آندربایت چیست

آندربایت نوعی ناهنجاری دندانی می باشد که در آن دندان های فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا می باشند در حالت عادی دندان های فک بالا قسمتی از دندان های فک پایین را می پوشانند اما در آندربایت برعکس این حالت رخ می دهد ظاهر این عارضه نسبت به دیگر ناهنجاری ‌های مال ‌اکلوژن، غیرطبیعی‌تر است و اغلب بیماران سریعا به فکر درمان آن می‌ افتند

دلایل به وجود آمدن ناهنجاری آندربایت

یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن ناهنجاری آندربایت ناهماهنگی فک پایین می باشد که معمولا در بدو تولد مشخص می شود همچنین بیماران دارای سندروم کروزون ارثی یا سندروم سلول های عصبی ممکن است نشانه هایی از ناهنجاری آندربایت را داشته باشند.

مشکلات ناشی از آندربایت بسته به وضعیت بیمار دارند. اگر فاصله میان دندان های فک بالا و پایین زیاد باشد، می تواند باعث موارد زیر شود :
مشکلات مزمن تنفس از طریق دهان، بوی بد و عفونت های باکتریایی دهان
خفگی در خواب، خر و پف و دیگر مشکلات تنفسی در خواب
پوسیدگی دندان ناشی از ساییده شدن مینای دندان
درد های مزمن مفصلی و فکی، سر درد و گوش درد
ایجاد مشکل برای خوردن غذا
چالش در گفتار

عوارض آندربایت

1. اختلال در صحبت کردن
  2. اختلال در غذا خوردن و هضم آن
  3. پوسیدگی دندان‌ به علت ساییده شدن بیش از حد دندان ‌ها
  4. به علت عدم تقارن فک، دردهایی در دهان و صورت نیز ممکن است رخ دهد
  5. دندان ‌های نامرتب و در نتیجه پوسیده، زمینه بروز انواع بیماری‌ های لثه را فراهم می ‌کند
  6. سخت بودن مراقبت از دندان ‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان
  7. جلو بودن فک پایین در چهره فرد مبتلا هم تاثیرگذار است و این بزرگ ‌نمایی فک پایین باعث اعمال فشار زیاد روی بدن و در نتیجه پیری زودرس بیمار خواهد شد.

درمان آندربایت به چه صورت می باشد؟

کلینیک دندانپزشکی ترنج
آندربایت

لازم به ذکر است که آندربایت درجات مختلفی دارد و در صورتی که خفیف باشد بسته به نظر دندانپزشک نیازی به درمان نمی باشد اما نوع شدید ناهنجاری آندربایت در دراز مدت روی سلامت دهان و دندان تاثیر گذار است و باید حتما درمان شود یکی از درمان های رایج برای ناهنجاری آندربایت درمان ارتودنسی دندان می باشد.

انواع ارتودنسی دندان مانند

1_ ارتودنسی ثابت

2_ ارتودنسی متحرک

3_ ارتودنسی دیمون

و همچنین ارتودنسی نامرئی برای افرادی که با ظاهر سیم ‌ها و براکت ‌های ارتودنسی مشکل دارند، وجود دارد که می ‌توانند این عارضه را درمان کنند.