Search
Close this search box.

ارتودنسی متحرک دندان

قابل توجه است که امروزه پیشرفت در زمینه های دندانپزشکی باعث شده تا درمان ارتودنسی دندان نیز از این پیشرفت ها بی بهره نماند و روش های مختلفی برای ارتودنسی دندان وجود داشته باشد. ارتودنسی متحرک دندان معمولا برای اصلاح جزئی دندان یا ناهنجاری فک استفاده می شود.

 ارتودنسی متحرک دندان به صورتی می باشد که فرد می تواند در آن بریس های ارتودنسی دندان را در آورد و دوباره در جای خود قرار دهد ارتودنسی متحرک دندان بیشتر در سنین زیر 12 سال کاربرد دارد

مراحل درمان ارتودنسی متحرک دندان به چه صورت می باشد؟

مراحل ارتودنسی متحرک در کلینیک دندانپزشکی ترنج به صورت مراحل زیر می باشد :

1_ ابتدا متخصص ارتودنسی از دندان ‌های بیمار قالب ‌گیری می ‌کند که این کار در یک جلسه و زمانی کوتاه انجام می ‌شود. سپس قالب مذکور برای ساخت بریس ‌ها به لابراتوار ارسال می ‌شود و پس از هفت تا ده روز آماده می ‌شود.مراحل بعدی شامل قرارگیری بریس روی دندان‌ ها می ‌شود و همچنین آموزش بیرون آوردن و قرار دادن بریس ‌ها در دهان

2_ نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در ابتدای درمان ممکن است دندان ‌ها کمی تحریک ‌پذیر شوند و فرد احساس درد داشته باشد که پس از مدت کوتاهی این امر بهبود می ‌یابد. همچین، ممکن است در چند روز اول کمی صحبت کردن برای فرد دشوار باشد که پس از گذشت مدت کوتاهی، این مشکل نیز حل خواهد شد

3_ بیمار باید در طول دوره درمان با ارتودنسی متحرک تحت نظر متخصص ارتودنسی باشد و در زمان‌ های تعیین ‌شده برای بررسی و تنظیم دوباره بریس ‌ها به متخصص ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی ترنج مراجعه کند (معمولا هر شش هفته یک ‌بار) این کار نیز هر بار به ‌سرعت و راحتی انجام می ‌پذیرد.

مراقبت های توصیه شده بعد از ارتودنسی متحرک دندان که باید رعایت کنید.

  • از در آوردن و گذاشتن مکرر بریس خودداری کنید
  •  برای تمیز کردن بریس از خمیر دندان استفاده نکنید
  • برای تمیز ماندن بریس آن را یک بار در هفته در محلول قرار دهید
  •  فقط در زمان مجاز بریس‌ها را از دهان خارج کنید (هنگام مسواک زدن یا پس از صرف غذا برای تمیز کردن)

ارتودنسی متحرک دندان دارای چه مزایایی می باشد؟

  1. تنظیم پلاک آن راحت و آسان است.
  2. در اختلالات جزئی دندان گزینه بهتری است.
  3. برای فک بالا و فک پایین و یا برای هر دو فک قابل استفاده است.
  4. پلاک آن را می توان هنگام غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج کرد.

می توان گفت که تنها مزیت ارتودنسی متحرک  این است که می‌ توان در زمان مسواک زدن، کشیدن نخ دندان یا غذا خوردن از دهان خارج کرد و سپس دوباره آن را در جای خود قرار داد.

این ویژگی باعث می‌شود که حفظ بهداشت کلی دهان و دندان راحت ‌تر شود و فرد درگیر دشواری ‌های تمیز کردن بریس ‌ها نشود.

ارتودنسی متحرک یکی دیگر از روش ‌های ارتودنسی است درمان ارتودنسی دندان متحرک به این صورت است که در آن دستگاه ارتودنسی به دندان نمی چسبد و بیمار می تواند آن را از دهان خود خارج کند.

ارتودنسی متحرک برای هر دو فک بالا و پایین قابل استفاده است و میزان اثربخشی در ارتودنسی متحرک بستگی به همکاری بیمار و متخصص ارتودنسی دارد.

ارتودنسی متحرک بیشتر برای مشکلات جزئی بهم‌ ریختگی دندان ‌ها استفاده می شود و طول درمان کوتاهتری دارد.

ارتودنسی متحرک دارای چه مزایایی می باشد :

1_ تنظیم پلاک آن راحت و آسان است.

2_ در اختلالات جزئی دندان گزینه بهتری است.

3_ برای فک بالا و فک پایین و یا برای هر دو فک قابل استفاده است.

4_ پلاک آن را می توان هنگام غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج کرد.

درمان ارتودنسی متحرک چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان ارتودنسی متحرک بستگی به تشخیص متخصص دارد، اما به ‌طور معمول طول دوره درمان در این روش بین 6 تا 12 ماه است و از ارتودنسی ثابت کوتاه ‌تر است. البته گاهی ممکن است پس از طی دوره درمان با ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک نیز انجام شود که این بستگی به تشخیص پزشک متخصص دارد.

هزینه ارتودنسی متحرک در تهرانپارس چقدر است؟

هزینه ارتودنسی متحرک معمولا کمی بیشتر از هزینه ارتودنسی ثابت دندان است. بخشی از این بالا بودن هزینه به این دلیل است که پلاک های استاندارد و موثری که بتوانند نا منظمی دندان های شما را برطرف کنند در خارج از کشور تولید و وارد می شوند و ساخت آن ها در داخل کشور هم هزینه نیاز دارد.

ارتودنسی متحرک چه تفاوتی با ارتودنسی ثابت دندان دارد؟

اگر نیاز است فکین حرکت داده شود از ارتودنسی متحرک دندان استفاده می شود ولی اگر نیاز است که دندان ها حرکت داده شوند باید از ارتودنسی ثابت استفاده کرد.

2 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید
    پلاک ارتودنسی را چطور باید شستشو دهیم و تمیز نگه داریم؟
    با تشکر

    1. با سلام و احترام
      جهت رعایت بهداشت پلاکهای ارتودنسی خود میتوانید با استفاده از یک مسواک قدیمی یا برس کوچک همراه با مایع دستشویی (مایع صابون) یا مایع ظرفشویی و آب سرد، دو الی سه بار در روز ملاک را نظافت بفرمایید

      ممکن است بر اثر استفاده و رسوب پروتئین های بزاق روی خلل و فرج پلاک با وجود رعایت بهداشت مناسب، بوی بدی در پلاک ایجاد شود .
      جهت رفع این موضوع میتوانید پنج دقیقه پلاک را در سرکه سفید و یا محلول شستشوی دست دندان (دنچر) قرار دهید، تا بوی بد آن از بین برود.

      لازم به ذکر هست به هیچ عنوان پلاکهای ارتودنسی را در آب جوش و یا محلول سفید کننده (وایتکس) قرار ندهید و برای نظافت پلاک، از خمیردندان استفاده نفرمایید.

      کلینیک دندانپزشکی ترنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک دندانپزشکی ترنج

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.