1. بهترین کلینیک ارتودنسی در شرق تهران - کلینیک دندانپزشکی ترنج

نکاتی که قبل از ارتودنسی دندان باید بدانید

(بهترین کلینیک ارتودنسی در شرق تهران)

(کلینیک دندانپزشکی ترنج)

جالب است بدانید که ارتودنسی از آن دسته از درمان های دندانپزشکی می باشد که به دلیل طولانی بودن مدت زمان درمان امکان بروز برخی مشکلات در طی آن وجود دارد در انتخاب این روش درمان و مدت زمان آن یک متخصص با تجربه ارتودنسی ( بهترین کلینیک ارتودنسی در شرق تهران ) می تواند بیمار را راهنمایی کند انتخاب یک وسیله ارتودنسی مناسب هر فرد و طرح درمان ویژه او تنها توسط پزشک با تجربه تجویز می‌شود در ادامه مطلب به نکاتی که قبل از ارتودنسی دندان لازم است بدانید اشاره می کنیم :

1_ در درمان ارتودنسی (Orthodontic treatment) به ندرت مشکلات اورژانسی پیش می ‌آید، اما لازم به ذکر می باشد که اگر احساس کردید که باید هر چه زودتر به متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) مراجعه کنید توصیه می شود این کار را انجام دهید گاهی در صورت شکستن و آسیب دیدن وسایل ارتودنسی ممکن است این نیاز به مراجعه در شما ایجاد شود

2_ معمولا درد از عوارض درمان ارتودنسی نیست متخصص ارتودنسی بهترین کلینیک ارتودنسی در شرق تهران  می داند که برای هر فرد چگونه درمان را پیش ببرد تا بدون عوارضی چون تحلیل ریشه، درد، تحلیل استخوان و … درمان به انجام برسد

3_  در شروع درمان ارتودنسی (در کلینیک دندانپزشکی ترنج) ممکن است خراش ها و آزردگی  هایی برروی پوشش مخاطی دهان به وجود آید که جای نگرانی نیست این آزردگی ها به دلیل وسایل ارتودنسی ثابت هستند. درمان آن ها، استفاده از موم محافظ است که روی این وسایل به تشخیص متخصص ارتودنسی قرار داده می شود

4_ یکی دیگر از عوارضی که در طول مدت درمان ارتودنسی مشاهده می ‌شود ایجاد لکه‌ های سفید روی دندان‌ ها است. مهم است بدانید که این مشکل در اثر رعایت نکردن اصول بهداشتی در طولانی مدت رخ می ‌دهد. لکه ‌های سفید بیشتر در اطراف براکت ‌های ارتودنسی در دهان شما ایجاد می ‌شوند نکته قابل توجه این است که اگر به این لکه ‌ها توجهی نشود ممکن است به پوسیدگی دندان‌ هایتان منجر شوند

5_ رعایت بهداشت دهان و دندان در طی درمان ارتودنسی اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند. التهاب لثه ‌ها یکی دیگر از عوارضی است که نتیجه اهمیت ندادن به اصول بهداشتی است. با پیدایش التهاب، سرعت حرکت‌ دندان ‌ها کمتر می‌شود و روند درمان به تعویق می ‌افتد.به یاد داشته باشید که التهاب های لثه می ‌توانند موجب آسیب ‌های جبران ناپذیری شوند.

چه کارهایی باید قبل از ارتودنسی انجام شود :

معمولا توسط متخصص ارتودنسی در ( بهترین کلینیک ارتودنسی در شرق تهران ) راهنمایی خواهید شد

در این خصوص باید این را بدانید که، با نصب وسایل ارتودنسی بر روی دندان ها، خصوصا ارتودنسی ثابت، تجمع باکتری و مواد غذایی دور براکت ها بیشتر می شود. این امر می تواند زمینه را برای ایجاد پوسیدگی دندان ها و با التهاب لثه فراهم کند. از اینرو توصیه می گردد که قبل از شروع درمان ارتودنسی، تمامی دندان های پوسیده ترمیم (Restore) گردند و در صورت نیاز جرم گیری (Scaling) برای بیمار انجام شود. این کار سبب می شود که تعداد باکتری های پوسیدگی زا و یا عامل ایجاد التهاب لثه در دهان کاهش یابد یا به تبع آن احتمال ایجاد پوسیدگی دندانی و یا التهاب لثه در طی درمان ارتودنسی کاهش یابد.

معمولا قبل از شروع درمان ارتودنسی، رادیوگرافی های زیر جهت تشخیص هر چه بهتر پوسیدگی های دندانی تجویز می گردد :

رادیوگرافی های بایت وینگ (Bitewing)

درمان ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان ها می شود :

این یک باور غلط می باشد که درمان ارتودنسی سبب پوسیدگی دندان ها می شود. جنس براکت های ارتودنسی از استیل زنگ نزن می باشد. این فلز برای ساخت قاشق و چنگال نیز استفاده می شود. و همانطور که همگی باور داریم که قاشق و چنگال نمی تواند سبب پوسیدگی دندان ها شود، براکت های ارتودنسی نیز نمی توانند باعث ایجاد پوسیدگی دندانی (Caries) شوند.

علت اصلی ایجاد پوسیدگی های دندانی باکتری های دهان می باشند. از آن جایی که نصب وسایل ارتودنسی سبب گیر بیشتر مواد غذایی و تجمع باکتری ها اطراف براکت ها می شود، از این رو در رعایت هرچه بیشتر بهداشت دهان و دندان در طی درمان ارتودنسی بیش از قبل توصیه می گردد. به این دلیل توصیه می شود که بیماران ارتودنسی حداقل سه بار در روز مسواک بزنند. و از دهانشویه سدیم فلوراید جهت پیشگیری از ایجاد پوسیدگی و از دهانشویه کلرهگزیدین جهت جلوگیری از ایجاد التهاب لثه استفاده نمایند.