Search
Close this search box.

ارتودنسی فانکشنال دندان در تهران

درمان های ارتودنسی فانکشنال یکی از زیر شاخه های جالب ارتودنسی است که شاید بیشتر مردم با آن آشنایی نداشته باشند.

ارتودنسی فانکشنال در اصل ترغیب یا ممانعت از رشد فک بالا یا پایین به اهداف درمانی می باشد که بدین وسیله رشد معیوب فکین به حالت مطلوب خود بازگردد و ظاهر فرد را بسیار بهبود بخشد.

ارتودنسی فاکشنال دندان در تهران قادر است مشکلات ارتودنسی دندان کودکان شما را پیش از سن بلوغ با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه تری اصلاح کنند.

به درمان ارتودنسی با کمک این پلاک ها در اصطلاح ارتودنسی فانکشنال گفته می شود. این نوع از ارتودنسی دندان یکی از بهترین روش ها برای برطرف کردن مشکلات شدید مال اکلوژن دندان است

هدف از انجام ارتودنسی فانکشنال اصلاح رشد فکی است.

ارتودنسی فانکشنال روی فک بالا و پایین اثر دارد می تواند فک را گسترش دهد و موقعیت قدامی خلفی آن را اصلاح نماید و نیمرخ زیباتری را به بیمار هدیه کند.

البته ارتودنسی فانکشنال در مواردی که بیمار دچار انحراف یا کجی در فک پایین نیز می باشد، جهت برطرف کردن این مشکل قابل استفاده هست.

داشتن چانه ای کوچک و فک پایین عقب قرار گرفته اگر شدید باشد می تواند باعث خور خور (Snoring) شبانه در حین خواب شود و گاهی منجر به سردردهای میگرنی، سرگیجه، آپنه خواب (Sleep apnea)، مشکلات شنوایی، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، و ظاهر نازیبایی نیمرخ صورت گردد

درمان به وسیله ارتودنسی فانکشنال چگونه است؟

ارتودنسی فانکشنال معمولا برای بیمارانی استفاده می شود که فک بالای جلو آمده و فک پایین عقب رفته (مال اکلوژن کلاس 2) و یا فک پایین منحرف (chin deviation) داشته باشند و درمان را قبل از سنین بلوغ آغاز کنند.

درمان بدین صورت است که بیمار توسط یک برنامه زمانی که توسط ارتودنتیست به او داده می شود از این پلاک هایی داخل دهانش استفاده می کند تا نیرویی در جهت مناسب به دندان ها و فک وارد شود و دندان ها و استخوان و فک نیز به مرور زمان جابه جا شده و در محل مناسب خود قرار بگیرند.

مال اکلوژن کلاس 2
انحراف فک پایین (chin deviation)

نحوه نصب ارتودنسی فانکشنال

متخصص ارتودنسی از دندان های بالا و پایین قالب می گیرد تا بریس ها دقیقا بر اساس شکل دهان بیمار ساخته شوند.

بریس‌های فانکشنال ساخته می‌شوند و ساخت این بریس ها حدودا ۲ تا ۳ هفته زمان می‌برد.

پس از جلسه قالب گیری، وقت دیگری برای بیمار در نظر گرفته می‌شود که بریس‌ها نصب شوند. این بریس متحرک می‌باشد و متخصص ارتودنسی به بیمار نحوه گذاشتن و خارج کردن آن را نشان می‌دهد.

زمان مناسب درمان ارتودنسی فانکشنال

از آنجا که هدف از این درمان هدایت رشد فکین می باشد، این درمان تنها زمانی امکانپذیر هست که کودک در سن رشد (بیش از سن بلوغ) باشد.

در صورتی که دوره رشد بیمار تمام شود، این نوع درمان عملکرد مناسبی برای بهبود وضعیت اسکلت فکین نخواهد داشت و جهت اصلاح نواقص فکی، درمان های جراحی فک (ارتوسرجری) پیشنهاد می گردد.

تذکر: درمان با استفاده از دستگاه های فانکشنال تنها در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که به صورت صحیح و توسط متخصص ارتودنسی مورد استفاده قرار بگیرد مدت استفاده از ارتودنسی فانکشنال نیز به نظر و تشخیص ارتودنتیست شما بستگی دارد.

ارتودنسی فانکشنال
ارتودنسی فانکشنال

متخصص ارتودنسی کلینیک ترنج، که از اعضای هیات علمی دانشگاه بوده و سابقه درخشانی در زمینه درمان کودکان به کمک ارتودنسی فانکشنال دارد، به خوبی می تواند در زمینه درمان فرزند دلبند شما به نحو احسن ایفای نقش نماید.

مزایای ارتودنسی فانکشنال

  1. فرآیند حذف دندان به ندرت انجام می شود.
  2. در این روش توازن صورت همراه با رشد بیمار حفظ می شود.
  3. در این روش درمان می تواند در سنین بسیار پایین (۳ تا ۸ سال) آغاز شود.
  4. روند درمان شامل اصلاح ساختار صورت، هماهنگ شدن فک بالا و پایین، فضاسازی برای دندان های نامرتب، اصلاح حالت سرو گردن و همچنین ماهیچه های اطراف می باشد.

درمانهای ارتودنسی فانکشنال در صورت تجویز مناسب و همکاری خوب کودکتان، علاوه بر افزایش تناسب و زیبایی صورت، جهت دهی مطلوب بردارهای نیروهای فکی و دندانی، به بهبود تکلم و فانکشن عضلات صورت و دهان نیز کمک می نماید.

این درمان‌ها در بسیاری از موارد نیاز به جراحی فک جهت رفع ناهنجاری فکی صورتی کودکتان در آینده را مرتفع می سازند و یا اینکه حداقل شدت پروسه جراحی را کاهش می دهند.

با در نظر گرفتن هزینه مختصر درمان ارتودنسی فانکشنال نسبت به جراحی فک و صورت و رهایی کودک شما از ریسک و عوارض جراحی تحت بیهوشی عمومی مزیت های این درمان آشکارتر می شود.

علاوه بر این گاهی این درمان می‌تواند نیاز به کشیدن دندان های دائمی در سنین بالاتر برای انجام درمان ارتودنسی ثابت را کاهش دهد.

نحوه نگهداری از بریس های فانکشنال

  1. بریس های فانکشنال را بیرون از محفظه شان نگه ندارید.
  2. بریس ها را در جیب یا کیفتان رها نکنید.
  3. بریس ها را داخل دستمال کاغذی نپیچید. برای جلوگیری از ضربه یا گم شدن بریس ها، آن ها را در محفظه یا جعبه ی مخصوص خود قرار دهید.
  4. برای تمیز نگه داشتن بریس های فانکشنال هر زمان که دندان‌های‌تان را مسواک می‌زنید، با استفاده از مسواک همیشگی خود و بدون خمیر دندان، بریس‌ها را نیز تمیز کنید. استفاده از خمیردندان می‌تواند سبب خش افتادن پلاک‌های ارتودنسی گردد. می‌توانید برای رسیدگی بیشتر، قرص‌های تمیز کننده بریس را از داروخانه‌ها تهیه کنید.
  5. قرار دادن و یا خارج کردن بریس ها باید همیشه طبق دستوالعمل پزشک انجام شود. برخی افراد پلاک‌ها را با گاز گرفتن و جا انداختن توسط دندان‌ها عادت می کنند که سبب تولید صدا می‌شود که اصلا کار صحیحی نبوده و می‌تواند به بریس و دندان‌ها آسیب بزند و برای اطرافیان‌تان آزاردهنده باشد.

در طول دوره درمان، هر چند وقت یکبار لازم است به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در طول دوره درمان، باید هر ۶ یا ۸ هفته یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. لطفا مسواک خود را هر بار با خود ببرید و به طور کامل دندان‌های‌تان را قبل از داخل شدن تمیز کنید.

فاز اول و فاز دوم ارتودنسی فانشکنال در تهران چقدر طول می‌کشد؟

در فاز اول درمان ارتودنسی فانشکنال دندان متخصص ارتودنسی معمولا وسعت فک بالا و پایین را افزایش می‌دهد تا دندان‌ها بتوانند به خوبی رشد کرده و بدون مشکل از لثه بیرون بیایند. انتظار می‌رود که مدت زمان این فاز نزدیک 9 تا 18 ماه باشد.

در فاز دوم درمان ارتودنسی فانکشنال دندان به طور مشابه انتظار می‌رود که 9 تا 18 ماه زمان نیاز باشد تا دندان‌ها و فک در حالتی ایده‌آل قرار بگیریند.

همچنین ممکن است چند سال طول بکشد تا مشکل کاملا برطرف شود. در این مرحله از بریس های ارتودنسی ثابت استفاده می شود.

2 پاسخ

  1. سلام
    مرسی از سایت خوبتون

    من بچه ام رو بردم پیش متخصص ارتودنسی، پلاک فانکشنالی که بهش داده یک تکه و حجیم هست، ولی دختر دوستم که پیش دکتر آصفی میاد یک پلاک فانکشنال دو تکه داره که خیلی صحبت کردن باهاش برای بچه راحتتره
    میخواستم بپرسم پلاک دختر من مشکلی نداره؟

    ممنون میشم راهنمایی ایم کنین

    1. با سلام و احترام
      باید خاطر نشان کرد که طرح پلاک فانکشنال بسته به نوع مشکل بیمار و صلاحدید پزشک میتواند متفاوت باشد و مشکلی در کیفیت و ایفای نقش درمانی آن نخواهد داشت

      در این خصوص نگران نباشید و با متخصص خود نگرانی خود را در میان بگذارید، در صورتیکه امکان پذیر باشد طرح پلاک را جهت راحتی بیشتر فرزندتان تغییر خواهند داد

      کلینیک دندانپزشکی ترنج
      کلینیک دندانپزشکی یونیک اسمایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتودنسی فانکشنال دندان در تهران

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.