Search
Close this search box.

ژنژیویت بیماری لثه

دهان و دندان به دلیل وجود رطوبت و غذا همواره مستعد دچار شدن به بیماری‌های متفاوت است. از این‌رو دندانپزشکان همواره در حال آموزش موارد بهداشتی برای جلوگیری از رخ داد این عارضه‌ها هستند.

در نظر داشته باشید بیشتر مردم جامعه تصور می‌کنند که باید تنها از دندان مراقبت کنند. اما نباید فراموش کرد که بافت‌های متعددی در داخل دهان وجود داشته که نیاز به مراقبت شدید دارند. یکی از این بافتها بافت لثه است که در خطر ابتلا به بیماری ژنژیویت قرار دارد.

بیماری های مرتبط با بیماری ژنژیویت چیست؟

ژنژیویت  چیست؟

ژنژیویت را می‌توان به معنی التهاب و عفونت لثه معنی کرد. این التهاب بر اثر تجمع عوامل خارجی ایجاد می‌شود. پزشکان به زمانی که بیماری لثه در مرحله اولیه قرار بگیرد و التهاب لثه در حال شکل گیری باشد ژنژیویت می‌گویند.

قطعا می‌دانید درمان بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده‌تر بوده و نیازی به استفاده از درمان‌های پیشرفته نیست. درمانگران همواره تاکید دارند که اگر متوجه التهاب لثه شدید سریعا نسبت به تشخیص بیماری اقدام کنید.

در نظر داشته باشید تجمع پلاک و یک لایه نرم و چسبناک از باکتری‌ها بر روی دندان و لثه بیماری، مسبب این بیماری است.
پلاک‌های که بر روی دندان ایجاد می‌شود اگر له طور مرتب پاکسازی نشود سمی ایجاد خواهند کرد که بافت لثه را تحریک می‌کند.

اگر در این مرحله دندانپزشک درمان را شروع کند بیماری به بافت همبند و استخوان فک نمی‌رسد. فراموش نکنید اگر ژنژیویت به موقع درمان نشود به پریودنتیت تبدیل خواهد شد و باعث می‌گردد دندان‌ها به طور دائمی آسیب ببینند.

بیماری ژنژیویت دندان چیست؟

متاسفانه بسیاری از افرادی که مستعد مبتلا شدن به این بیماری هستند علائم زودرس آن را رد کرده و نمی‌توانند به طور درست ژنژیویت را تشخیص دهند. پس به خاطر اینکه سریع متوجه نمی‌شوند ژنژیویت چیست ،به موقع درمان را شروع نمی‌کنند.
پژوهشگران با بررسی علائم‌ این بیماری در جامعه دریافتند که مردم به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح و کافی در مورد اینکه بیماری ژنژیویت چیست و چه علائمی دارد از خدمات درمانی مناسب بی‌بهره‌اند؛ بنابراین آمارهای مرتبط با این بیماری شوکه کننده است.

در واقع آن‌ها با تحقیق بر روی آمریکای شمالی متوجه شدند که ۷۰ درصد از بزرگسالان آن منطقه به ژنژیویت مبتلا هستند. متاسفانه این بیماری رابطه مستقیمی با مبتلا شدن به بیماری قلبی و سکته مغزی دارد.

علائم ژنژیویت لثه چیست؟

اکنون که می‌دانید ژنژیویت چیست بهتر است با علائم آن نیز آشنا شوید تا اقدام به موقعی جهت درمان داشته باشید.

  1. لثه قرمز و ملتهب
  2. آسیب پذیری سریع لثه حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  3. نازک شدن بی دلیل و بیش از حد پوست لثه
  4. خونریزی پی در پی لثه
  5. بوی نامطبوع دهان
  6. احساس درد در بافت لثه
  7. احساس درد در زمان جویدن غذا
  8. تورم بافت لثه
  9. تضعیف دندان
  10. حساس شدن دندان
  11. تغییر رنگ لثه‌ها
  12. رسوب بیش از حد پلاک بر روی دندان
  13. وجود زخم و چرک در بافت دهان

دلیل ژنژیویت چیست؟

عوامل متعددی موجب مبتلا شدن به بیماری ژنژیویت می‌شود. این عوامل را مطابق با لیست زیر می‌توان دسته‌بندی کرد. اما نباید فراموش کرد که ممکن است دلایل دیگری نیز مسبب مبتلا شدن به این بیماری باشد. پس لازم است تا همواره مواظب بافت دندان و لثه باشید.

  1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یعنی مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان
  2. وجود داشتن دندان‌های به هم ریخته در دهان و عدم پاک‌سازی درست آن‌ها
  3. پلاک های رسوب کرده بر روی دندان
  4. مصرف داروهای خاص
  5. استعمال دخانیات
  6. بیماری دیابت
  7. بارداری
  8. داروی ضد بارداری

چه عواملی سرعت درمان ژنژیویت را کاهش می دهد؟

عوامل متعددی بر سرعت درمان بیماری تاثیر گذار هستند. گاهی اوقات این عوامل می‌توان سرعت تشدید بیماری را افزایش دهد. برخی اوقات نیز ممکن است موجب کاهش سرعت درمان شوند.

  1. شیمی درمانی: شیمی درمانی به قدری بدن را ضعیف می‌کند که احتمال دارد شخص پس از انجام آن به ژنژیویت مبتلا گردد. اما نباید فراموش کرد که آسیب بعد از انجام شیمی درمانی نیز ممکن است روند و سرعت درمان را نصف کند.
  2. دیابت: بیماری دیابت یکی از مخرب‌ترین بیماری‌های دستگاه ایمنی بدن بوده که در صورت کنترل نشدن شخص را زمین‌گیر خواهد کرد.
  3. ضعف سیستم ایمنی: اگر سیستم ایمنی تضعیف شود فرد به مرور زمان قدرت خود ترمیمی را از دست خواهد داد.
  4. ژنتیک: موروثی بودن یک بیماری بهDNA شخص بستگی دارد.
  5. اختلالات هورمونی
  6. رژیم غذایی
  7. بزاق کم دهان: در بزاق باکتری و آنزیم‌های مفید بسیاری وجود دارد. در صورت کم بودن بزاق، آنزیم‌ها توانایی مقابله با عوامل خارجی را نخواهند داشت.
  8. نوشیدن الکل
  9. برخی از داروهای ضد صرع
  10. ریشه دندان ضعیف
  11. ترمیم نامناسب دندان

بیماری ژنژیویت دندان چگونه درمان می شود؟

نباید فراموش کرد که افراد مختلف نشانه‌های متفاوتی از این بیماری نشان خواهند داد. از این‌رو پزشکان متناسب با هر فاکتور نشانگر بیماری روند در مناسبی را انتخاب می‌کنند؛ لذا سعی کنید هیچ نشانه‌ای را نادیده نگیرید.

رعایت بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین عامل درمان به شمار می‌رود. دندانپزشکان همواره تاکید دارند که اگر احساس می‌کنید در خانواده شما افرادی حضور دارند که به بیماری مبتلا شده‌اند، باید دوره معاینه دندان‌ها را از یک سال به شش ماه کاهش دهید؛ تا روند درمان، و ترمیم و بازسازی لثه‌ها به موقع انجام شود.

متاسفانه افرادی که نمی دانند معنی ژنژیویت چیست بازه طلایی درمان را از دست خواهند داد. بنابراین اکنون که می‌دانید منظور از ژنژیویت چیست و با علائم آن نیز آشنا شده‌اید. به رعایت بهداشت دهان و دندان خود حساس باشید و در صورت مشاهد کوچکترین نشانه سریعا از پزشک کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ژنژیویت بیماری لثه

برای رزرو وقت لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت با یکی از شماره های کلینیک (02177737762 ، 02177702655) برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس می‌گیریم.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.