درمان ریشه دندان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی اوقات درد دندان‌تان غیرقابل تحمل شده است و با خوردن مسکن هم کاری از پیش نرفته باشد! اغلب مواقعی که درد دندان فرد را آزار می‌دهد، به علت وجود پوسیدگی‌هایی در ریشه دندان است که عصب‌های کانال را تحت تاثیر قرار می‌دهند و موجب دردی آزاردهنده می‌شوند.

درمان ریشه دندان که باید توسط یک متخصص انجام بگیرد، در این زمان به شما کمک می‌کند تا پوسیدگی‌های دندان خود را از بین ببرید، به درستی عصب‌کشی کنید و از دست دندان درد راحت شوید.

به نظر شما درمان ریشه به همین راحتی قابل انجام است؟

از آنجایی که درمان ریشه دندان با کانال‌های عصبی در ارتباط است؛ باید توسط فردی با مهارت کافی انجام بگیرد؛ چرا که اگر درمان به درستی انجام نشود، نه تنها درد را از بین نمی‌برد، بلکه زمینه پوسیدگی بیشتر دندان را نیز فراهم می‌آورد.

ازاین‌رو انتخاب بهترین متخصص ریشه دندان در تهران در حفظ سلامت دندان‌های شما نقش مهمی ایفا می‌کند. اما ویژگی‌های یک متخصص خوب برای درمان ریشه چیست و بهترین مراکز تخصصی درمان ریشه در تهران چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

درمان ریشه دندان چیست؟

در زیر تاج دندان و در قسمت ریشه، اعصاب و عروق اصلی دندان در بافتی نرم قرار گرفته‌اند که به آن پالپ نیز گفته می‌شود.

پالپ دندان

به طور معمول زمانی که این محل دچار عفونت یا پوسیدگی شود، فرد با احساس درد مواجه شده و باید نسبت به درمان ریشه دندان اقدام کند.

این درمان به خارج کردن بافت خراب از ریشه می‌پردازد و با تمیز کردن کانال‌های ریشه دندان، آنها را توسط موادی مخصوص پر می‌کنند و مانع از پوسیدگی مجدد قسمت زیرین دندان می‌شوند. با درمان ریشه، دیگر فرد با احساس درد و ناراحتی مواجه نخواهد شد.

انواع روش‌های درمان ریشه دندان

با توجه به مشکلی که برای ریشه دندان به وجود آمده است، متخصص درمان ریشه دندان باید روش مناسب را انتخاب کند تا بهترین نتیجه را با کمترین عوارض در پی داشته باشد.

معمولا عفونت‌هایی که در کانال ریشه دندان اتفاق می‌افتند ناشی از ترک، شکستگی و پوسیدگی‌های عمیق هستند و با نشانه‌هایی همچون افزایش حساسیت دندان‌ها به دمای مایعات، خرابی و وجود حفره‌های سیاه در دندان، تورم در ناحیه فک و لثه دیده می‌شوند.

به همین علت با توجه به علت خرابی دندان، روش‌های مختلفی برای درمان آن انجام می‌گیرد که در بهترین مراکز تخصصی درمان ریشه دندان، به بهترین نحو ارائه می‌شوند. از جمله روش‌های درمان ریشه دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

درمان ریشه دندان چگونه است؟

درمان ریشه دندان از تخصصی‌ترین درمان‌های دندانپزشکی به شمار می‌رود و مراحل حساسی دارد. چرا که اگر به درستی انجام نگیرد، بیمار نیاز به انجام درمان ریشه مجدد دارد که به مراتب سخت‌تر از درمان ریشه معمولی یا همان عصب‌کشی است.

برای همین متخصص درمان ریشه دندان، باید از مهارت‌های کافی و تخصص لازم برخوردار باشد تا روند درمان به خوبی انجام گیرد. در ادامه به مراحل درمان ریشه دندان به صورت مختصر پرداخته شده است.

1. در ابتدا برای تشخیص میزان آسیب‌دیدگی دندان و انتخاب روش مناسب برای درمان، عکس‌برداری و رادیوگرافی از دندان انجام می‌شود.
  2. پس از معاینات اولیه، متخصص درمان ریشه دندان با تزریق بی‌حسی موضعی در فک، قسمت مورد نیاز از تاج دندان را می‌تراشد و بخش پوسیده را برمی‌دارد.
  3. با ظاهر شدن ریشه دندان، دندانپزشک می‌تواند به طور کامل کانال ریشه دندان را ضدعفونی کند و عروق عصبی پالپ را از میان بردارد تا در آینده برای فرد درد و ناراحتی ایجاد نکنند.
  4. پس از پاک‌سازی کانال‌های ریشه دندان، دندانپزشک با مواد مخصوص، ریشه دندان را پر می‌کند و بعد از گذشت مدت زمان کافی، با پر کردن نهایی مراحل درمان ریشه اتمام می‌یابد.

عواقب عدم توجه به درمان ریشه دندان

برخی از افراد به خاطر سهل‌انگاری یا ترس از دندانپزشکی از درمان ریشه دندان‌های خود دوری می‌کنند.

به عقب انداختن روند درمان نه تنها باعث ایجاد درد و ناراحتی بیشتر شما می‌شود، بلکه منجر به گستردگی پوسیدگی دندان خواهد شد. ازاین‌رو ممکن است عواقبی همچون لق شدن دندان، از بین رفتن آن و حتی عفونت لثه را در پی داشته باشد.

همچنین درمان به موقع ریشه دندان توسط یک متخصص مجرب به شما این امکان را می‌دهد که مانع از انتقال عفونت به دندان‌های مجاور شوید، زیبایی و سلامت دندان خود را حفظ کنید و به صورت ساده‌تر و با درد کمتری روند درمان خود را انجام دهید.

چه زمانی باید به مرکز تخصصی درمان ریشه دندان مراجعه کنیم؟

حال که با خطرات و آسیب‌های خرابی ریشه دندان و روش‌های درمان آن آشنا شدید؛ این سوال پیش می‌آید که علائم آسیب‌دیدگی ریشه دندان چیست و چه زمانی باید به متخصص درمان ریشه مراجعه کنیم؟

در ادامه به علائمی که نشان می‌دهند به درمان ریشه دندان نیاز دارید، پرداخته شده است.

1. وجود حساسیت دندان‌ها نسبت به دمای مایعات و خوردن خوراکی‌های سفت
  2. وجود سوراخ و حفره‌های سیاه و عمیق بر روی دندان
  3. بروز التهابات و تورم لثه‌ها
  4. پوسیدگی دندان
  5. بروز دردهای شدید دندانی
  6. وجود خرابی در تاج دندان

متخصص ریشه دندان چه می‌کند؟

متخصص ریشه دندان یا اندودنتیست‌ها، متخصصین دندانپزشکی هستند که در درمان عفونت و آسیب‌های مربوط به ریشه دندان از دانش کافی و تخصصی بهره‌مند هستند.

از آنجایی که درمان ریشه دندان با برداشتن بافت‌های زنده از داخل کانال ریشه و عصب‌ها سروکار دارد، اندودنتیست باید از مهارت‌های لازم برای تشخیص میزان و سطح پوسیدگی و انتخاب روش مناسب برای درمان برخوردار باشد و همچنین بتواند به درستی از ابزار و تجهیزات لازم و پیشرفته در جهت روند درمان استفاده کند.

یک متخصص ریشه دندان با کمک روش‌های درمانی همچون عصب‌کشی، باکتری‌هایی که در کانال ریشه آلودگی ایجاد کرده‌اند را از بین می‌برد و مانع از ایجاد عفونت مجدد دندان و پوسیدگی بیشتر آن می‌شوند.

از دیگر توانایی‌های متخصص درمان ریشه دندان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. درمان ریشه‌های منحنی دندان
  2. درمان ریشه‌های چند کاناله
  3. درمان ریشه‌های بلند با دسترسی سخت
  4. درمان آسیب‌هایی همچون تروماتیک
  5. درمان ریشه با حساسیت ویژه برای خانم‌های باردار
  6. درمان ریشه دندان‌های انتهایی
  7. درمان ریشه مجدد
  8. جراحی اپیکو

ویژگی‌های بهترین متخصص ریشه دندان در تهران

با توجه به این که درمان ریشه دندان نیاز به تبحر و مهارت کافی و تخصصی دارد؛ بسیار مهم است که در انتخاب دندانپزشک خود دقت بیشتری به خرج دهیم. اما برای پیدا کردن یک متخصص خوب باید به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟

1. متخصص باید از دانش و مهارت کافی برای جراحی‌های مورد نیاز و درمان ریشه دندان برخوردار باشد.
  2. توانایی استفاده از تجهیزات پیشرفته دندانپزشکی برای انجام انواع روش‌های درمانی را داشته باشد
  3. خونسرد و با اعتمادبه‌نفس، کار خود را انجام دهد و بتواند بیمار را آرام کند.
  4. به بیماران خود مراقبت‌های ویژه و مورد نیاز پس از درمان را آموزش دهد.

همچنین یک متخصص خوب، باید از توانایی حل مسئله نیز برخوردار باشد، چرا که هر بیمار می‌تواند شرایط به خصوصی داشته و به روش‌های متنوعی برای درمان نیاز داشته باشد.

شما می‌توانید برای انتخاب بهترین متخصص درمان ریشه در تهران، به کلینیک دندانپزشکی ترنج در شرق تهران مراجعه کنید و از مهارت‌های دندانپزشکان مجرب و متخصص بهره‌مند شوید.

مرکز تخصصی درمان ریشه دندان در تهرانپارس

امروزه مشکلات دهان و دندان در کودکان و بزرگسالان بسیار دیده می‌شود.

یکی از رایج‌ترین این مشکلات، پوسیدگی‌های شدید دندانی است که باعث خرابی و آسیب‌دیدگی ریشه دندان‌ها می‌شود.

برای همین درمان ریشه دندان از پرمخاطب‌ترین روش‌هایی است که در کلینک‌های تخصصی دندانپزشکی انجام می‌گیرد و مانع از آسیب رسیدن بیشتر به دندان‌ها و پوسیدگی گسترده آنها می‌شود.

البته از آنجایی که این روش درمان از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است، باید روند آن تحت یک متخصص باتجربه صورت گیرد تا سلامتی دندان‌ها به خوبی حفظ شود.

انتخاب یک متخصص درمان ریشه دندان در شرق تهران به شما کمک می‌کند تا با خیالی راحت روند درمان خود را شروع کنید و از خدمات ویژه مراکز تخصصی بهره‌مند شوید.