Search
Close this search box.

ارتودنسی ثابت

جالب است بدانید که دلیل نامرتبی دندان‌ها این است که یا موقعیت اسکلتی فکین بیمار نامتناسب است و یا سایز دندان‌هایش با سایز فک همخوانی ندارد، یا دندان نهفته وجود دارد. در واقع هدف از ارتودنسی ثابت حرکت دندان‌ها در فضای مناسب، تنظیم شلوغی دندان ها و اصلاح روابط دندان‌های دو فک می‌باشد.

مراحل ارتودنسی ثابت

در مرحله درمان ارتودنسی ثابت براکت یا همان نگین‌های ارتودنسی بر روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند و یک سیم که از بین براکت‌ها گذرانده می‌شود که این سیم‌ها با کش‌های بسیار ظریف به براکت‌ها انداخته می‌شوند.

رنگ این کش‌ها که اصطلاحا اورینگ نامیده می شود می‌تواند بی‌رنگ یا با رنگ‌های متنوعی همراه باشد که با نام ارتودنسی رنگی شاید شنیده باشید.

این کش‌ها در هر جلسه تعویض می‌شوند ولی سیم‌ها ممکن است در هر جلسه تعویض نشوند و براکت‌ها هم تا انتهای دوره درمان ارتودنسی ثابت در دهان باقی می‌مانند

توجه داشته باشید که ممکن است در بعضی از موارد قبل از انجام درمان ارتودنسی ثابت ، نیاز به کشیدن دندان باشد  که براساس نوع ناهنجاری دندان، شدت ناهنجاری، سن مراجعه بیمار، می‌تواند هر نوع دندان متفاوتی باشد که معمولاً آسیاهای کوچک فک بالا و پایین می‌باشند.

قبل و بعد درمان ارتودنسی ثابت

لازم به ذکر است که هرگز نباید دندان‌های نیش کشیده شود حتی اگر کاملاً بیرون زده و یا نهفته باشند مگر شرایط به گونه‌ای باشد که دندان نیش نهفته در موقعیتی قرار گرفته باشد که امکان حرکت دادن آن وجود نداشته باشد. که این موضوع بسته به نظر متخصص ارتودنسی دندان دارد.

همچنین ممکن است که گاهی اوقات براساس شرایط موجود یک دندان‌های پیش میانی از فک پایین در قسمت جلو کشیده شود.

اما بهتر است بدانید که فواصل دندانی کشیده شده با مرتب شدن دندان‌های دیگر و یا با عقب بردن دندان‌های قدامی فک بالا و پایین پر می‌شوند و جای نگرانی برای بیمار وجود ندارد.

همچنین فواصل ایجاد شده در اثر کشیدن دندان‌ها با حرکت سایر دندان‌ها در پایان درمان به طور کامل بسته می‌شود و بیمار مشکلی از نظر زیبایی و جویدن، نخواهد داشت.

طول درمان ارتودنسی ثابت

درمان ارتودنسی ثابت به طور متوسط 1 تا 1.5 سال زمان می‌برد اما ممکن است براساس نوع ناهنجاری دندان‌های بیمار و شدت مشکل او بیشتر هم بشود.

بعد از برداشتن براکت ارتودنسی ثابت بیمار به مدت 6 ماه از ریتینر استفاده می‌کند. بعد از 6 ماه تنها شب‌ها از ریتینر استفاده خواهد نمود.

سن مناسب انجام ارتودنسی ثابت

باید گفت که به طور کلی بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی حدود 12 سالگی باشد. اولین ویزیت و دیدار کودک با متخصص ارتودنسی کودکان توصیه می‌شود در حدود 7 سالگی انجام شود.

در صورتی که نیاز به اقدامات خاصی برای کودک باشد، متخصص به والدین اعلام خواهد نمود در غیر اینصورت اگر نیاز به درمان ارتودنسی باشد، درمان را به رویش تمام دندان‌های دائمی که همان حدود 12 سالگی می‌باشد به تاخیر خواهند انداخت.

مزایای ارتودنسی ثابت

از مزایای مهم ارتودنسی ثابت  می‌توان به صاف شدن دندان‌ها بعد از انجام این درمان اشاره کرد. همچنین ارتودنسی ثابت خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد.

امکان رعایت بهداشت دهان و دندان راحت‌تر را فراهم می‌آورد و به دندان‌ها جلوه زیباتری می‌دهد.

چون بروی دندان‌ها متصل است، نیازی به همکاری خاصی غیر از رعایت بهداشت دهان و دندان ندارد.

مراحل نصب براکت‌های ارتودنسی

  1. دندان با خمیری بدون طعم پولیش زده می ‌شود، این عمل مشابه پولیش زدن بعد از جرم ‌گیری است.
  2. برای خشک نگه داشتن محیط درمان و بهتر دیدن دندان‌ها از رترکتور گونه استفاده می ‌شود.
  3. دندان ‌ها با جریان هوای ملایم خشک می ‌شوند، ماده آماده سازی کننده یا کاندیشنر (اسیداچ) روی سطوح جلویی دندان‌ ها زده می ‌شود و 30 ثانیه روی سطح باقی می ‌ماند.
  4. اسید با آب شسته می ‌شود و دندان دوباره با هوا و ساکشن خشک می‌ شود. پرایمر روی دندان زده می ‌شود.
  5. سیمان باندینگ پشت براکت زده می ‌شود، سپس براکت روی دندان قرار داده می ‌شود.
  6. براکت در موقعیت دقیق روی دندان قرار می گیرد و سیمان باندینگ اضافی پاک می‌ شود.
  7. اگر سیمان باندینگ به نور حساس باشد، می ‌توان چسب را با تابش نور آبی سفت کرد. بعضی از عامل ‌های باندینگ با مواد شیمیایی سفت می ‌شوند و با نور واکنش نمی ‌دهند.
  8. رترکتور گونه برداشته و سیم‌ها قرار داده می‌شود.

مراقبت‌های لازم در حین درمان ارتودنسی ثابت

  1. پس از چسباندن و نصب براکت‌ها تا 24 ساعت از خوردن و آشامیدن مواد خوراکی رنگی چای، نوشابه، سس و … خودداری نمایید.
  2. در اولین روزهایی که دستگاه ارتودنسی در دهان شما قرار می‌گیرد ممکن است دندان‌ها حساس شده یا احیانا کمی درد و ناراحتی داشته باشید که این امر طبیعی می‌باشد و می توانید از قرص مسکن استفاده کنید.
  3. در طول درمان از خوردن غذاهای چسبنده مانند شکلات، آدامس، گز و سوهان و خوراکی‌های سخت مثل ته دیگ و … اجتناب کنید.
  4. بیماران ارتودنسی در حین مصرف غذا، باید از عمل گاز زدن غذا خودداری کرده و غذا‌ها را قطعه قطعه کرده  و سپس میل کنند .
  5. از شکستن تنقلات مثل : تخمه و خوردن میوه‌های هسته‌دار مانند هلو … خودداری نمایید.
  6. در صورت تجویز کش‌های داخل دهانی قبل از تمام شدن کش‌ها جهت دریافت آن به کلینیک مراجعه کنید.
  7. مهم ترین نقطه در خلال درمان ارتودنسی تمیز کردن مداوم دندان‌ها و دستگاه‌های ارتودنسی می‌باشد. دستگاه‌های ارتودنسی به دلیل گیر غذایی، دندان‌ها رو مستعد پوسیدگی می‌کنند. لذا بعد هر وعده غذایی به طور کامل و صحیح دندان‌های خود را مسواک زده و هنگامی که در خانه نیستید حتما مسواک ارتودنسی خود را به همراه داشته باشید.
  8. در پایان درمان ارتودنسی نیاز به استفاده از پلاک متحرک می‌باشد که 8 ماه اول دائم، 8 ماه دوم شبانه 12 ساعت، 8 ماه سوم یک شب در میان استفاده خواهد شد. و بایستی روزی سه مرتبه با مسواک نرم و صابون مایع شست‌وشو شود ممکن است بسته به نظر دندانپزشک به جای نگهدارنده متحرک از نوع ثابت استفاده شود. در صورت استفاده از نگهدارنده ثابت بیمار می‌بایست از گاز زدن پرهیز کند و در صورت شکستن نگهدارنده بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنند.
  9. جابه‌جایی دندان تا پایان عمر ادامه دارد که در صورت استفاده صحیح از نگهدارنده‌ها، این جا به جایی در حداقل میزان ممکن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک دندانپزشکی ترنج

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.