دسته تقسیم‌ کرد:

1- شکستی یا خراشیدگی مینای دندان

 یکی از اتفاقی که ممکن است در حین ریمو کامپوزیت رخ بدهد، خراشیدگی یا شکستن بخشی از مینای دندان است. مهارت دندانپزشک در اینجا اهمیت زیادی پیدا می‌کند. البته که جنس مینای دندان هم در بروز چنین عارضه‌ای بی‌تأثیر نیست.

2- حساس شدن دندان

 برخی از افراد پس از برداشتن کامپوزیت از حساس شدن دندان‌شان به سردی یا گرمی شکایت می‌کنند. 

در اغلب مواقع این عارضه زودگذر است و خودبه‌خود پس از مدتی برطرف می‌شود. 

بااین‌حال اگر همچنان بعد از گذشت چندین روز متوالی این حساسیت از بین نرفت باید برای معاینه دقیق‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

3- خونریزی لثه

یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است در پروسه ریمو کردن کامپوزیت برای بیمار به وجود بیاید، خونریزی لثه است. 

این عارضه نگران‌کننده نیست و دندانپزشک اقدامات لازم برای جلوگیری از خونریزی را انجام می‌دهد پس در این مورد نگران نباشید.

4- کدر شدن رنگ دندان

هدف بیماران از انجام کامپوزیت، داشتن دندان‌هایی شفاف و زیبا است. با برداشتن کامپوزیت دندان‌های شما به حالت قبل برمی‌گردند؛ با این تفاوت که ممکن است کمی کدرتر یا مات‌تر از قبل شده باشند. 

این اتفاق طبیعی است، زیرا همیشه مقداری از کامپوزیت به داخل مینای دندان نفوذ می‌کند و باعث تغییر رنگ دندان می‌شود.

5- پوسیدگی دندان

به‌طورکلی باید بدانید که مینای دندان پس از برداشتن کامپوزیت کمی دچار آسیب خواهد شد، زیرا دندانپزشک مجبور است بخشی از مینای دندان را تراش دهد. 

تراشیده شدن مینای دندان احتمال به وجود آمدن پوسیدگی را بیشتر می‌کنند به همین دلیل بعد از حذف کامپوزیت‌ها باید بیشتر از دندان‌های خود مراقبت کنید.

در چه مواردی برداشتن کامپوزیت دندان ضروری است؟

برخی از افراد به دلایل مختلفی مانند تغییر رنگ کامپوزیت دندان‌هایشان به دندانپزشک مراجعه می‌کنند و از آن‌ها می‌پرسند که آیا کامپوزیت دندان را می‌شود برداشت یا خیر؟ 

در اکثر مواقع هم با جواب مثبت دندانپزشک مواجه می‌شوند. دندانپزشکان به بیمارانی که دچار مشکلات زیر هستند، برداشتن کامپوزیت دندان را پیشنهاد می‌دهند.

1- پوسیدگی دندان‌ها

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت یکی از شایع‌ترین دلایل ریمو یا حذف کامپوزیت است. 

دندانپزشک برای اینکه بتواند به دندان آسیب‌دیده دسترسی داشته باشد و درمان پوسیدگی را انجام دهد باید کامپوزیت دندان را بردارد. 

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله عواملی است که باعث ایجاد پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت می‌شود.

2- آسیب‌دیدگی کامپوزیت

گاهی اوقات قسمتی از کامپوزیت دندان می‌شکند یا دچار ترک‌خوردگی می‌شود؛ در چنین مواقعی دو حالت اتفاق می‌افتد. 

در حالت اول امکان ترمیم کامپوزیت بدون نیاز به ریمو کردن آن وجود دارد پس دندانپزشک از گزینه برداشتن کامپوزیت استفاده نمی‌کند. 

در حالت دوم آسیب‌دیدگی به‌قدری شدید است که امکان ترمیم وجود ندارد. در این مواقع دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان زیر کامپوزیت مجبور به برداشتن آن خواهد شد.

3- نارضایتی از کامپوزیت قدیمی

مدت زیادی است که از کامپوزیت برای زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شود. 

در این سال‌ها متدها و محصولات جدیدی وارد بازار شده‌اند که از کیفیت و دوام بهتری برخوردار هستند. 

افرادی که سال‌ها پیش دندان‌های خود را کامپوزیت کرده‌اند ممکن است بخواهند کامپوزیت ونیرهای قدیمی را با انواع باکیفیت‌تر و زیباتر تعویض کنند. 

در چنین مواقعی دندانپزشک کامپوزیت‌های قدیمی را از دندان بیمار برمی‌دارد تا بتواند مراحل نصب کامپوزیت‌های جدید را انجام ‌دهد. 

پشیمانی بعد از کامپوزیت دندان هم از دیگر دلایل برداشتن کامپوزیت است. 

با انتخاب یک دندانپزشک ماهر و کار درست برای کامپوزیت دندان‌هایتان می‌توانید مانع از هدر رفتن وقت و پولتان شوید.

4- ابتلا به عفونت لثه

کامپوزیت در موارد اندکی می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود. 

دلیل ابتلا به عفونت هم در نود درصد مواقع رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. 

افرادی که دارای کامپوزیت دندان هستند باید دقت و وسواس بیشتری برای تمیزی دندان‌های خود به خرج دهند. 

در غیر این صورت با جمع شدن پلاک‌های دندانی، احتمال ابتلا به عفونت افزایش پیدا می‌کند. دندانپزشک برای درمان عفونت لثه مجبور به برداشتن کامپوزیت است.

5- انجام ارتودنسی

ارتودنسی یک روش بسیار خوب برای رفع نامنظمی دندان‌ها و تا حدودی اصلاح فک بالا و پایین است. 

افرادی که کامپوزیت دارند و به‌تازگی تصمیم به انجام ارتودنسی گرفته‌اند باید درباره کامپوزیت‌ دندان‌های خود با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنند. 

در بعضی از مواقع افرادی که نیاز به ارتودنسی دارند باید کامپوزیت دندان‌های خود را ریمو کنند زیرا کامپوزیت‌ها مانع از نصب درست براکت‌ها می‌شوند. 

بااین‌حال همیشه هم نیازی به انجام این کار نیست و با ترمیم کامپوزیت‌ها می‌توان از نصب درست براکت‌ها مطمئن شد.

آيا حذف (ریمو) کامپوزیت درد دارد؟

بعد از سؤال آیا امکان حذف کامپوزیت دندان وجود دارد؟ بیشترین سؤالات مربوط به میزان درد ریمو کردن کامپوزیت است. 

اگر شما هم نسبت به این مسئله دچار نگرانی هستید باید بدانید که دندانپزشک قبل از برداشتن ونیر کامپوزیت، بی‌حسی تزریق می‌کند بنابراین شما دردی احساس نخواهید کرد.

هزینه برداشتن کامپوزیت دندان چقدر است؟

عوامل مختلفی در تعیین هزینه برداشتن کامپوزیت مؤثر هستند. 

به‌عنوان‌مثال دستمزد پزشک و روشی که برای ریمو کامپوزیت استفاده می‌شود بیشترین تأثیر را بر روی هزینه انجام این کار دارد. 

همچنین مشکلاتی که بیمار به خاطر آن مجبور به ریمو کامپوزیت می‌شود هم در قیمت‌گذاری مؤثر است. 

در هر صورت اگر قصد حذف کامپوزیت دندان خود را دارید؛ بهتر است به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا پس از معاینه دقیق هزینه نهایی را به شما اعلام کند.

برداشتن کامپوزیت دندان بدون درد 

 حذف کامپوزیت دندان به دلایل مختلفی مانند ابتلا به عفونت لثه، درمان پوسیدگی دندان، آسیب‌دیدگی کامپوزیت و… برای برخی از افراد ضروری است. 

روش‌های مختلفی هم برای برداشتن کامپوزیت وجود دارد. 

انتخاب یک کلینیک معتبر برای انجام خدمات دندانپزشکی مانند ریمو کامپوزیت می‌تواند تا حدود زیادی خیال شما را بابت بروز عوارض احتمالی راحت کند. 

کلینیک ترنج با کادری مجرب و متخصص در فیلدهای تخصصی دندانپزشکی می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای ریمو کامپوزیت باشد. 

شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه خدمات مختلف دندانپزشکی از طریق شماره تماس‌های کلینیک با ما در ارتباط باشید.

6 پاسخ

  1. آیا برداشتن کامپوزیت دندان در خانه ممکن است یا باید حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

  2. من ۴ سال پیش ۸ واحد دندان فک بالا را به دلیل خرابی بین دندان‌ها کامپوزیت کردم. در حین کامپوزیت، دندان‌هایم کمی تراش خورد. دندانپزشکی که اخیراً به او مراجعه کردم گفته است که اگر کامپوزیت را بردارم و دوباره کامپوزیت نگذارم، بین دندان‌هایم فاصله می‌افتد و کوچک می‌شوند. آقای دکتر، آیا امکان دارد کامپوزیت را بردارم و فقط بین دندان‌ها را با کامپوزیت پر کنند و نه روی دندان‌ها؟ لطفاً راهنمایی کنید.

  3. من سه روز پیش چهار واحد از دندان‌هایم را کامپوزیت کردم، اما از این کار پشیمان شدم. چون دندان‌هایم سالم بودند و فقط برای زیبایی این کار را انجام دادم. حالا نگران این هستم که باکتری‌ها به راحتی به زیر کامپوزیت نفوذ کنند و باعث پوسیدگی دندان شوند. واقعاً پشیمانم. لطفاً در مورد پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت توضیح بدهید.

  4. من یک هفته پیش دندان‌هایم را پیش دکتری کامپوزیت کردم، اما از رنگ آن راضی نیستم. همچنین، به نظرم فکم جلو آمده است. آیا امکان دارد این کامپوزیت‌ها را کلاً بردارید؟ آیا تغییر رنگ کامپوزیت ممکن است؟

  5. من سه سال پیش هشت واحد از دندان‌هایم را کامپوزیت کردم، اما اصلاً از نتیجه راضی نیستم. دلم می‌خواهد کامل آن‌ها را در بیاورم. آیا این امکان وجود دارد؟

  6. سلام خسته نباشید ؛ ببخشید در این کلینیک تکنیک هایی که برای حذف کامپوزیت ونیر استفاده میکنین چیه ؟ آیا روش ابریژن و لیزر در کلینیک شما انجام میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برداشتن کامپوزیت دندان

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.