Search
Close this search box.

بهترین رنگ کامپوزیت دندان چیست؟

رنگ کامپوزیت ونیر تنوع بسیار زیادی دارد؛ از این جهت دست افراد برای انتخاب رنگ باز است و می‌توانند رنگ‌های دلخواه از جمله رنگ کامپوزیت a2 را انتخاب کنند.

داشتن دندان‌های خراب و بد رنگ یکی از عوامل مهم کاهش اعتماد به نفس به شمار می‌رود و اغلب افراد برای فرار از این احساس ناخوشایند، به دنبال راه چاره می‌گردند.

یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن لبخندی زیبا و دلنشین، بهره بردن از کامپوزیت دندان است. این درمان منحصر به فرد، تنوع رنگی بسیار زیادی دارد و این امکان را به شخص می‌دهد تا رنگ دلخواه خود را انتخاب کند.

البته باید در نظر داشت که معیارهای گوناگونی از جمله رنگ پوست برای انتخاب رنگ کامپوزیت وجود دارد که بیمار باید با کمک دندان‌پزشک خود این عوامل را بررسی کرده و بهترین رنگ را انتخاب کند.

کامپوزیت دندان چند رنگ دارد؟

همان‌گونه که بیان شد کامپوزیت دندان رنگ‌های بسیار متنوعی دارد. در واقع یک کاتالوگ مخصوص رنگ سایه‌های دندان به بیمار ارائه می‌شود که سایه رنگ دندان را در چهار دسته‌بندی A, B, C, D تقسیم می‌کند.

این دسته‌بندی با توجه به ترتیب خاص خود، سایه رنگ‌های دندان را به قهوه‌ای متمایل به قرمز، قهوه‌ای متمایل به زرد، خاکستری و خاکستری متمایل به قرمز تقسیم می‌‎کند و طیف وسیعی از رنگ‌ها را درون خود جای می‌دهد.

باید در نظر داشت که این چهار دسته، سایه‌های استاندارد در کامپوزیت هستند که درجه روشنایی آن‌ها از یک الی چهار قابل دسترسی است و در این میان شماره 1 روشن ترین رنگ کامپوزیت دندان به حساب می‌آید. از جمله متداول‌ترین رنگ سایه‌های کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ کامپوزیت دندان

  • A1
  • A2
  • A3
  • A3.5
  • A4
  • B1
  • B2
  • B3
  • C3
  • CV
  • CVD
  • BW
  • XBW

البته هر فردی باید با توجه به بعضی از نکات، برای انتخاب رنگ متناسب کامپوزیت اقدام کند. در غیر این صورت ممکن است تناسبی میان رنگ دندان و سایر اجزای صورت وجود نداشته باشد و ظاهر فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه بهترین رنگ کامپوزیت را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان باید به یک سری نکات و فاکتورها توجه داشت تا رنگ انتخاب شده، بیشترین تناسب را با ظاهر فرد داشته باشد و زیبایی بیشتری به او ببخشد.

لازم به ذکر است که دندان‌پزشک در گزینش رنگ‌های کامپوزیت به بیمار کمک کرده و با بیان انواع تاثیرات رنگ‌ها بر یکدیگر، بهترین گزینه را به بیمار پیشنهاد می‌دهد.

همچنین بخوانید: قیمت کامپوزیت دندان

از جمله عواملی که در هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت دندان باید به آن توجه داشت عبارت‌اند از:

  • رنگ پوست
  • رنگ چشم 
  • رنگ مو و…

نظر دندان‌پزشک به بیمار این امکان را می‌دهد تا کامپوزیت دندان با رنگ طبیعی برای دندان‌های خود انتخاب کند. بنابراین در این میان توجه به نظر متخصص بهترین راه برای به دست آوردن لبخندی زیبا خواهد بود و نباید از آن غفلت کرد.

بهترین رنگ کامپوزیت دندان

ماندگاری رنگ کامپوزیت دندان چقدر است؟

ماندگاری رنگ کامپوزیت، بستگی به عوامل مختلف محیطی و ژنتیکی دارد و نمی‌توان معیار دقیقی برای آن در نظر گرفت. اما به صورت میانگین این درمان 5 الی 10 سال دوام و ماندگاری خواهد داشت. از جمله عواملی که در ماندگاری انواع رنگ کامپوزیت دندان b1 تاثیر می‌گذارند؛ عبارت‌انداز:

جنس دندان بیمار

همان‌گونه که بیان شد، یکی از عوامل تاثیرگذار در ماندگاری رنگ کامپوزیت، عوامل ژنتیکی است و نمی‌توان از آثار آن چشم پوشی کرد.

جنس دندان افراد یکسان نیست، به همین دلیل دندان‌های برخی افراد سریع‌تر به خرابی واکنش نشان می‌دهند در حالی که برخی دیگر دندان‌های مقاومی در برابر رنگ گرفتگی و سایر مشکلات دارند. از این رو ممکن است سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان نیز برای ایشان به سرعت رنگ خود را از دست داده و کدر شود.

مراقبت از دندان ها

از جمله مهم‌ترین دلایلی که به سلامت یا خرابی دندان‌ها می‌انجامد، مراقبت کردن از دندان است. به عبارت بهتر برای حفظ رنگ کامپوزیت دندان bw، b1 و… باید توصیه‌های دندان‌پزشک را جدی گرفت و با انجام مراقبت‌های لازم به طول عمر و دوام رنگ کامپوزیت یاری رساند.

جنس مواد اولیه کامپوزیت

استفاده از مواد اولیه مرغوب یک امر مهم برای ماندگاری رنگ کامپوزیت دندان است. مواد باکیفیت به فرد این امکان را می‌دهند تا در زمان طولانی، ظاهر دندان‌های خود را به زیبایی حفظ کند و با مشکلی روبرو نشود.

در حالی که مواد نامرغوب طی مدت کوتاهی، ظاهر اولیه خود را از دست می‌دهند و باعث می‌شوند تا بیمار مجددا مجبور به ترمیم کامپوزیت خود شود.

مهارت دندانپزشک

مهارت دندان‌پزشک در نصب کامپوزیت و اعمال صحیح مواد بر روی دندان، تاثیر زیادی در ماندگاری رنگ و خود کامپوزینت دارد. چنانچه پزشک، مهارت کافی برای اعمال کامپوزیت را نداشته باشد، رنگ انواع کامپوزیت از جمله رنگ کامپوزیت دندان xbw  طی زمان‌ کوتاه‌تری کدر شده و ظاهر اولیه خود را از دست می‌دهد.

سفید کردن دندان طبیعی که تاثیری در رنگ کامپوزیت دارد؟

سفید کردن دندان‌های طبیعی یک امر مهم در داشتن دندان‌هایی یکدست و زیبا تلقی می‌شود. از آن‌جایی که اغلب مراجعه‌کنندگان برای کامپوزیت، دندان‌هایی زرد و کدر دارند باید برای تمیز کردن آن اقدام کرد در غیر این صورت تاثیر بسیار بدی در رنگ نهایی کامپوزیت می‌گذارد.

بنابراین دندان‌پزشک با بهره بردن از شیوه‌های سفید کردن دندان از جمله بلیچینگ، اقدام به روشن کردن رنگ دندان‌های طبیعی بیمار می‌کند تا ظاهر کامپوزیت یکدست و زیبا شود.

پس از این فرایند، متقاضی می‌تواند از میان انواع رنگهای کامپوزیت ونیر، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرده و لبخندی زیبا برای خود بسازد.

نکات مهم برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چند رنگ دارد که هر کدام در یکی از چهار دسته‌بندی از سایه‌های کامپوزیت a, b, c, d قرار می‌گیرند.

جالب توجه است که این سایه‌ها در درجه‌بندی 1 الی 4 قرار دارند و به ترتیب در رنگ‌بندی روشن‌تر و تیره‌تر قرار داده می‌شوند.

هر فرد باید متناسب‌ترین رنگ را برای دندان خود با توجه به عواملی از جمله رنگ پوست، رنگ چشم و… انتخاب کند چراکه همیشه روشن ترین رنگ کامپوزیت دندان برای همه اشخاص مناسب نیست و ممکن است تاثیر منفی در ظاهر ایشان بگذارد.

ماندگاری رنگ کامپوزیت تحت تاثیرعوامل گوناگونی از جمله نوع دندان فرد، نوع کامپوزیت، مهارت پزشک و… قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.