Search
Close this search box.

کراس بایت چیست

کراس بایت نوعی ناهماهنگی بین دندان ها می باشد که در آن یک یا چند دندان موقعیتی نادرست نسبت به دندان های فک مقابل دارند و همچنین به زبان یا گونه بیشتر از موقعیت ایده آل خود نزدیک هستند گفتنی است کراس بایت باعث می شود تا فک ها به درستی بسته نشوند بنابراین در این صورت غذا خوردن و صحبت کردن نیز برای شما سخت می شود این وضعیت ممکن است تاثیر روان شناختی بر روی شما بگذارد و سبب کاهش اعتماد به نفش شما گردد اصلاح کراس بایت اهمیت زیادی دارد چرا که منجر به عدم رشد تناسب فک ها می شود و در نهایت یک طرف فک بزرگ تر می شود.

علائم نشان دهنده کراس بایت

  1. وجود سردردهای شدید
  2. یک یا چند دندان درد می گیرد
  3. دو ردیف دندان‌ های مقابل بر یکدیگر تماس ندارند
  4. فرد نمی ‌تواند تکلم و تلفظ صحیح داشته باشد و نوک زبانی صحبت می‌ کند
  5. دائماً سطح داخلی گونه و زبان هنگام غذا خوردن و صحبت کردن گاز گرفته می‌ شود

کراس بایت فقط باعث نازیبایی لبخند و چهره نمی‌شود بلکه مشکلات دیگری نیز ایجاد بکند که عبارت اند از :

کراس بایت چیست

1-  پوسیدگی دندان ها :

در صورتی که دندان ها با یک دیگر هماهنگ نباشند، تمیز کردن آن ها سخت ‌تر است و احتمال تجمع ذرات غذا، پلاک و باکتری ‌ها در بین دندان ‌ها افزایش می ‌یابد. اگر نتوانید به درستی دندان ‌های خود را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید به‌ سهولت دچار پوسیدگی دندان می‌شوید.

2- وجود سردرد های شدید :

بهتر است بدانید که کراس بایت نه تنها در افراد بزرگسال بلکه حتی در کودکان نیز سردرد ایجاد می‌ کند. دندان ‌ها تنها برای جویدن غذا طراحی نشده اند بلکه عضلات صورت را نیز پشتیبانی می‌کنند. هنگامی که فک ها با یکدیگر متناسب و هماهنگ نباشند، فشار زیادی در مفصل و عضلات فک ایجاد می ‌شود که به واسطه عصب ها به مغز مرتبط هستند بنابراین فشار به صورت سیگنال درد ارسال می‌شود. در نهایت این وضعیت باعث سردرد می‌شود.

درمان کراس بایت :

1- ارتودنسی دندان :

براکت و یا وسیله ‌های دیگر ارتودنسی مانند بزرگ کننده فک بالا (اکسپندر) ممکن است برای اصلاح کراس بایت استفاده شود. براکت های ارتودنسی به تدریج دندان‌ ها را به موقعیت مناسب انتقال می‌ دهند و بزرگ کننده فک ظرف مدت کوتاهی باعث پهن ‌تر شدن فک بالا می ‌شود.

کلینیک دندانپزشکی ترنج
ارتودنسی در تهرانپارس

2- کشیدن دندان :

در صورتی که تنها یک دندان به علت کمبود فضای فک ها و شلوغی دندان ها از راستای مناسب خارج شده باشد، ممکن است با کشیدن دندان مشکل حل شود.

کلینیک دندانپزشکی ترنج
کشیدن دندان

2 پاسخ

  1. سلام
    وقتتون بخیر
    من 30 سالم هست و برای کامپوزیت کردن دندانهام مراجعه کرده بودم. متاسفانه دندانهای من نوک به نوک هست و دندانپزشک گفت که نمیتوانم کامپوزیت کنم، چون بر اثر ضربه دندانهای فک پایین، کامپوزیت دندانهای بالا کنده میشود.
    گفت باید قبل از کامپوزیت ارتودنسی کنم
    آیا این مطلبی که دکترم بهم گفته درسته؟

    1. با سلام و احترام
      بله گفته دندانپزشک شما صحیح هست. بهتر است ابتدا با درمان ارتودنسی موقعیت دندانها را تصحیح و سپس به انجام درمانهای زیبایی مبادرت بفرمایید

      کلینیک دندانپزشکی ترنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک دندانپزشکی ترنج

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.