Search
Close this search box.

از بین بردن فاصله بین دندان‌ها

فاصله بین دندان یا دیاستم، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند زیبایی لبخند را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش اعتماد به نفس افراد شود. این عارضه در هر نقطه از دهان می‌تواند ایجاد شود؛ اما بیشتر در فک فوقانی و بین دو دندان جلویی به وجود می‌آید. به طور کل فاصله بین دندان‌ها باید در حدی باشد که بتوان نخ دندان را از آن عبور داد و در صورتی که این فاصله بیشتر از این حد باشد، به عنوان دیاستم مطرح می‌شود.

اگر به دنبال راه حلی برای پر کردن فاصله دندان‌های خود هستید یا همیشه در مورد علت آن فکر کرده‌اید، این راهنما همه مطالبی را که برای برداشتن اولین قدم به سمت لبخندی زیبا و جذاب، نیاز دارید را پوشش می‌دهد.

خطرات پر نکردن فاصله بین دندان‌ها چیست؟

ظاهر شدن شکاف و فاصله بین دندان‌های شما می‌تواند بر اعتماد به نفس و رضایت شما از لبخندتان تأثیر بگذارد.

متأسفانه شکاف‌ها بیش از یک موضوع و مسئله زیبایی اهمیت دارند. اگر به فکر پر کردن فاصله بین دندان خود نباشید و برای درمان اقدامات نکنید، دندان‌های شما می‌توانند تا زمانی که مشکلاتی مانند ناهماهنگی بایت ایجاد شود، به جابه‌جایی خود ادامه دهند.

اگر دندان‌ها به درستی در راستای هم قرار نگیرند، نیروهای ناشی از جویدن یا بستن دهان می‌توانند منجر به شکستگی و ترک خوردن دندان‌ها شوند.

فاصله بین دندان‌ها نیز شما را در معرض خطر بیشتری برای عفونت دهان قرار می‌دهد. ذرات غذا می‌توانند در شکاف بین دندان‌ها گیر کنند و باعث رشد و گسترش باکتری‌ها شوند. فعالیت سریع باکتری روی لثه و دندان می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در لثه، حفره دندان و بوی بد دهان شود.

در موارد شدید، بی توجهی به پر کردن فاصله دندان‌ها می‌تواند سلامت کلی شما را به خطر بیندازد. باکتری‌ها می‌توانند از طریق دندان‌ها و لثه‌ها به جریان خون نفوذ کرده و به بقیه بدن شما حمله کنند. افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی داشته و عفونت‌های دهانی دارند بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی و آسیب به سایر اندام‌ها هستند.

علت فاصله افتادن بین دندان ها

قبل از هر اقدامی برای پر کردن فاصله دندان، باید علت به وجود آمدن دیاستم را مشخص کنید. اگر بدون توجه به علت آن یک شیوه درمانی را انتخاب کنید؛ احتمال بازگشت عارضه وجود دارد. از علل شایع فاصله افتادن بین دندان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دندان غائب

دندان غائب یعنی دندانی که در فک وجود ندارد و این امر بدان معنی است که جای یک دندان در فک خالی می‌ماند و با رشد دیگر دندان‌ها، دیاستم ایجاد می‌شود.

اندازه دندان و فک

اگر اندازه دندان‌ها نرمال و فک بسیار بزرگ باشد یا این که اندازه فک نرمال و دندان‌ها بیش از حد کوچک باشند، فاصله بین دندان‌ها به وجود می‌آید.

مکیدن انگشت

مکیدن انگشت، شایع‌ترین علت اوربایت است؛ اما می‌تواند عارضه دیاستم را نیز به وجود بیاورد. برخی افراد این عادت بد مکیدن انگشت را دارند که در نهایت با مشکل فاصله افتادن بین دندان‌هایشان مواجه خواهند شد.

سایز فرنوم

لبیال فرنوم، یک زائه کوچک و متعلق به لثه بوده که دندان‌های جلو و فک فوقانی را به داخل لب بالا وصل می‌کند و با بالا نگه داشتن لب می‌توان آن را دید. اگر سایز فرنوم بیش از حد بزرگ شود؛ می‌تواند باعث فاصله افتادن بین دندان‌ها شود.

فیزیولوژیک

شیوع دیاستم میانی در 6 سالگی 98 درصد، 11 سالگی 49 درصد و 12 تا 18 سالگی 7 درصد است.

بیماری های لثه

بیماری‌ها و مشکلات مربوط به لثه می‌تواندد باعث تحلیل استخوان فک و دیاستم شوند و این علت، جدی‌ترین دلیل برای فاصله افتادن بین دندان‌ها است.

زبان زدن

زبان زدن به دندان‌های جلویی فک فوقانی، آن‌ها را به سمت جلو حرکت می‌دهد و در طی زمان باعث فاصله افتادن بین آن‌ها می‌شود.

پایین بودن اتصال عضله

در دهان، یک عضله باعث اتصال بین لب بالا و لثه می‌شود. در صورتی که اتصال این عضله پایین باشد؛ می‌تواند دیاستم ایجاد شود.

دندان اضافی

دندان اضافی یا مزیودنس در پشت دندان‌ها در می‌آیند و از حرکت کردن دندان‌ها و پر کردن فاصله دندان جلوگیری می‌کنند.

روش‌های از بین بردن فاصله بین دندان

برای بستن فاصله بین دندان، روش‌های مختلفی وجود دارد که براساس میزان فاصله، علت ایجاد فاصله، شرایط فرد، هزینه و موارد دیگر انتخاب می‌شوند.

ارتودنسی

ایمن‌ترین، اصولی‌ترین و قدیمی‌ترین روش برای پر کردن فاصله دندان جلو و دیگر دندان‌ها، ارتودنسی است. در این روش با کمک سیم‌کشی، دندان‌ها را به سمت درست هدایت کرده و فاصله بین آن‌ها را پر می‌کنند. چگونگی و مدت زمان مورد نیاز ارتودنسی را متخصص ارتودنسی پس از معاینه مشخص می‌کند و با توجه به وضعیت دندان‌ها، بندهای ارتودنسی را با بهترین روش در بهترین محل قرار می‌دهد.

در صورتی که فاصله بین دندان‌ها یک عارضه جدی به شمار نیاید و پزشک تشخیص دهد که نیازی به قرار گرفتن 24 ساعته بریس در دهان نیست، می‌توان از ارتودنسی متحرک برای پر کردن فاصله کمک گرفت.

پلاک نگهدارنده

ریتینر یا پلاک نگهدارنده، بهترین روش برای ترمیم فاصله بین دندان جلو است که به تازگی ایجاد شده و بسیار باریک است. این نگه دارنده می‌تواند در عرض دو هفته دندان‌ها به سمت یکدیگر حرکت داده و فاصله ایجاد شده را ببندد.

باندینگ

کامپوزیت باندینگ، یکی دیگر از روش‌های پر کردن فاصله دندان است که باعث اصلاح طرح لبخند می‌شود. بهتر است قبل از انجام این روش، با بلیچینگ دندان‌ها را سفید کرده و پس از 10 تا 14 روز، کامپوزیت باندینگ را بین دندان‌ها قرار داده و فاصله را پر کنید.

لمینت دندان

لمینت ونیر بهترین روش درمانی برای موارد زیر است:

·  دیاستم به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به وجود آمده است.

·  به درمان تکمیلی پس از ارتودنسی نیاز دارد.

·  اصلاح کردن مثلث سیاه

·  بستن فاصله بین دندان ناشی از بیماری و تحلیل لثه

توجه داشته باشید که ونیر فقط برای ترمیم فاصله دندان جلو استفاده می‌شود.

روکش

روکش دندان، یک پوسته از جنس سرامیک بوده که می‌توان آن را برای اصلاح آسیب‌های دندانی روی اکثر دندان‌ها قرار داد و دیاستم نیز یکی از این آسیب‌ها بوده که با روکش اصلاح می‌شود.

ایمپلنت دندان

برای حل مشکل دندان‌های غائب، می‌توان از درمان ایمپلنت دندان کمک گرفت. در ایمپلنت یا کاشت دندان، یک میله تیتانیومی را تحت عنوان ریشه دندان در استخوان فک قرار می‌دهند و پس جوش خوردن میله به استخوان که حدودا چند ماه طول می‌کشد، یک روکش که کاملا شبیه دندان طبیعی است را روی آن قرار می‌دهند. به این ترتیب یک پروتز دندانی کاملا طبیعی جایگزین دندان غائب می‌شود.

فرنکتومی

فرنکتومی، جراحی برای برداشتن فرنوم بزرگ است که باعث فاصله افتادن بین دندان‌های جلویی شده است. این روش جراحی پیش از ارتودنسی صورت می‌گیرد و برای پر کردن فاصله دندان جلو مورد استفاده است.

هزینه بستن فاصله بین دندان‌ها

هزینه پر کردن فاصله دندان‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما مهم‌ترین عامل، روش درمان است. به طور مثال، تعرفه کامپوزیت و لمینت از روکش بیشتر بوده و دوام بیشتری نیز دارند یا بین ارتودنسی ثابت و متحرک تفاوت قیمت بارزی وجود دارد. انتخاب روش درمانی بر عهده پزشک است که با توجه به نوع مشکل و علت آن، روش درمانی را مشخص می‌کند.

آیا میتوان فاصله بین دندان را به طور دائمی پر کرد؟

فاصله بین دندان‌ها می‌تواند به علت‌های مختلفی از جمله بیماری لثه، بزرگ بودن فک، کوچک بودن دندان، بزرگ بودن فرنوم، مکیدن انگشت، زبان زدن و موارد دیگر رخ بدهد که با توجه به علت آن، روش‌های درمانی مختلفی نیز وجود دارند.

برای بستن فاصله بین دندان می‌توان از روش ارتودنسی، کامپوزیت، لمینت، باندینگ، فرنوکتومی و روکش کمک گرفت که هر کدام براساس شرایط بیمار انتخاب می‌شوند و تعرفه متفاوتی نیز دارند. با ترمیم فاصله بین دندان، زیبایی لبخند و اعتماد به نفس به افراد باز می‌گردد.

چه مدت طول می کشد تا شکاف دندان بسته شود؟

بسته شدن فاصله بین دندان به عوامل زیادی همچون تراکم استخوان، درجه ناهماهنگی و سن شما بستگی دارد که تمامی این عوامل بر نوع و زمان پاسخ دهی درمان تأثیر می‌گذارند.

در مورد مدت زمانی که طول می‌کشد تا درمان اثر کند، لازم است بگوییم که تقریبا تغییرات جدی پس از چهار تا شش هفته خود را نشان می‌دهند؛ بنابراین بستن فاصله بین دندان در هر درمان منحصر به فرد است و ترمیم با کیفیت خوب می‌تواند بین 6 تا 24 ماه طول بکشد.

پیشگیری از ایجاد شکاف بین دندان

پیشگیری از همه موارد دیاستما ممکن نیست. با این حال، اگر بیماری یا عادات لثه دلیل به وجود آمدن  فاصله بین دندان است، می‌توان با رعایت بهداشت دهان و دندان از این مشکل جلوگیری کرد. راه های جلوگیری شامل موارد زیر می‌شود:

·  مسواک زدن دو بار در روز

·  نخ دندان کشیدن روزانه

·  مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه و تمیز کردن

·  اجتناب از مکیدن شست و کمک به کودکان برای ترک این عادت

·  اصلاح رفلکس‌های بلع

لبخندی زیباتر با بستن فاصله بین دندان ها

دیاستما یا شکاف بین دندان‌ها، وضعیتی است که زیبایی ظاهری بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسته به علت به وجود آمدن آن، درمان دیاستما متفاوت است.

بریس‌ها یک راهکار عالی برای رفع دائمی هستند و روکش، لمینت و کامپوزیت از دیگر روش‌های از بین بردن این فاصله هستند. بسته به اندازه و آناتومی دندان شما، دندانپزشک روش مناسب را برایتان انتخاب می‌کند. متخصص ارتودنسی در مورد تمام گزینه‌های مربوط به مشکل فردی شما، همراه با تمام جزئیات مهم به شما توصیه می‌کند.

با ترمیم فاصله بین دندان با اعتماد به نفس لبخند بزنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از بین بردن فاصله بین دندان ها با کامپوزیت ونیر

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.