Search
Close this search box.

علت تلخی دهان در صبح

طعم تلخ یا بد دهان می تواند یک واکنش طبیعی در برابر خوردن غذاهای تند یا ترش باشد. با این حال، هنگامی که تلخی دهان برای مدت طولانی ادامه یابد یا به طور غیر منتظره اتفاق بیفتد، می تواند نگران‌کننده باشد در ادامه این مطلب به علت آن اشاره می‌کنیم.

با تلخی دهان چه کنیم؟

تلخی دهان در اول صبح، اعصاب ما را تحریک می‌کند و می‌تواند عملکرد ما را در فعالیت‌های روزانه تحت تاثیر قرار دهد.

با این تلخی بی‌محل چه بکنیم؟ آیا به مسواک زدن بسنده باید بکنیم؟ به فکر درمان باشیم؟ اگر از تلخی دهان در صبح رنج می برید، اول بایستی علت‌های آن را مجدد بررسی کنیم:

  1. ارتباط آن با اختلالاتی در بدن
  2. حساسیت
  3. رفلاکس معده
  4. کشیدن سیگار
  5. کاهش ویتامین بدن
  6. شرایط خاص

گاهی این تلخی اول صبح دهان آلارم ایجاد اختلال یا کاهش و کمبود ویتامینی در بدن یا خرابی دندان ها است.

در هر حالت اگر اول صبح از تلخ بودن دهان رنج می‌‌برید، بایستی به آن به‌عنوان علت یک ناهنجاری توجه کنید و دنبال درمان علت باشید.

تلخی دهان در صبح یک آلارم هشدار دهنده

با توجه به زیاد شدن مشکلات تلخی دهان در صبح، دلایل این عارضه نیز افزایش پیدا کرده است. ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

۱. اختلالات در دستگاه‌های بدن

مشکلات دیابت، اختلال تیروئید و یا مشکلاتی در کلیه ها می‌تواند با تلخی دهان علامت بدهند. علاوه بر آن، بی آبی بدن و اختلال در عملکرد غدد بزاقی و یا تنفس از راه دهان، عواملی هستند که موجب خشکی دهان می‌شوند. خشکی دهان یک نوع طعم فلزی به دهان می‌دهد و تلخی اول صبح را ایجاد می‌کند.

۲. حساسیت و آلرژی و تلخی صبحگاهی دهان

یکی از دلایل ساده تلخ شدن دهان در صبح، آلرژی یا حساسیت است. حساسیت با ایجاد گرفتگی و اختلال در دستگاه گوارش، باعث تلخی دهان در اول بیداری صبحگاهی می‌شود.

۳. رفلاکس معده

برگشت اسید معده به درون مری یکی دیگر از علل تلخ شدن دهان در اول صبح است. در حالت طبیعی و سلامت فرد، دریچه بین مری و معده بسته است و مانع خروج اسید به درون مری می‌شود.

اگر نمی‌دانید مبتلا به رفلاکس معده هستید یا خیر با تکمیل این پرسشنامه دکتر عبیدی می‌توانید احتمال ابتلا به رفلاکس معده را تشخیص دهید.

تلخی دهان به دلیل رفلاکس معده

در حالت اختلال عملکرد، یا آسیب، این دریچه ضعیف شده و باز می‌شود. اسیدها از معده خارج شده و باعث احساس سوزش فرد در ناحیه معده و قفسه سینه می‌گردد. این بازگشت اسید می‌تواند علت تلخی صبح دهان شخص باشد.

۴. کمبود یا کاهش ویتامین های بدن

وجود بیش از حد و یا کمبود بعضی ویتامین‌ها باعث بروز این اتفاق می‌شود. کمبود ویتامین B12 و افزایش روی در بدن هر دو بر تلخ شدن دهان در اول صبح اثر می‌گذارند. ویتامین‌ها برای درک بو و مزه ضرورت دارند و روی حس چشایی و دیگر حواس مستقیما اثر می‌گذارند.

۵. سیگار کشیدن

سیگار به خاطر داشتن مواد سمی و شیمیایی به جوانه‌های سیستم چشایی آسیب وارد می‌کند. اگر اهل سیگار هستید، با تلخی دهان در صبح بیگانه نخواهید بود.

۶. شرایط خاص

علاوه بر تمام علل تلخی دهان در صبح، در شرایط خاصی می‌تواند دهان در اول صبح تلخ باشد.

در بارداری و به‌خصوص مراحل اولیه آن تغییراتی در حس چشایی ایجاد شده و دهان طعم تلخ می‌گیرد. همچنین شیمی درمانی و مصرف داروهای بیولوژیکی طعم دهان را تلخ و شور می‌کنند.

جراحی‌های دهان و حلق و بینی با صدمه زدن به اعصاب چشایی و غدد بزاقی، باعث تلخی دهان در اول صبح می‌شوند.

پیری و کهنسالی نیز می‌تواند از علل آن باشد. با تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم تا حد زیادی می‌توان کنترل کرد.

7. عدم توجه به بهداشت دهان

عدم توجه به بهداشت دهان و دندان می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد. حتما پیش از خواب مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید تا تلخ بودن دهان اول صبح شما را آزار ندهد.

8. سینوزیت

در اثر سینوزیت، راه سینوس های بینی بسته شده و فرد بو و طعم را احساس نمی‌ کند. این عوامل تلخی دهان در اول صبح را به همراه خواهد داشت.

9. کبد

کبد، به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن، بدن را از سموم و مواد زائد پاک می کند و در متابولیسم آنزیم ها نیز نقش دارد. در صورت ایجاد مشکل در کبد، دهان تلخ می شود. در چنین حالتی، کبد نیاز به پاکسازی دارد.

10. سرماخوردگی

سرماخوردگی با ایجاد گرفتگی راه بینی و گلو و ایجاد عفونت در دستگاه گوارش، می‌ تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد.

تلخی دهان در صبح درمان دارد؟

تلخ بودن دهان در صبح ها، یک بیماری نیست بلکه نشانه‌ای از وجود یک اختلال یا بیماری در بدن است. برای رفع تلخی اول صبح دهان، کافی‌ست به سلامت دندان ها، دستگاه گوارش، کبد و سینوس‌ها اهمیت بدهید. مصرف الکل، کافئین و دخانیات و غذاهای با چربی اشباع شده را قطع کنید. به مصرف میوه و سبزیجات و آب فراوان اهمیت بدهید.

6 پاسخ

  1. ضمن عرض سلام وادب وخسته نباشید من چند شبی هست که هنگام خواب دچارخشکی شدیددهن می شوم،که به این علت از خواب بیدار میشم و همچنان درطول شبانه روز تلخی دهنم ادامه دارد والان چند وقتی ترشح خلط در گلو وترشح مخاط دربینی دارم که مثل سفیدی پوست روی پیاز راه تنفسم مسدود می کنه ممنون میشم راهنمایی کنید .تشکر از لطفتون

  2. سلام خسته نباشید من خیلی وقت هست که تلخی دهان و بوی دهان را احساس می کنم اما به دکتر مراجعه نکردم تا اینکه یک هفته ای هست که آزمایش معده دادم گفتن معده شما میکروب داره آیا ممکنه که تلخی و بوی دهان از میکروب معده باشه؟

  3. سلام تلخی مداوم دهان با احتمال اختلال عملکرد کبد ، باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

  4. من وقتی صبح ها از خواب پامیشم معدم درد میگیره و دهنم تلخه تلخه. هر چی میخورم معده درد میگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلایل تلخی دهان در صبح

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.