Search
Close this search box.

رژیم غذایی در دوران ارتودنسی

پس از قرار دادن براکت های ارتودنسی در دهان، باید برخی از غذا ها را از تغذیه دوران ارتودنسی حذف کنید چرا که ممکن است باعث شل شدن یا شکستن براکت شوند. علاوه بر تغذیه در ارتودنسی، باید مراقب نحوه جویدن خود نیز باشید تا آسیبی به سیم براکت ها و سایر اجزای سیستم ارتودنسی دندان وارد نشود.

1- میوه‌ ها :

به یاد داشته باشید که خوردن میوه‌ های سفت نیز می ‌توانند به دستگاه ارتودنسی دندان آسیب وارد کند. توصیه می شود که در دوران درمان ارتودنسی دندان میوه‌ های سفت را هرگز با دندان خرد نکنید. این کار باعث شل شدن براکت ‌ها و کنده‌ شدن راحت سیم ‌ها می ‌شود. میوه ‌های کوچک مانند توت‌ فرنگی، تمشک و میوه هایی از این قبیل میوه ‌های مناسب دوران ارتودنسی هستند اما باید حتما بعد از خوردن دندان ‌ها را مسواک زد تا دانه‌ های ریز بین بریس ‌ها گیر نکند.

2- پروتئین‌ ها :

در دوران درمان ارتودنسی دندان خوردن گوشت ‌ها مشکلی ایجاد نمی ‌کند اما باید در نظر بگیرید که بهتر است در این دوران گوشت‌ های نرم مصرف شود. گوشت سفت برای دهان و بریس‌ ها دردسر ساز می باشد، همچنین در دوران درمان ارتودنسی دندان مصرف آجیل می ‌تواند کمی خطرناک باشد اما اگر احتیاط رعایت شود و به ‌جای دندان ‌های جلو با دندان‌ه ای آسیاب جویده شوند هیچ خطری برای بریس ‌ها نخواهند داشت.

3- سبزیجات :

مصرف روزانه سبزیجات بسیار مفید بوده و توصیه می شود که حتما سبزیجات مصرف کنید اما باید توجه داشته باشید که در این بین برخی از آن‌ ها مانند هویج سفت، گل‌ کلم و سایر سبزیجات خام و ترد ممکن است به بریس‌ ها آسیب برسانند. بهتر است قبل از مصرف سبزیجات سفت آن‌ ها را بجوشانید و یا بخارپز کنید تا نرم شده و به دستگاه ارتودنسی آسیبی وارد نکنند.

4- شیرینی ‌ها :

اگر که طرفدار شیریمی جات هستید بهتر است بدانید که کیک‌ ها و کوکی های نرم و بسیاری از شیرینی ‌های آردی هیچ آسیبی به بریس ‌های ارتودنسی دندان وارد نمی ‌کنند. توصیه می ‌شود از مصرف کارامل های چسبناک، آدامس ‌ها و تافی ‌ها در دوران ارتودنسی اجتناب کنید. این خوراکی‌ ها به‌ دلیل خاصیت چسبندگی که دارند موجب کنده ‌شدن براکت ‌ها و سیم‌ ها شده و به دهان و بریس ‌ها آسیب می‌ رسانند

2 پاسخ

  1. سلام

    من 5 ماهی هست که ارتودنسی ایم رو شروع کردم. تا الان براکت نشکونده بودم. ولی وقتی داشتم مسواک میزدم دیدم براکت آخرم حرکت میکنه. مسواک زدن میتونه باعث کنده شدن براکت ها بشه؟

    ممنون میشم به سوالم جواب بدین

    1. با سلام و احترام
      مسواک زدن و رعایت بهداشت تنها زمانی میتواند باعث اسیب رساندن به براکت ها و سیم ها شود که مسواک شدن شما خیلی با فشار باشد در غیر اینصورت در اکثر موارد بر اثر خوردن مواد غذایی سفت یا میوه های هسته دار مثل گوجه سبز و … سبب فشار آمدن بر براکت ها و کنده شدن آنها میگردد.
      در وهله اول بیمار ممکن است متوجه شل شدن براکت در دهان نگردد، ولی هنگام مسواک زدن، ضربات مسواک براکت را جابجا کرده و ان موقع بیمار متوجه شل شدن براکت خود میگردد

      کلینیک دندانپزشکی ترنج
      کلینیک دندانپزشکی unique smile

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رژیم غذایی در دوران ارتودنسی

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.