Search
Close this search box.

کامپوزیت یا ارتودنسی

کامپوزیت یا ارتودنسی کدام را انتخاب نماییم. دندانپزشک در روش ارتودنسی، دندان‌های نامرتب را با مهارت خاصی منظم می‌کند و در مقابل کامپوزیت دندان کار شکل‌دهی مناسب به دندان‌ها را بر عهده دارد. در ابتدا لازم است دندان‌ها مرتب و منظم سر جای خود قرار بگیرند و سپس شکل و رنگ دندان‌ها از طریق کامپوزیت دندان ترمیم شوند.

کامپوزیت

کامپوزیت دندان به ماده سفید ترمیمی دندان گفته می‌شود. در گذشته این ماده را برای پرکردن دندان به کار می‌بردند، ولی امروزه با پیشرفت علم از آن برای پرکردن فاصله بین دندان‌ها، تغییر شکل ظاهری دندان و همچنین دندان‌هایی که لبه آن‌ها شکسته است، استفاده می‌شود.

در روش کامپوزیت دندان، نخست سطح دندان را آماده می‌کنند و سپس به تدریج ماده کامپوزیت بر روی آن ریخته می‌شود. در کامپوزیت دندان با قرار گرفتن یک روکش سرامیکی بر روی سطوح مورد نظر، زیبایی خاصی در ظاهر دندان‌ها ایجاد شده و برای اصلاح طرح لبخند فرد مؤثر است.

کامپوزیت دندان بر اساس مقاوم بودن و مواد سازنده آن به ماکروفیل، هیبرید، نانوهیبرید و نانوکامپوزیت تقسیم می‌شود.

ارتودنسی

ارتودنسی برای زیبایی و مرتب کردن دندان‌ها به کار می‌رود و دارای انواع مختلفی مانند ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی است.

با استفاده از ارتودنسی، حالت نادرست و نامنظم دندان‌ها و همچنین ایرادات موجود در فک رفع می‌شود. امروزه این عمل‌های زیبایی دندان طرفداران بسیاری دارد و نمی‌توان کارایی هر یک از آن‌ها را نادیده گرفت.

برای زیباسازی دندان‌ها، مرتب کردن و شکل‌دهی آن‌ها راهکاری مناسب برای دستیابی به نتیجه مطلوب است. به طور کلی هدف از ارتودنسی را می‌توان تنظیم دندان‌ها و اصلاح فک بیمار بیان کرد و در مقابل هدف از کامپوزیت ترمیم دندان‌های پوسیده است.

کامپوزیت دندان‌های شکسته را پوشش داده و در تغییر شکل و اندازه آن‌ها بسیار مؤثر است.

کاربرد کامپوزیت

کامپوزیت علاوه بر مزیت‌هایی که دارد از معایبی نیز دارد و آن را می‌توان تراش دندان‌های طبیعی دانست. در برخی مواقع دندانپزشک برای درست کردن دندان‌های کج و جاسازی روکش دندان مجبور است بخش‌هایی از دندان را بتراشد که این عمل پس از مدتی موجب عقب رفتن لثه شده و حالت ناموزونی را ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر تراش و از دست دادن بخش‌هایی از دندان اصلا راهکار مناسبی برای درمان و زیباسازی دندان‌ها محسوب نمی‌شود. در کل، کامپوزیت و ارتودنسی مکمل یکدیگر هستند و نمی‌توان کامپوزیت دندان را جایگزین ارتودنسی کرد.

دندانپزشک با استفاده از کامپوزیت پوسیدگی دندان را ترمیم کرده و همچنین بهبود کانال‌های ریشه‌ای دندان را بر عهده دارد. این روش برای درمان بیماری لثه، اصلاح تاج دندان‌ها و سفید کردن آن‌ها مؤثر است. در مقابل متخصص ارتودنسی کارهایی مانند اصلاح دندان‌های نامرتب و شلوغ، اصلاح ناهنجاری فک و درمان دندان‌هایی که نهفته هستند را انجام می‌دهد.

کاربرد ارتودنسی

در بین افراد ارتودنسی با عنوان یک روش درمانی و زیبایی دندان‌ها شناخته شده است و همواره متقاضیان زیادی خواستار استفاده از این روش هستند. در ارتودنسی ممکن است افراد با سیم‌های آن اذیت شوند که امروزه برای حل این مشکل از براکت‌های ارتودنسی نامرئی استفاده می‌شود و از لحاظ شکل و ظاهر تفاوتی با دندان‌های طبیعی ندارد.

بنابراین کامپوزیت و ارتودنسی هر یک از کارایی‌ مخصوصی برخوردار هستند و در صورتی که بیمار با ناهنجاری فک و دندان مواجه باشد توصیه می‌شود روش ارتودنسی را برای درمان انتخاب کند که نتیجه بهتری را مشاهده خواهد کرد. اگر بیمار قصد دارد دندان‌های خود را ترمیم و سفید کند، با توجه به کارایی بهتر کامپوزیت این روش به او پیشنهاد می‌شود.

مقایسه هزینه ارتودنسی و کامپوزیت

به طور کلی می‌توان گفت کارایی و قیمت ارتودنسی برای بیمار بسیار مناسب است و در بیشتر مواقع توصیه نمی‌شود که بیمار از کامپوزیت دندان استفاده کند؛ زیرا ممکن است بخشی از مینای طبیعی دندان در اثر تراش آن از بین برود.

اگرچه ارتودنسی در مقایسه با کامپوزیت از قیمت بالایی برخوردار است و فرد باید هزینه زیادی را صرف کند، ولی کامپوزیت دندان یک روش موقت محسوب می‌شود و باید به طور مداوم برای ترمیم به دندانپزشک مراجعه کرد و هزینه‌های زیادی را متحمل شد.

بنابراین کامپوزیت مانند ارتودنسی یک روش دائمی نیست که با یک بار صرف هزینه بتوان دوره درمان را تکمیل کرد.

کامپوزیت همزمان با ارتودنسی

در برخی از موارد کامپوزیت دندان و ارتودنسی به طور همزمان بر روی دندان‌های بیمار صورت می‌گیرد. یکی از علل عمده این کار برای بازسازی دندان‌های ثنایای پیشین است. اگر دندان‌های ثنایا از سایز معمول خود کوچکتر باشند، در این مواقع نخست متخصص ارتودنسی با روش ارتودنسی دندان‌ها را منظم کرده و سپس دندانپزشکی که کار کامپوزیت دندان انجام می‌دهد، دندان‌ها را به شکل و سایز معمول خود درمی‌آورد.

البته بسیاری از بیماران برای زیباسازی دندان‌های خود تمایل دارند به طور همزمان کامپوزیت و ارتودنسی را انجام دهند که در این صورت برای حفظ ساختار دندان‌ها پیشنهاد می‌شود دوره درمان با روش ارتودنسی تکمیل شده و پس از آن عمل کامپوزیت را انجام داد.

بنابراین بیشتر مواقع بیمار باید ابتدا درمان ارتودنسی را تکمیل کند و سپس کامپوزیت را انجام دهد؛ زیرا این کار موجب حفظ و ثبات ساختار دندان‌ها می‌شود.

پس از پشت سر گذاشتن ارتودنسی و به دنبال آن کامپوزیت، رنگ و شفافیت زیبایی در دندان‌ها حاصل می‌شود.

درمان و اصلاح فاصله بین دندان‌ها با کامپوزیت یا ارتودنسی ؟

ترتیب دندان‌ها و نحوه قرارگرفتن در زیبایی ظاهری آن‌ها تأثیر بسزایی دارد. در صورتی که دندان‌های فرد کج و نامرتب و فاصله آن‌ها زیاد و انحراف داشته باشد، بهتر است برای درمان روش ارتودنسی را انتخاب کند.

ارتودنسی با مرتب کردن دندان‌ها و بهبود فاصله بین آن‌ها، راهکاری مناسب برای حل این مشکل است و می‌توان آن را بهترین روش درمان دانست.

توصیه می‌شود برای توازن و سایز دندان‌ها، درمان شکستگی، کوتاه و بلندی دندان‌ها و همچنین برطرف کردن رنگ زرد و سیاه دندان‌ها، از روش کامپوزیت استفاده شود. با توجه به مطالبی که بیان کردیم ارتودنسی یک روش غیرتهاجمی به شمار می‌آید و بهتر است برای درمان فاصله بین دندان‌ها این روش را به کار برد؛ زیرا سالم‌تر و ماندگارتر از کامپوزیت است.


اگر ارتودنسی دندان توسط متخصص ارتودنسی باتجربه انجام شود، امکان بازگشت آن وجود ندارد و همیشه تأثیرات مثبت ارتودنسی بر روی دندان‌ها مشاهده می‌شود.

ولی طول عمر کامپوزیت دندان زیاد نیست و با توجه به موادی که در ساخت کامپوزیت به کار می‌رود، پس از مدتی اثرات خود را از دست داده و به طور کامل می‌ریزد. در این صورت بیمار باید مجدد برای کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک مراجعه کند تا اقدامات لازم را برای درمان انجام دهد.


در کل از کامپوزیت دندان نمی‌توان به جای ارتودنسی استفاده کرد و آن را جایگزین مناسبی برای ارتودنسی دانست. در روش ارتودنسی متخصص با حرکت دادن دندان‌ها و فک قادر است وضعیت آن‌ها را اصلاح کند، ولی در کامپوزیت حرکت دندان و فک امکانپذیر نیست و از یک ماده خارجی برای پوشش دندان‌ها استفاده می‌شود.

کامپوزیت بر وضعیت فک اصلا تأثیرگذار نیست و فقط شکل ظاهری دندان را اصلاح کرده و آن را زیبا و سفید جلوه می‌دهد. به هنگام ناهنجاری فک و داشتن یک لبخند زیبا بهتر است روش درمانی ارتودنسی را انتخاب کرد.

البته اگر خرابی و شکستگی دندان بسیار جزئی باشد استفاده از کامپوزیت به جای ارتودنسی امکانپذیر است. همچنین برای برطرف کردن فاصله بین دندان‌های جلویی که دیاستما نیز گفته می‌شود و افراد زیادی از این مشکل رنج می‌برند، از لحاظ قیمت پایین و مقرون به صرفه بودن می‌توان از کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کرد.

کامپوزیت ونیر یا ارتودنسی

در صورتی که دندان بسیار پوسیده شده باشد و حالت طبیعی خود را از دست بدهد از کامپوزیت ونیر برای ترمیم آن استفاده می‌کنند. متخصص با کامپوزیت ونیر قادر است نقص‌های ظاهری دندان را برطرف کرده و در آن تغییرات اساسی ایجاد کند. کامپوزیت ونیر یک روش زیبایی و در عین حال غیرتهاجمی است و تنها کاری که متخصص برای جاگذاری کامپوزیت ونیر انجام می‌دهد، صیقل دادن است.

در این روش احتیاجی به قالب‌گیری نیست و دندانپزشک با فرم دادن ماده خمیری شکل، آن را بر روی سطح دندان قرار می‌دهد و در نهایت با تاباندن امواج مشخصی از نور این ماده حالت سفتی به خود گرفته و ایراد ظاهری دندان از بین می‌رود. ماده قرار گرفته بر روی سطح دندان باید بسیار نازک بوده و ظرافتمندانه این کار را انجام داد. اگر لایه کامپوزیت ونیر نازک نباشد، خیلی سریع اثرات خود را از دست داده و به طور کامل می‌ریزد.

هزینه کامپوزیت ونیر در مقایسه با ارتودنسی بسیار پایین است. قیمت کامپوزیت ونیز به جنس آن بستگی دارد و این عامل تعیین‌کننده هزینه نهایی آن است. در ارتودنسی نیز به خاطر اینکه بیمار نزد متخصص زیاد مراجعه می‌کند، پرداخت هزینه به صورت قسطی انجام می‌شود.

عمر کامپوزیت

با توجه به اینکه کامپوزیت دندان یک روش موقتی است و پس از مدتی نیاز به ترمیم دارد، ولی با در نظر گرفتن مواردی می‌توان طول عمر آن را افزایش داد. در واقع، طول عمر کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی مانند بهداشت دهان و دندان، مهارت‌های دندانپزشک، برنامه غذایی و عادت‌های فردی بیمار و … بستگی دارد. اگر فرد به سلامت دهان و دندان خود اهمیت بدهد و مانند دندان‌های طبیعی از کامپوزیت مراقبت کند، در این صورت طول عمر کامپوزیت افزایش یافته و دندان دچار پوسیدگی نمی‌شود. کامپوزیت در برابر غذاها و مواد شیرین آسیب‌پذیر است و این امر طول عمر آن را کاهش می‌دهد.

یک پاسخ

  1. من پیش دکتر نجاتی فرد کامپوزیت کردم خیلی کارشون خیلی عالیه
    واقعا ممنون از مجموعه بی نظیرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.