درمان دندانپزشکی در بارداری کلینیک دندانپزشکی ترنج

بارداری و درمان های دندانپزشکی

(کلینیک دندانپزشکی ترنج در تهرانپارس)

طبیعی است که برای بسیاری از مادران باردار این سوال و نگرانی پیش بیاید که آیا انجام درمان های دندانپزشکی در دوران بارداری مشکلی به وجود می آورد؟ و برای جلوگیری از این مشکلات چه کارهایی باید انجام بدهند؟ کلینیک دندانپزشکی ترنج در پاسخ به این نگرانی‌ ها توصیه می کند که با مراجعه سالانه به دندانپزشک و انجام اقدامات پیشگیرانه در دوران بارداری می توانند این نگرانی ها رو از بین ببرند.

Z

توصیه مهم کلینیک دندانپزشکی ترنج به مادران باردار : رسیدگی به دندان‌ ها به منظور پیشگیری در دوران بارداری برای اجتناب از عفونت‌ هایی مانند عفونت لثه در زنان باردار که می ‌توانند با زایمان زودرس در ارتباط باشند، از جمله کارهای ضروری در این دوران است.

به یاد داشته باشید که ایمن ‌ترین و بهترین اقدام دندانپزشکی برای مادران باردار موکول کردن تمامی کارهای غیرضروری مربوط به دندان‌ هایشان به بعد از زایمان است. اما با این حال، گاهی اوقات کارهای اورژانسی مثل درمان ریشه‌ دندان یا کشیدن دندان، لازم است. درمان‌ های گزینشی و اختیاری مانند سفید کردن و دیگر روش‌ های زیبایی دندانی، باید به بعد از تولد نوزاد موکول شوند.

استفاده از آنتی ‌بیوتیک :

بهتر است بدانید که برای جلوگیری از عفونت دندان ‌ها معمولاً از آنتی ‌بیوتیک استفاده می ‌شود. می ‌توان از آنتی ‌بیوتیک‌ هایی مانند پنیسیلین، آموکسی‌ سیلین و کلیندا مایسین، که در دسته B و ایمن برای بارداری هستند، در دوران بارداری با تجویز پزشک استفاده کرد.

کشیدن دندان در بارداری :

جالب است بدانید که در هر زمانی در دوران بارداری می ‌توانید دندان بکشید اما معمولاً دندانپزشک به شما توصیه می ‌کند که کشیدن دندان را به سه ‌ماهه‌ دوم موکول کنید. به این ترتیب، در سه ‌ماهه‌ اول که جنین در حال رشد است در معرض پرتو ایکس قرار نمی ‌گیرید.

پوسیدگی دندان در دوران بارداری :

مادران باردار توجه داشته باشند که پوسیدگی دندان معمولا به علت افزایش اسید روی مینای دندان اتفاق می افتد. زنان باردار در ابتدای دوران بارداری با افزایش اسید در دهان خود رو به رو خواهند شد. همچنین یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش پوسیدگی دندان در دوران بارداری تغییر رژیم غذایی است، و از آن جایی که مادر در این دوران بیشتر از گذشته به مواد مغذی خود اهمیت می دهد تا در رشد جنین خللی ایجاد نشود. در نتیجه ممکن است از مواد قندی بیشتری استفاده کند که در نهایت باعث افزایش پوسیدگی دندان در دوران بارداری می شود. بهتر است توجه داشته باشید که در این دوران رسیدگی به دندان ها و بهداشت دهان و دندان بیش از گذشته اهمیت دارد.

پر کردن دندان در بارداری :

همانطور که می دانید معمولا ترمیم و پر کردن دندان با درد و ناراحتی همراه است بنابراین باید با استفاده از بی حسی این عمل انجام شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که آیا استفاده از بی حسی برای مادران باردار خطرناک است؟ دندانپزشکان معمولا از داروی بی حسی لیدوکائین برای پر کردن دندان در دوران بارداری استفاده می کنند. بسیاری از مادران فکر می کنند که باید هرگونه درد و پوسیدگی دندان را در این دوران تحمل کنند این تصور کاملا اشتباه است زیرا ممکن است دندان پوسیده عفونت کند و عفونت از رگ های خونی به جنین منتقل شود.